A PricewaterhouseCoopers (PwC) tavaly júniusban viszszautasította, hogy véleményezze a Malév Zrt. 2007-es éves beszámolóját, amely szerint a légitársaság összesen 812 millió forintért teljesített kifizetéseket a Charter Corporation LLC számára. „A könyvvizsgálat során nem kaptunk teljesítési igazolásokat, amelyek alátámasztanák a szolgáltatás megtörténtét és a kifizetések jogosságát, emiatt nem tudtunk meggyőződni arról, hogy ezek az összegek valós költségként merültek fel a társaságnál 2007-ben” – olvasható a PwC megállapításában.
A Malévnál nem válaszoltak azt firtató kérdéseinkre, hogy milyen szolgáltatásért fizettek ki 812 millió forintot a Charter Corporation LLC-nek, illetve hogy miért nem tudják igazolni a szolgáltatás megtörténtét. Munkatársunknak megküldött válaszukban csupán arról írnak, hogy a Malév vezérigazgatója, Martin Gauss még a múlt évben indított egy az egész légitársaságot érintő átvilágítást, hogy feltárjon valamennyi, a múltban megkötött előnytelen szerződést.
*
Hozzátették: ennek egyik eredményeként például a múlt hónapban a vezérigazgató feljelentést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál ismeretlen tettes ellen olyan 2007-ben kötött, a légitársaság számára előnytelen szerződésekkel kapcsolatosan, amelyeket a fent említett átvilágítás tárt fel.
A jelek szerint tehát a Malév úgy fizetett ki több mint nyolcszázmillió forintot egy bizonyítatlan szolgáltatásért, hogy – a PricewaterhouseCoopers szerint – 2007-ben közel 15 milliárdos üzemi veszteséget termelt, működési cashflowja mínusz 6,3 milliárd, nettó rövid lejáratú kötelezettségállománya pedig 24,2 milliárd forint volt. „Mivel a társaság jövőbeni működése nagyban függ a finanszírozási források rendelkezésére állásától, így jelentős bizonytalanság áll fenn abban a tekintetben, hogy a társaság képes lesz-e működését tovább finanszírozni és ezáltal a vállalkozás folytatása elvének megfelelően tovább működni” – áll a PricewaterhouseCoopers tavaly júniusi megállapításaiban. Jelezték azt is: vizsgálatuk során nem tudnak megfelelő könyvvizsgálati bizonyítékokat szerezni a vállalkozás folytatása elvének érvényesüléséről.
Lapunk korábban már beszámolt arról: a Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete kezdeményezte, hogy az Állami Számvevőszék kezdjen vizsgálatot a Malévnál. Ennek érdekében össze is állítottak egy dokumentumot, amelyből kiderül: mintha csak rossz, milliárdos ráfizetéssel járó döntéseket tudott volna hozni a Malév menedzsmentje, amióta 2007-ben, Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején privatizálták a légitársaságot. A szakszervezet szerint például mintegy négymilliárdos ráfizetést eredményezett a Fokker F–70-es repülőgépek tavalyi kivonása. A Malév csak lízingelte az öt gépet, a Fokkereket viszont újszerű állapotban kellett visszajuttatni tulajdonosuknak, az AWAS Leasing Companynak. A visszaadással járó javítási, karbantartási költségek darabonként 5,1 millió, összesen 25,5 millió dollárt, több mint négymilliárd forintot emésztettek fel, noha az AWAS nem sokkal később kétmillió dollárért adta el az egyik Fokkert a Carpatair légitársaságnak. Eközben a „flottamodernizációs” tervnek megfelelően a SAS légitársaságtól kivont Dash–8-asokat állított forgalomba a Malév, ám e repülőgépek műszaki karbantartási igénye magasabb, rendelkezésre állása viszont jóval alacsonyabb szintű, mint a cég korábbi gépeié. A rossz döntés nyomán csak tavaly 2,4 milliárdos veszteség keletkezett.
Ismert az is, hogy nyomoznak egy 2007-es, 3,5 milliárdos visszaélés ügyében, amikor az utasellátás átvilágítását célzó pályázatot pár nap alatt lezárták, az ellenértéket pedig a nyertes cég még aznap megkapta.
Több helyen is tüntettek Magyar Péter ellen a felháborodott nyugdíjasok