A japán autógyár nem tájékoztatta megfelelően a szövetségi hatóságokat egyes modelljeinek a gázpedál beragadásával kapcsolatos meghibásodási problémáiról, s ezzel törvényt sértett – közölte Ray LaHood közlekedési miniszter hétfőn. A Toyota viszont tagadja, hogy megsértette az amerikai törvényeket.
A kormány két hete szabta ki a bírságot. A Toyotának – amely január óta 2,3 millió autót hívott vissza az Egyesült Államokban a gázpedálgondok miatt – hétfőig kellett eldöntenie, hogy elfogadja vagy elutasítja a büntetést.
A miniszter a Toyota döntése kapcsán kijelentette: azzal, hogy az autógyár nem értesítette az előírt módon a hatóságokat egy ismert biztonsági problémáról, törvényt sértett, veszélybe sodorva a fogyasztókat. Április elején azt mondta: a Toyota „hónapokon keresztül szándékosan eltitkolt az amerikai hatóságok elől egy veszélyes hibát, és nem tett lépést az autósok milliói és családjuk védelme érdekében”, ezért szabták ki a maximális büntetést.
A kormány és az autógyár közötti megállapodás értelmében a Toyota hivatalosan nem tesz beismerő nyilatkozatot arról, hogy megsértette az előírásokat. LaHood azonban közölte: a japán cég a bírság megfizetésével elismerte, nem teljesítette a bármely meghibásodásra vonatkozó azonnali tájékoztatási kötelezettségét.
A Toyota annyit közölt: azért egyezett bele a bírság megfizetésébe, hogy elkerülje az elhúzódó vitát és az esetleges pereskedést. (Ha a japán cég elutasította volna a büntetést, akkor az amerikai kormány bírósághoz fordulhatott volna.)
A japán autógyár azt állította hétfői közleményében: a cég nem sértett törvényt, nem próbálta meg eltitkolni a gázpedál meghibásodási lehetőségét azért, hogy ne kelljen azzal foglalkoznia.
A közlekedési minisztérium azt is közölte: a Toyota-ügy ezzel nem zárult le. Tovább vizsgálják a cég nyilatkozatait és az általa rendelkezésre bocsátott több mint 120 ezer oldalnyi dokumentumot annak kiderítésére, hogy a cég más tekintetben teljesítette-e a tájékoztatási előírásokat.
A Toyotának egy sor polgári peres eljárással is szembe kell néznie, az áldozatok családjai indítottak kereseteket. Ugyancsak vizsgálja a Toyota működését a tőzsdefelügyelet, valamint egy New York-i vádesküdtszék. A Toyoták nem akaratlagos gyorsulása az Egyesült Államokban állítólag 52 halálesetet okozott.
A Toyota már tavaly ősszel tudomást szerzett bizonyos modelljeinek biztonsági gondjairól; Európában és Kanadában a panaszok nyomán elindította javítási kampányát. Amerikában viszont csak idén január végén hirdette meg visszahívási akcióját.
A Toyota ősz óta világszerte összesen több mint 8 millió autóját rendelte vissza különféle meghibásodási lehetőségek miatt. A gázpedállal, padlószőnyegekkel, fékrendszerekkel és szervókormányokkal kapcsolatos gondok sebet ejtettek a megbízhatóságról híres Toyota arculatán. A szakértői vélemények továbbra is megoszlanak a Toyoták nem akaratlagos gyorsulásainak okát illetően. A cég mechanikai hibát emleget, tagadja, hogy az elektronika a ludas a meghibásodásokban. Ez ügyben kiterjedt vizsgálatokat indítottak az Egyesült Államokban, az űrkutatási hivatal, a NASA szakembereinek bevonásával.
Ekkora összegű büntetést még nem szabtak ki egyetlen autógyár ellen sem Amerikában; a korábbi legnagyobb, 1 millió dolláros bírságot a General Motorsnak kellett kifizetnie egy, 2002-2003-as modelljein észlelt ablaktörlő-meghibásodás miatt.
(MTI)
Ukrán vezérkar: eltaláltak egy kőolajterminált a Krasznodari területen















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!