Lengyel géptragédia: új, meglepő fejlemény derült ki

A személyzethez nem tartozó idegenek is voltak a lengyel kormánygép pilótafülkéjében, mielőtt az a lengyel elnöki párral és más magas rangú utasokkal, összesen 96 emberrel a fedélzetén április 10-én lezuhant volna Szmolenszknél – közölte szerdán Moszkvában az Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) elnöke, aki hangsúlyozta, hogy nem volt sem terrorcselekmény, sem robbanás, sem tűz a szerencsétlenül járt gép fedélzetén.

MNO
2010. 05. 19. 13:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tatyjana Anogyina az első vizsgálati eredményeket ismertetve elmondta, hogy a pilótafülkében tartózkodó egyik idegen hangját azonosították, míg a másik illetéktelen személy hangjának azonosítása a lengyel félre vár. Az azonosítást nehezítette, hogy a pilótafülke ajtaja nyitva volt, de különleges berendezésekkel a felvételt megtisztították a zajoktól, és ezáltal pontosan kivehetővé váltak a hangok.

A PAP lengyel hírügynökség moszkvai forrásból úgy értesült, hogy a pilótafülkében tartózkodó két idegen személy egyike, akinek hangját a fekete doboz rögzítette, Andrzej Blasik tábornok, a lengyel légierő parancsnoka volt.

Anogyina szerint meg kell vizsgálni, hogy a két illetéktelen személynek milyen befolyása volt leszálláskor a pilóták döntéseire. Ennek – mint mondta – nagy jelentősége van a katasztrófa okainak meghatározásában és a nyomozásban. A bizottságban részt vevő lengyel szakértő, Edmund Klich kijelentette: nem gondolja, hogy az idegenek jelenléte döntő lehetett a tragédia bekövetkeztében.

Anogyina azt mondta, hogy a testület vizsgálja a mobiltelefonos hívások szerepét a katasztrófában. Klich szerint az út során valóban sor került telefonbeszélgetésekre, Lech Kaczynski államfő műholdas – nem mobil – telefonon magánbeszélgetést folytatott, amely nem érintette a repülőutat, és a landolást megelőzően zajlott le. Anogyina szerint sem lehetett a műholdas telefonnak hatása a repülőgép katasztrófájára, a mobiltelefonok szerepét viszont tisztázni kell.

A Tu-154-es lengyel kormánygép, amelyen az államfő, a hadsereg teljes vezérkara, a jegybank elnöke és a lengyel társadalmi és politikai élet számos jeles képviselője utazott a katinyi (Katyn) emlékhelyre, leszállás közben a nyugat-oroszországi Szmolenszk katonai repülőtere mellett lezuhant. A katasztrófában a gépen utazó mind a 96 ember életét vesztette. „A műszaki bizottság munkája során megállapította, hogy terrorcselekmény, robbanás vagy tűz nem volt a fedélzeten, és nem mondtak csődöt a műszaki berendezések sem” – mondta Anogyina, hangsúlyozva, hogy a gép hajtóművei egészen a becsapódásig működtek.

Alekszandr Morozov, a műszaki bizottság vezetője hasonlóképpen úgy nyilatkozott, hogy a szerencsétlenül járt gép kifogástalanul működött, hibátlanul üzemelt a becsapódásveszélyre figyelmeztető rendszer, illetve a szmolenszki reptér navigációs rendszere és fényberendezései is jól működtek.

Azt mondta, hogy a gép pilótái nem vettek részt rendszeres szimulátoros gyakorlatokon, és a legénység az út előtt néhány nappal állt össze. Hozzátette, hogy a legénység tagjai kevés időt repültek Tu-154 típusú gépen. A gép kapitánya összesen 3480 órát repült, de ilyen típusú gépen mintegy 530 órát töltött ebben a minőségben. A másodpilóta 1900 órát repült, ebből 160 órát Tu-154-essel.

Morozov szerint az indulás előtt a pilóták nem kaptak a szmolenszki reptér környékére vonatkozó meteorológiai és navigációs adatokat, de az út során a legénységet több alkalommal tájékoztatták az ottani időjárásról, ráadásul a lengyel légierő gépe – amely nem sokkal korábban érkezett oda – kétszer is figyelmeztette az elnöki gép pilótáit, hogy a látótávolság 400 méter, és nincsenek meg a feltételek a gép fogadásához.

Morozov szerint a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a szmolenszki reptér egy sor előírás betartása mellett alkalmas Tu-154-esek fogadására. Ilyen típusú gépek esetén a vízszintes látótávolság 1000 méter, a függőleges pedig 100 méter – tette hozzá.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.