A cél a görög piacok megszerzése

Elsősorban a magyar kis- és közepes vállalkozások (kkv) bemutatkozási lehetőségét szolgálja a magyar kiállítás a 75. Theszaloniki Nemzetközi Vásáron – emelte ki Becsey Zsolt külgazdasági államtitkár vasárnap a magyar kiállítás megnyitóján.

MNO
2010. 09. 12. 11:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország különleges gesztusként visszajuttat Görögországnak 28, a Szépművészeti Múzeumban őrzött ógörög műtárgyat – többek között erről tárgyalt a Görögországba bemutatkozó látogatásra érkezett Halász János, a Nemzeti Erőforrás Minisztériumának parlamenti államtitkára. Halász János Szalonikiben vasárnap az MTI-nek elmondta: görög partnereivel a kulturális kapcsolatok erősítéséről tárgyalt, s ennek keretében vetette fel a görög műkincsek kérdését, ami a reményei szerint mihamarabb megoldódik. Reméli azt is, hogy ez a gesztus példaként szolgál majd más országoknak is – tette hozzá. Az államtitkári látogatás egybeesett a 75. Szaloniki Nemzetközi Vásárral, amelyen Magyarország kiemelt partneri státusban mutatkozhatott be. Ezzel kapcsolatban az államtitkár kiemelte, hogy a kulturális kapcsolatok ápolása – bár önmagában is érték –, a gazdasági kapcsolatok ösztönzésének is egyik eszköze lehet. Ez mutatkozott meg abban, hogy a vásárt kísérő rendezvények sorában számos kulturális esemény – Sebestyén Márta, Papadimitriu Athina és a Debreceni Népi Együttescsoport fellépése – is helyet kap. Az államtitkár elmondta: a tárgyalásain szóba került, hogy Szaloniki után Görögország más városaiban is bemutatkozik majd a magyarországi görög diaszpóráról készült kiállítás, amelynek megnyitója ugyancsak a kiállítással egy időben volt a makedón fővárosban.


Hozzátette: a délkelet-európai térség legnagyobb vásárán való bemutatkozás kiemelten fontos e vállalkozói kör számára, hiszen még azon a 900 kilométeres hatókörön belül van, amelyben hatékony lehet a kkv-k külpiaci tevékenysége.

Kerámia, borok, Rubik-kocka


A vásáron Magyarország 26 standon 44 céggel szerepel mintegy 350 négyzetméteres belső és 100 négyzetméteres külső kiállítási területen. A standokon kínált élelmiszeripari és kézműves termékeket – köztük szentendrei kerámiákat, vagy szegedi fa játékokat – a helyszínen megvásárolhatják a látogatók, és bőséges kóstoló áll rendelkezésre a tradicionális magyar borokból, pálinkákból és különleges élelmiszerekből is.

Hagyományosan szerepel a magyar kiállításon a Rubik kocka, és a szervezők arra törekednek, hogy a magyar részvétel bepillantást engedjen a két ország közötti kultúrtörténeti kapcsolatokba is. Az athéni magyar nagykövetség a vásárszervező Helexpóval közösen számos gazdasági, kulturális és gasztronómiai programot szervez. A programban szerepel fotókiállítás is, valamint filmvetítés Puskás Ferenc életéről.

Üzleti fórum is lesz


Az ITD szerint a koncentrált magyar jelenlét kiváló alkalmat nyújt ahhoz, hogy ráirányítsák a térség üzleti köreinek figyelmét a magyarországi befektetési lehetőségekre, beszerzési kínálatra. A vásár kísérőrendezvényeként nagyszabású üzleti fórum lesz. „Az előadások és üzleti konzultációk elsősorban a görög-magyar gazdaság új fejlesztési irányaira, a tőkekihelyezési lehetőségekre továbbá a két ország viszonylatában gazdag hagyományokat maga mögött tudó járműipari együttműködési lehetőségekre összpontosulnak. Ez utóbbihoz kapcsolódik az új fejlesztésű Ikarusz-buszok bemutatása is” – áll a közleményben.

Csökkent a magyar export


Az ITD honlapján közölt adatok szerint tavaly a Görögországba irányuló magyar export értéke 329,9 millió eurót tett ki, szemben az egy évvel korábbi 449,3 millió euróval, míg az onnan származó import 72,3 millió euróról 56,9 millió euróra csökkent tavaly. Az idén az első fél évben a KSH adatai szerint a magyar export 164 millió euró volt, kevéssel ugyan, de meghaladta a 2009-es értéket, és a görög export is élénkült, az első féléves értéke 39 millió euró volt, szemben az egy évvel korábbi 30 millió euróval. A kétoldalú kereskedelemben Magyarország főbb exporttermékei közé tartozik a mobiltelefon, a televízió, a szarvasmarha, búza, személygépkocsi, míg Görögország citrusféléket, alumíniumot, gyógyszereket, rizst, tartósított gyümölcsöket szállít.

Görögország közvetlen tőkebefektetés-állománya Magyarországon 2006 óta csökken, akkor még 6,3 millió euró volt, míg a rákövetkező évben 2,3 millió, 2008-ban 2,1 millió euró. 2006-ban még 1,5 millió euró. A rákövetkező években 1,1 millió euró közvetlen tőkebefektetés érkezett Magyarországra a balkáni országból, míg 2009-ben már semennyi.

A korábbi befektetők közül Magyarországon megőrizte vezető pozícióját a Coca Cola Hellenic Bottling Company, amely a márka forgalmazásáért felelős. A korábban második helyen álló Zeritis csoport befejezte magyarországi működését, és bezárta a piszkei papírgyárát.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.