Az NFM védi a magyar érdekeket

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) és magyar teherszállítási leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére az RCH-nál tervezett leépítések egyik indokaként – áll a tárca keddi közleményében.

MNO
2010. 09. 14. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember 10-én derült ki, hogy számottevő létszámcsökkentésről készít tervet az ÖBB a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról. Christian Kern vezérigazgató akkor azt mondta: az ÖBB-n belül a leginkább „problémás eset” a Rail Cargo Austria csoport, amelyhez a Rail Cargo Hungaria is tartozik. Az RCH-ról szólva kijelentette, hogy a magyar kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás keretfeltételeit a vállalat privatizálása óta. Ha a kormány nem változtat az irányvonalán, akkor radikális átalakítás várható – mondta Kern az APA osztrák hírügynökség tudósítása szerint.

Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára erre úgy reagált: az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Közölte: az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok. Emlékeztetett arra is: a díjszerkezet átrendezése csak a jövő évtől várható, azt azonban a díjak megállapítását végző Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. úgy készítette elő, hogy a vasúti árufuvarozási szektor összes terhe ne növekedjen.

A változással az alap- és járulékos szolgáltatások (vonattovábbítás, állomáshasználat) költségei csökkennek, a nem kötelezően nyújtandó kiegészítő szolgáltatások díjai (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) önköltségi szintre emelkednek. E hatások döntő részben kiegyenlítik egymást, így az árufuvarozási piac szereplői várhatóan nem érzékelnek jelentősebb költségnövekedést – mutatott rá.

Az NFM keddi közleményében ugyancsak hangsúlyozza: az RCH esetében várható költségnövekedés is kizárólag a társaság által igénybe vett szolgáltatások összetételéből adódhat, és azonos teljesítmény mellett nem éri el a milliárdos nagyságrendet. Az NFM nem érthet egyet a gazdaságtalan kiegészítő szolgáltatásokhoz nyújtott állami hozzájárulás változatlan fenntartásával, és „a magyar adófizetők pénzén a tárca nem támogathat (részben külföldi tulajdonú) magánvállalatokat” – olvasható a közleményben. A tárca ismerteti: az előzetes adatok szerint a 2010/2011. menetrendi évben bevezetni tervezett új díjrendszer és a pályavasúti tolatási rendelkezésre állás változása kizárólag a vasútvállalatok pályahasználati költségszerkezetét módosíthatja, költségtömegüket összességében azonos megrendelések esetén nem növeli.

Hozzáfűzik: Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével ennek ellenére is folyamatosan egyeztet a vasúti áruszállításban meghatározó vállalatokkal, és a minisztérium keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.