Őrült tempót diktált a kormány az első száz napban

Az elmúlt száz nap intézkedéseiből látszik, hogy a Fidesz korábban soha nem tapasztalt tudatossággal készült a kormányzati szerepre. A második Orbán-kabinet több intézkedése az elmúlt nyolc év hibáit hivatott helyrehozni, az új kormányzati struktúra pedig az erős Magyarország felé mutat. Politológusok sikeresnek ítélik az elmúlt időszakot, egyikük ugyanakkor kiemelte: a kommunikáció még nem tökéletes. Vélemény az ellenzékről: egyelőre a saját szerepüket keresik.

Bittner Levente
2010. 09. 06. 13:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt nyolc év „helyrebillenése”, illetve az „erős Magyarország” építésének szándéka felől kell közelíteni az Orbán-kormány első száz napjához – fogalmazott az MNO-nak Kiszelly Zoltán. A politológus szerint a kettős állampolgársággal, a trianoni emléknappal vagy éppen a rendőri brutalitásokkal kapcsolatos intézkedések a már említett nyolc év csorbáinak a kiköszörülését célozzák meg, míg a hatalomkoncentráció, a kormányzati struktúra átalakítása az erős Magyarország koncepcióját hivatott megvalósítani. Mindez Kiszelly szerint a „jobboldali modernizáció keretében zajlik”, célja pedig az erős Magyarország felépítése.

Véget ért a korábbi korszak, a „sodródás után kormányzás” időszaka jött el – értékel Kiszelly, aki szerint az új – holdingszerű – kormányzati struktúra is ezt a célt szolgálja. Az alkotmánymódosítások, az országgyűlési határozatok, valamint az egyéni képviselői indítványok „egyfajta váltóátállítások”, amelyek szintén az erős Magyarország felé mutatnak.

Tudatos hatalomátvétel

A száz nap alatt egyszer már értékelt az ország, méghozzá az 56. napon, az új parlament nyári záró ülésszakán. A nyári szünetet ebből adódóan nehéz értékelni, ahogyan a miniszterelnöki értékelés sem ment túl azon, amit már egyszer megállapított 44 nappal ezelőtt – mondta lapunknak Zárug Péter Farkas. Ha az összképet nézzük, akkor az első száz nap a Fidesz és Orbán Viktor hatalmi berendezkedésére szolgált, felhasználva a választásokon megnyilvánuló jelentős társadalmi támogatottságot – árnyalja a képet a politológus, aki szerint „a száz nap jogalkotási üteme, s itt már a meghozott jogszabályokról, valamint az őszre előkészített törvényjavaslatokról egyaránt beszélünk, azt mutatja, hogy soha ellenzéki párt nem vette át olyan tudatosan a hatalmat egy előző kormányzattól, mint a második Orbán-kabinet”.

Zárug szerint sikeresek voltak a szimbolikus intézkedései, leginkább a kettős állampolgárság kapcsán, alkotmányos vitára adtak alkalmat a közjogi változtatásai, és pozitív üzeneteket tudott megfogalmazni a gazdaság területén. A beígért gyors változtatások közül a legtöbbet megvalósította – még viták közepette is –, egyedül talán a gyors, érezhető adócsökkentés és a devizahitelesek tényleges problémájának kezelése terén van némi lemaradás – értékelte a helyzetet a szakember, „ám ezek a kérdések nem is minden esetben csak kormányzati tényezők függvényei”. A politológus úgy látja, jelentős társadalmi vagy alrendszerbeli érdeksérelmet nem követett el, így hatásos volt népszerűség-megtartó kommunikációja is az önkormányzati választásokra tekintettel.

Az új parlamenti többség kezdetben szimbolikus döntéseket hozott, így születettek meg a kettős állampolgárságról és a kisebb parlamentről szóló döntések – mondta el az MNO-nak Gyömöre Máté, a Progresszív Intézet elemzője. Ugyanakkor kiemelte: ezek a törvények még nem kormányzati, hanem képviselői előterjesztésre születtek. Gyömöre hozzátette, hogy komolyabb gazdasági intézkedésekre csak vészhelyzetben került sor, így született meg a 29 pontos gazdasági akcióterv is Kósa Lajos és Szijjártó Péter nyilatkozatai után. A Progresszív Intézet munkatársa úgy látja, ez az önkormányzati választásokig már nem is fog változni. Szerinte a 29 pont az idei évre vonatkozik, a jövő évi tervek pedig még nem látszanak.

A cél a hatékonyabb állami működés

Gyömöre pozitívumként emelte ki, hogy a kormány igyekszik hatékonyabbá tenni az állam működését. Ezt szolgálja a csúcsminisztériumi rendszer, valamint a megyei kormányhivatalok létrehozása – tette hozzá. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a központosítás miatt vélhetően kevesebb egyeztetésre kerül sor – ami a döntéshozatalt gyorsíthatja –, az a jövőben derül csak ki, hogy például a kormányhivatalok esetében mennyire sikerül megfelelni a helyi elvárásoknak. Negatívumként alapvetően a kommunikációt lehetne említeni – fogalmazott Gyömöre. Mint mondta, egyes megnyilatkozások sokat rontottak a befektetői bizalmon vagy a forint árfolyamán. Kettős beszéd van, egyrészt az állampolgárok felé, másrészt a befektetőknek, ez pedig bizonytalansági tényező – tette hozzá.

Szerepkeresésben az ellenzék

Az ellenzék munkájáról úgy vélekedett, hogy még keresik a szerepüket. Véleménye szerint viszonylag kevés lehetőségük van, hiszen a parlamentet a kormány uralja. Alternatív lehetőségeket kellene találniuk, de egyelőre ebben nem jártak sikerrel. Az LMP ébredt fel először, a kivonulás látványos elem volt. Az MSZP hiába keresi, máig sem talált rá ellenzéki szerepére. A Jobbik pedig még ismerkedik a parlamenti léttel. A három párt számára a költségvetési vita és az utána következő nyugalmi időszak segíthet megtalálni a szerepüket – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.