Teljesen átalakítanák Budapest közlekedését

A 12 ezer embert foglalkoztató BKV-nak elsősorban hatékonysága növelésére és átalakításáig további forrásokra van szüksége ahhoz, hogy hosszú távon is finanszírozható és működőképes legyen. Erről György István beszélt a távirati irodának pénteken adott interjújában. A fideszes politikus a jelenlegi frakcióvezető, Tarlós István főpolgármesterré választása esetén a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettesi tisztet töltheti be.• A ciklus végére komoly eredményeket ígér a Fidesz Budapesten

MNO
2010. 09. 24. 15:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

György István elmondta, hogy a hatékonyságnövelés egyik legfontosabb eszköze az a strukturális átalakítás, amelyet a választások után azonnal elkezdenek. Ennek keretében a BKV-t megtartanák, mint szolgáltató céget, de minden tervezési, megrendelői, közlekedéskoordinációs és irányítási funkciót kiszerveznek, s azokat minden más, egyéni közlekedéssel összefüggő feladattal együtt a Budapesti Közlekedési Központ látná el. A BKV csak szolgáltatói, operatív tevékenységet végezne – fűzte hozzá.

Szétválasztanák a feladatokat

Közlése szerint 2011 júniusától működne teljes „kapacitással” a két új ellátó cég, a közösségi közlekedési feladatokat pedig a kötöttpályás és autóbuszos közlekedésre létrehozott két külön cég végezné. Ez az elképzelés nagyban hasonlít a Kocsis István BKV-vezérigazgató által elgondolt holdingszerű cégátalakításhoz, de György István elmondása szerint alapvetően abban különbözik attól, hogy a mostani tervek szerint a közlekedési központ lenne az „anyacég”, és nem a BKV, így megtörténne a megrendelői, lebonyolítói és ellenőrzési feladatok szétválasztása.

György István kiemelte: a kötöttpályás ágazatban szóba sem jöhet külső vállalkozó bevonása, de a buszos közlekedésben – ahol jelenleg is alvállalkozók működtetnek több vonalat – számítani lehet arra, hogy megvizsgálják több alvállalkozó bevonásának előnyeit és hátrányait. Amennyiben az eredmények igazolják, több alvállalkozót fognak bevonni. Megerősítette ugyanakkor, ez nem jelenti azt, hogy privatizálnák a BKV buszos üzletágát.

A fővárosnak is többet kell a közlekedésre költeni


Hangsúlyozta azt is, hogy a strukturális változások rövid távon jelentős költséggel járnak, megtakarítás csak középtávon várható, de akkor számolnak vele. Szerinte ebben az átmeneti időszakban az állami támogatásnak legalább a 2010-es szinten kellene maradnia. Ezzel kapcsolatban elmondta, újratárgyalnák a kormánnyal a finanszírozásra kötött szerződést, mert olyan „papírokat” nem akarnak aláírni, amelyekben kötelező jellegű járatritkítás és jegyáremelés szerepel. A BKV finanszírozásával kapcsolatban György István kifejtette, az állam segítségére mindenképpen számítanak, de a fővárosnak is több támogatást kell nyújtania, hogy megszüntessék a BKV 20 milliárdos alulfinanszírozottságát. Tarthatatlan az az állapot, hogy amortizációpótlás címen adott 10 milliárdos támogatáson kívül a főváros semmit nem adott a cégének – mondta.

Az új városvezetés többet szeretne fordítani a BKV-ra, de nyilván nagy viták lesznek erről a következő évek költségvetésének készítésekor, mert „nincs sok forrás”. Azt a jelenlegi önkormányzati finanszírozási rendszerben elképzelhetetlennek nevezte, hogy a Budapest környéki önkormányzatok, ahol szolgáltat a BKV, intézményesített módon hozzájáruljanak a cég működéséhez, erre ugyanis nincsenek forrásaik. Önmagában a jegyáremelés épp ellentétes hatást eredményezne: a tapasztalatok szerint a változatlan szolgáltatási színvonal mellett bevételcsökkenéshez vezetne.

Időalapú jegy: 2011 végére


A politikus szerint az első, kézzel fogható változások 2011 év végére várhatók, akkora vezetnék be az időalapú jegyeket, amelyekre az új városvezetés kiemelt figyelmet fordítana. György István szerint a főváros nem tudja konszolidálni a BKV 70-80 milliárd forintra rúgó külső adósságállományát, de egy létrehozandó állami adósságkezelő központ ezt eredményesen megtehetné. Emlékeztetett, hogy 2003-ban már konszolidálták a BKV adósságát, de az újratermelődött, ezt most minden áron el kell kerülni – tette hozzá. A fővárosi közösségi közlekedés jövőjével kapcsolatban a fideszes politikus azt mondta: a MÁV-nak, a Volánbusznak és a BKV-nak együtt kell dolgoznia, hogy vonzóvá tegyék a közösségi közlekedést azok számára, akik a főváros vonzáskörzetében laknak és Budapestre utaznának. Úgy vélte, bizonyos párhuzamosságokat ennek érdekében meg kell szüntetni, és lehetővé kell tenni, hogy egy jeggyel, vagy bérlettel elérhetővé váljon a főváros és a Budapesten való közösségi közlekedés.

Elfogadják a szakmai segítséget


György István kitért arra is, hogy a 4-es metró ügyében nem lehet bizonyossággal megmondani, a tervezett három ütemből mi valósul meg, mert nagyon összetett a beruházás. Ami biztos: az első ütemet be akarják fejezni, „ezt csak a metró saját maga állíthatja le” – fogalmazott. Arra a kérdésre, hogy az új városvezetés igénybe venné-e a szakmai szervezetek, így a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) segítségét, György István úgy válaszolt: a VEKE felajánlotta, a városvezetés pedig adott esetben el is fogadja a szakmai segítséget.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.