Utalt arra, hogy a nemzeti közlekedési holding létrehozásáról megszületett a politikai elhatározás, ami a második gazdasági akciótervben szerepel. Hozzátette: a szakma, az ágazat feladata lesz társadalmi egyeztetés során kialakítani azt a módozatot, ahogyan ezt a kérdést kezelni lehet.
Újságírói kérdésre válaszolva Völner Pál elmondta, hogy a holding várhatóan jövő év vége körül alakul meg.
Az államtitkár elmondta: a busztársaságok „ráhordó” járatokkal biztosíthatják, hogy a vasút kihasználtsága meglegyen. Kiemelte: a holding kapcsán a költségekben megtakarítást kell elérni.
Völner Pál beszélt arról is, hogy a vasúti közlekedés színvonalát, a szolgáltatást javítani, fejleszteni kell, és ehhez jelentős forrásokra van szükség. Az államtitkár elmondta, hogy 2015-ig 650 milliárd forint jut a vasúti pálya fejlesztésére, 2011 végéig 95 kilométer felújított vasúti pálya átadása várható.
Völner Pál rámutatott: decemberben, az új vasúti menetrend életbelépésekor újabb szárnyvonalakon indul újra a vasúti közlekedés. Az államtitkár hozzátette: a MÁV az idén pályafenntartásra további 22 milliárd forint állami forrást kap, és állami garancia mellett 10 milliárd forint értékben kötvényt bocsáthat ki.
Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezérigazgatója úgy vélekedett, hogy a vasutat a politika korábban bűnbaknak tekintette, az új kormány pozitív üzeneteket küld, a vasút növekvő szerepvállalásáról lehet beszélni. Ezt jelzi, hogy Magyarországon megkezdődött a személyszállítási törvény kidolgozása, lesz közszolgáltatási szerződés a személyszállítás és a pályavasút vonatkozásában.
A Hungrail vezetője elmondta, hogy Magyarország EU-elnöksége alatt adják ki a közlekedési új fehér könyvet az Európai Unióban. A magyar vasutakat tömörítő szervezet vezérigazgatója hangsúlyozta: egyenlő versenyfeltételeket kell teremteni a közút és a vasút között. Megítélése szerint a közútnak versenyelőnye van a vasúttal szemben. Példaként elmondta: a vasúton mindenütt pályahasználati díjat kell fizetni, a közúton nincs mindenhol úthasználati díj.
Johannes Ludewig, az európai uniós vasutak szervezete, a CER vezérigazgatója az Európai Unió közlekedési politikájáról szólva kifejtette: a 2011-es közlekedési fehér könyv jelentősége, hogy a vasútra vonatkozó irányelveket a következő tíz évre tartalmazza. A közlekedési rendszereket környezetbaráttá kell tenni, a síneken gördülő forgalom arányát növelni kell.
Hangsúlyozta: az európai törvénykezés kimondja, a költségeket meg kell téríteni a közszolgálat, így a vasúti szolgáltatások megrendelésekor, ezt a kelet-európai országokban többnyire nem tartják be.
(MTI)

Biciklist gázolt halálra egy autó szombat éjjel