A vasút előnyben lesz az átalakítások után a busszal szemben

Elvárás, hogy a MÁV és a Volán-társaságok összevonásával létrejövő nemzeti közösségi közlekedési holdingon belül érvényesüljön a vasút előnye – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára kedden a Magyar Vasút 2010 című konferencián Budapesten.

MNO
2010. 10. 19. 10:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utalt arra, hogy a nemzeti közlekedési holding létrehozásáról megszületett a politikai elhatározás, ami a második gazdasági akciótervben szerepel. Hozzátette: a szakma, az ágazat feladata lesz társadalmi egyeztetés során kialakítani azt a módozatot, ahogyan ezt a kérdést kezelni lehet.

Újságírói kérdésre válaszolva Völner Pál elmondta, hogy a holding várhatóan jövő év vége körül alakul meg.

Az államtitkár elmondta: a busztársaságok „ráhordó” járatokkal biztosíthatják, hogy a vasút kihasználtsága meglegyen. Kiemelte: a holding kapcsán a költségekben megtakarítást kell elérni.

Völner Pál beszélt arról is, hogy a vasúti közlekedés színvonalát, a szolgáltatást javítani, fejleszteni kell, és ehhez jelentős forrásokra van szükség. Az államtitkár elmondta, hogy 2015-ig 650 milliárd forint jut a vasúti pálya fejlesztésére, 2011 végéig 95 kilométer felújított vasúti pálya átadása várható.

Völner Pál rámutatott: decemberben, az új vasúti menetrend életbelépésekor újabb szárnyvonalakon indul újra a vasúti közlekedés. Az államtitkár hozzátette: a MÁV az idén pályafenntartásra további 22 milliárd forint állami forrást kap, és állami garancia mellett 10 milliárd forint értékben kötvényt bocsáthat ki.

Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezérigazgatója úgy vélekedett, hogy a vasutat a politika korábban bűnbaknak tekintette, az új kormány pozitív üzeneteket küld, a vasút növekvő szerepvállalásáról lehet beszélni. Ezt jelzi, hogy Magyarországon megkezdődött a személyszállítási törvény kidolgozása, lesz közszolgáltatási szerződés a személyszállítás és a pályavasút vonatkozásában.

A Hungrail vezetője elmondta, hogy Magyarország EU-elnöksége alatt adják ki a közlekedési új fehér könyvet az Európai Unióban. A magyar vasutakat tömörítő szervezet vezérigazgatója hangsúlyozta: egyenlő versenyfeltételeket kell teremteni a közút és a vasút között. Megítélése szerint a közútnak versenyelőnye van a vasúttal szemben. Példaként elmondta: a vasúton mindenütt pályahasználati díjat kell fizetni, a közúton nincs mindenhol úthasználati díj.

Johannes Ludewig, az európai uniós vasutak szervezete, a CER vezérigazgatója az Európai Unió közlekedési politikájáról szólva kifejtette: a 2011-es közlekedési fehér könyv jelentősége, hogy a vasútra vonatkozó irányelveket a következő tíz évre tartalmazza. A közlekedési rendszereket környezetbaráttá kell tenni, a síneken gördülő forgalom arányát növelni kell.

Hangsúlyozta: az európai törvénykezés kimondja, a költségeket meg kell téríteni a közszolgálat, így a vasúti szolgáltatások megrendelésekor, ezt a kelet-európai országokban többnyire nem tartják be.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.