Mikor hasznos egy népszavazás?

Világszerte a későbbi eredményüket tekintve több sikeres és sikertelen népszavazás döntött már országok politikai és területi sorsáról az elmúlt évtizedekben. A most zajló palesztin–izraeli béketárgyalásokat követően elképzelhető, hogy referendumon döntenek majd a megoldásról, de a történelmi párhuzamokkal óvatosan kell bánni.

Kovács András
2010. 10. 21. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon egy népszavazás inkább segítené vagy hátráltatná a palesztin–izraeli megbékélést? Október 10-én az izraeli keményvonalasok nyomására a minisztertanács elfogadta azt a törvényjavaslatot, amely kötelezővé tenné az ilyesfajta voksolásokat. Ennek az elfogadásával Benjamin Netanyahu miniszterelnök egyértelmű üzenetet küldött a keményvonalasoknak, hogy megegyezés nélkül nem lehet földterületeket a palesztinoknak juttatni.

A belfasti egyetem népszavazásokkal foglalkozó honlapja nem ad egyértelmű választ, hogy egy referendum mennyire hasznos vagy éppen nem. Véleményük szerint a kulcs az időzítésen, a kérdésen és a választópolgárok attitűdjében van.

Dél-Afrika és Észak-Írország a pozitív példa

1992-ben a dél-afrikai népszavazáson a választók 69 százaléka a reformfolyamatok folytatására szavazott, amivel a békés átmenetet segítették. Az akkori eredmény hatalmas siker volt F. W. de Clerk elnök számára, míg az apartheid-rendszer védelmezői jelentős vereséget szenvedtek. Nagy hozadéka volt a népszavazásnak, hogy a fehérek lemondtak a korábbi rendszer fenntartásáról.

Észak-Írországban szintén létfontosságú népszavazás volt a protestánsok és katolikusok hatalommegosztásáról szóló referendum 1998-ban, amelyen a választók 71 százaléka pozitív választ adott. Ennek ellenére az akkori eredmény sokkal szorosabb volt, mint az elsőre látszik. A katolikusok közel 100 százaléka támogatta a békefolyamatot, míg a protestánsoknak csupán a fele. A táborok még nagyobb megosztottsága adott esetben blokkolhatta volna a békés rendezést.

Rossz példák is vannak

Nagyon rossz folyamatokat is hozhat egy népszavazás. 1992-ben a bosnyák-szerb államban referendumot tartottak az önállóságról, amit az összes párt és Szerbia is elfogadott. A bosnyákok és más nemzetiségűek 90 százaléka igent mondott, míg a szerbek távolmaradásukkal tiltakoztak. A szavazás későbbi következménye volt a polgárháború kitörése és annak eszkalálódása.

2004 áprilisában az észak-ciprusi rendezésről tartottak szavazást. A török közösség 65 százaléka támogatta, míg a görögök 75 százaléka az elnök utasításainak megfelelően elvetette a rendezési tervet és így az országrész gyakorlatilag kizáródott az Európai Unióból.

Milyen tanulságokat vonhatnak le ezekből a példákból az izraeliek és a palesztinok? A kétállamos megoldás vélhetően egy népszavazáson jobb eredményt hozna, mint egy nem tisztázott földcseréről tartandó referendum. Azonban a tárgyalások és a szavazás előkészítése egy dolog, míg az eredmények „lenyelése” egy másik.

(Forrás: Economist.com)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.