A határokon átnyúló együttműködést is sikerült kialakítani

A fogyasztóvédelemben az elmúlt időszakban mind a jogalkotás, mind a jogalkalmazás területén számos olyan folyamat indult meg, amely okot ad arra, hogy elégedettek legyünk a mögöttünk álló időszakkal – értékelte Pintér István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főigazgatója a 2010-es évet.

MNO
2010. 12. 29. 7:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pintér István hozzátette: mind a hatóságnál, mind a minisztériumokban megindult a jogszabály-módosításokat célzó intenzív műhelymunka, amelynek célja, hogy a hazai szabályozási környezet még inkább védje a fogyasztókat, elsősorban azokon a területeken, ahol az állampolgárok a legkiszolgáltatottabbak, legyen szó energiaügyekről, pénzügyi szolgáltatásokról vagy a termékbemutatókon tapasztalható alapvető problémákról.

Fontos eredménynek tartja a főigazgató, hogy az új Országgyűlésen belül állandó fogyasztóvédelmi bizottság alakult, amelynek ülésein számos olyan probléma került a felszínre, amelyek megoldása érdekében fokozott együttműködésre van szükség. Továbbá a hatóság az elmúlt fél évben számos társhatósággal, civil szervezettel kötött együttműködési megállapodást, amelynek célja a hatékonyabb és intenzívebb fogyasztói érdekvédelem biztosítása. Az év végére pedig valamennyi határ menti ország fogyasztóvédelmi hatóságával megszülettek azok a megállapodások, amelyek alapján a rendszeres tapasztalatcsere útján, közös ellenőrzésekkel a határon átnyúló fogyasztói problémák is könnyebben orvosolhatók.

Évértékelésében Pintér István kiemelte, hogy a kiszolgáltatott fogyasztók védelme mellett a hatósági jogalkalmazás is változtatott a kis- és középvállalkozások vonatkozásában a korábbi gyakorlaton, érvényesítve a fokozatosság, az arányosság és a méltányosság elveit. A hatóság ellenőrzései során egyre inkább partnernek tekinti a vállalkozásokat, a kisebb súlyú, azonnal pótolható hiányosságokért nem bírságol, cserébe azt várja, hogy a jogkövető magatartás növelje a fogyasztói elégedettséget.

Az ellenőrzési statisztikák azt mutatják, hogy a „fenyegető hatóság” képének a száműzése mellett is javulhatnak a mutatók. A jövő évre vonatkozóan a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója hangsúlyozta, hogy 2011-ben kiemelt fontosságot kap a nemzetközi együttműködés, tekintettel arra, hogy az első fél évben Magyarország tölti be az EU soros elnöki tisztét. A határon átnyúló problémák hatékony kezelése szempontjából rendkívül fontos változás, hogy január elsejétől az NFH működteti a hazai Európai Fogyasztói Központot – mutatott rá.

A főigazgató jelezte, a következő évben változás várható a hatósági kommunikációban is. A jövőben nem csupán a jogsértést elkövető vállalkozások jelennek meg a nyilvánosság előtt, hanem azok az egységek is, amelyek valamennyi jogszabályi rendelkezést betartanak. A pozitív lista az év elején elindul, és tapasztalatokat fog adni a későbbiekben bevezetendő „fogyasztóbarát” embléma kritériumrendszerének kidolgozásához is. Pintér István kiemelte, hogy 2011-ben a jogalkotás előtt is fontos feladatok állnak: a fogyasztóvédelmi törvény módosítása mellett – részben a hatóság kezdeményezésére – egyes ágazati jogszabályokhoz is „hozzá kell nyúlni”, hogy hozzájáruljanak a hatékonyabb fogyasztóvédelemhez.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.