A remény és a növekvő életszínvonal lendítheti az autópiacot

Jövőre 63 millió új gépjármű találhat gazdára a világon, ez 1,4 millióval meghaladja a válság előtti utolsó évben eladott autók számát – közölte a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-CIB) kedden.

MNO
2010. 12. 28. 9:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A piaci elemzés szerint az új autók eladása világszinten már idén is 9,3 százalékkal emelkedik, de a korábbi évek visszaesése miatt ez csak arra elegendő, hogy hatvanmillió autót sikerüljön eladni, ez pedig még mindig 1,6 millióval kevesebb, mint a 2007-es érték.

Európában folytatódik a csökkenés

A válság előtt az Egyesült Államok volt a világ legnagyobb egységes autópiaca, 16,1 millió eladott személyautóval, 2010-ben Európa vezet 13,6 millióval, de a prognózis szerint 2012-ben már Kína lesz az első a maga 14,7 milliós piacával. A növekedés motorja az Egyesült Államok és a BRIC-zóna (azaz Brazília, Oroszország, India és Kína) lesz, Európában az idei 6 százalékos visszaesést további 1 százalékos csökkenés követi 2011-ben.

A CA-CIB elemzésében felhívja a figyelmet arra, hogy Amerikában és Európában változatlanul magas a lecserélésre érett, 4-7 éves gépkocsik száma, de a lakosság keresletét visszafogja a növekvő munkanélküliség és általában a bizonytalan gazdasági helyzet. Európában e tekintetben nem várható fordulat, de az Egyesült Államokban különösen 2011 második felében javulhat a gazdaság teljesítményébe vetett hit, és ez a lecserélendő autók nagy száma miatt ugrásszerű értékesítésnövekedést eredményezhet. Más a helyzet a BRIC-zónában, itt sokkal inkább a gazdaságok jó állapota, a folyamatosan emelkedő életszínvonal eredményez növekvő keresletet, a lecserélési kényszer itt lényegesen kisebb szerepet játszik az értékesítés növekedésében.

Kína és a BRIC zóna húzta az ágazatot

A Távol-Keleten, a hagyományosan nagy gyártónak számító Japánban 2010-ben jelentős értékesítésnövekedés következett be, de az ezt támogató kormányzati program szeptemberben lezárult, és az előre hozott vásárlások miatt jövőre az idei 4,5-ről várhatóan 4,3 millióra csökken az eladott új autók száma. Kínában két év alatt megduplázódott az új autók értékesítése, a 2008-as 6,7 millió után idén már 13 millió kocsi találhat gazdára.

A világ gépjárműgyártása egyértelműen a BRIC-zónának és azon belül is Kínának köszönheti, hogy az ágazat a körülményekhez képest jól vészelte át az elmúlt három évet. A négy országban a válság alatt is folyamatosan és gyors ütemben növekedett az értékesítés: 2008-ban 1, 2009-ben 4,3, idén pedig 3 millióval több új autó talált itt gazdára, így együttes keresletük a válság előtti 11,5 millió autóról csaknem húszmillióra emelkedett. Kínában pedig két év alatt megduplázódott az új autók eladása. Ez a lendület azonban a CA-CIB elemzése szerint nem tarthat örökké, a BRIC-országok kereslete idén még 17 százalékot meghaladó ütemben nő, jövőre és 2012-ben azonban náluk 8,8, illetve 7,2 százalékos növekedés várható.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.