Pokorni: Talpra kell állítani a fejére fordított piramist

Fokozatosan szabad csak szélesebb körben előírni az emelt szintű érettségit, időt hagyva a diákoknak és az iskoláknak a szigorúbb követelményekre való felkészülésre – mondta Pokorni Zoltán péntek reggel. Úgy látja: idehaza is szélesíteni kell a felsőfokú képzések alsóbb szintjén tanulók rétegét, és ehhez képest meghatározni a mesterképzésben részt vevők arányát. A politikus szerint arra is ügyelni kell, hogy a felsőoktatásban ne az öncélú, teljesítményhez nem igazán kötődő intézményfenntartást finanszírozzák a források jelentős hányadával. Bologna kapcsán megjegyezte: a világgal azonos irányba kell haladni, nem lenne szerencsés szembemenni az autópályán.• Az új oktatásirányítás partnerként kezeli a hallgatókat

MNO
2010. 12. 10. 13:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emelt szintű érettségi rendszere jól működött volna, ha nyolc évvel ezelőtt nem veri szét a Magyar Bálint-féle oktatáspolitika. Most az a kérdés, hogy mikorra és milyen ütemben lehet helyreállítani – fogalmazott a fideszes oktatáspolitikus a Duna Televízió Hattól nyolcig című műsorában, aki szerint csak óvatosan szabad hozzányúlni a szabályozáshoz. „Mi azt mondjuk, hogy 2013-ra mondja meg a kormány, mely szakokra való bejutáshoz kell legalább egy emelt szintű érettségi vizsgát tenni. Nem látok ellentmondást az én és az oktatási államtitkárság véleménye között; csak nem jó, ha egyszerre túl nagyot akarunk emelni a lécen. Ugyanis nem a gyerekek megalázása vagy továbbtanulástól való elriasztása a célunk. Időben kell jelezni a gyerekeknek, hogy többet kell tanulni, és a gimnáziumoknak is, hogy jobban fel kell készíteni a diákokat” – szögezte le az oktatáspolitikus, hozzátéve: sajnálta volna, ha 2014-ben egyszerre két emelt szintű vizsgát írtak volna elő a középiskolásoknak.

Pokorni úgy véli: a szakok iránti „kereslet” is befolyásolhatja majd, hogy előírják-e az adott szakon a két emelt szintű érettségit a bejutás feltételeként. „Pár keresett szakon, ahol nagyon nagy a verseny – az orvosin, az építészeten, az informatikus szakokon – elő lehet írni a kettőt. Ott, ahová lasszóval kell fogni most is a gyerekeket, lehet, 2014-től sem kell két emelt szintű vizsgát előírni” – hangzott el.

Sokan tanuljanak a gyakorlatorientált képzésben

Szükség van-e arra, hogy egy-egy évjárat negyven százaléka részt vegyen valamilyen felsőoktatási képzésben? – hangzott a Hattól nyolcig kérdése. „Ha a mai pangó, depressziós gazdasági állapothoz viszonyítunk, akár még lehetnének is kételyeink. Ám ha megnézzük, a sikeres nyugat-európai és tengerentúli országok nem negyven, hanem ötven, hatvan, hetven százalékban iskolázzák be a fiatalokat. Természetesen nem képeznek mindenkiből tudóst, tömegesen kapnak felsőfokú szakképzést, gyakorlatorientált főiskolai képzést az ottani fiatalok” – reagált a volt oktatási miniszter. Megjegyezte: az az „egészséges”, ha sokan tanulnak gyakorlatorientált, főiskolai típusú diplomát adó képzésben, illetve hozzájuk képest egyharmadnyian a mesterképzésben, ahol tudósokat, elméleti embereket képeznek belőlük. „Magyarországon ez fordítva néz ki, ami tehát egy feje tetejére állított piramis, ez nincs így jól” – hangzott a beszélgetésben.

Pokorni szerint a bolognai típusú, kétciklusú képzés éppen arra lenne hivatott, hogy rendezze ezt és talpára állítsa az itthoni fordított piramist. Hogy ezt a funkcióját mégsem töltheti be, annak oka az, hogy erőltetett ütemben vezette be az akkori kormány, ennek során pedig minden, bevezetés körüli hibába belecsúsztak. „Ma a bolognai képzésnek csak az árnyoldalait látjuk, a hasznát, az előnyét pedig nem. De ne tagadjuk,hogy lehetnek, vannak előnyei. Az egész világ ebbe az irányba halad, nem szabadna szembemenni az autópályán” – szögezte le az oktatáspolitikus.

Azért, hogy nálunk is betölthesse pozitív szerepét a bolognai folyamat, felül kell vizsgálni a hazai alapképzések jelentős részét, mégpedig úgy, hogy a felülvizsgálat után ezek önmagukban is értékes, a munkaerőpiacon is értékelt végzettséget adjanak – jelentette ki Pokorni.

Nem lehet „kiszúrni” a gyerekekkel

Bár köztudott, hogy ma a diploma véd leginkább a munkanélküliség ellen, mégsem lehet „kiszúrni” a gyermekekkel, azaz taníttatni őket akkor is, ha tudjuk, hogy esetleg nem lesz állásuk – reagált Pokorni Zoltán arra a kérdésre, hogy miért juthatnak majd be kevesebben az államilag finanszírozott képzésbe. További okként jelölte meg a fideszes oktatáspolitikus a demográfiai csökkenést, amire valamilyen módon a felsőoktatásnak is válaszolnia kell. További ok a pénztelenség: annak sincs értelme, hogy kevés tanárral, rossz metódussal, pénzhiánnyal küszködve alulképezzük a gyerekeket ilyen nagy számban – szögezte le Pokorni Zoltán.

Kifejtette: az egyetem feladata az oktatás és a kutatás; ezt a két feladatot kell dominánsnak tekinteni amellett, hogy természetesen be kell hozni minőségi mutatókat is. A vita ma az arányokon folyik. Az államtitkárság tizenöt százalékban javasolja figyelembe venni a diákok létszámát, ugyanekkora arányban a kutatási eredményeket. A fennmaradó hetven százalék pedig valami egyéb legyen. „Azért egy kicsit sok a hetven százalék, ha nem mondjuk meg pontosan, hogy mi is ez. Ha pusztán a kapacitást, az intézmény fenntartását szolgálja, függetlenül attól, hogy van-e ott diák vagy kutatás, nos, az túlzó arány. A mozdulatlanságot több mint kétharmadnyi pénzzel finanszírozni, ezt Magyarország nem engedheti meg magának” – jelentette ki az oktatási bizottság elnöke. Hozzátette: a vita tehát most ezen folyik. Azon, hogy miként adjanak stabilitást a rendszernek, de mégse a meglévő merev intézményrendszert finanszírozzák, attól mindegy függetlenül, hogy ellátja-e feladatát vagy sem.

(Duna TV)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.