„A Sweet Mambo a vizualitás ünnepe”

A Tanztheater Wuppertal-Pina Bausch június 13-án és 14-én vendégszerepel a Nemzeti Színházban egy Budapesten még nem látott Pina Bausch-koreográfiával, a Sweet Mambo című darabbal. A bemutató a magyar soros EU-elnökség kiemelt kulturális programja.

MNO
2011. 05. 28. 15:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A huszadik század táncművészetét meghatározó Pina Bausch néhány nappal legutolsó bemutatója után hunyt el 2009-ben, társulata azonban együtt maradt, és a repertoáron lévő előadásaikat továbbra is játsszák Németországban és világszerte. Bausch, akit egy neves tánctörténész, kritikus a magatartásformák archeológusának nevezett, a Sweet Mambóban (2008) kilenc táncos, hat nő és három férfi előadásában a csábítás és elcsábulás, az érzelmi ragyogás és nyomorúság, a sebezhetőség, a lelki és fizikai törékenység hullámzását fogalmazza meg. A koreográfus illúzióktól mentesen látja és láttatja a férfi és nő kapcsolatát az egymást követő, látszólag összefüggéstelen jelenetekben.

Az előadás két, egy-egy órás részből áll. A műben szólók és együttes táncok váltják egymást, amelyekben a gesztusok lágysága, könnyedsége, légiessége, az arcok kifejező ereje, a gyönyörű ruhák elkápráztatnak. „A Sweet Mambo a vizualitás ünnepe” – írják az előadás ismertetőjében. A táncosok, hogy a szerepük és a saját életük közötti távolságot eltöröljék, időnként megszólítják a közönséget, és magukról mesélnek történeteket. A nők néha mulatságosan, néha kétségbeesetten provokálnak, csábítanak, vagy kéjesen hagyják, hogy ölelgessék őket a férfiak, de kiábrándultságuk újra és újra előbukkan – olvasható a darabról szóló tájékoztatóban.

A rendezés és a koreográfia Pina Bausch, a díszlet és a videó Peter Pabst, a jelmez Marion Cito munkája. A német táncművész-koreográfus társulata 2000-ben Wiesenland (Zöld Föld) címmel Budapesten, a Vígszínházban mutatta be a többhetes magyarországi tanulmányút és műhelymunka impresszióiból táplálkozó produkcióját. Korábban – 1995-ben – a táncszínház Nelken (Szegfűk) és Café Müller című darabját is láthatta a magyar közönség.

Pina Bauschról Wim Wenders háromdimenziós dokumentumfilmet készített; a táncfilmet sikerrel mutatták be februárban a berlini nemzetközi filmfesztiválon. A német rendező már 25 éve tervbe vette, hogy filmet készít a modern tánc úttörőjeként hírnevet szerzett Pina Bauschról. A produkció előkészületei 2009-ben kezdődtek meg, Pina Bausch váratlan halála azonban kérdésessé tette a forgatást. A koreográfus táncosai, valamint munkásságának rajongói arra buzdították Wenderst, hogy folytassa a projektet. Az eredmény az első háromdimenziós művészfilm lett.

Pina Bausch (1940–2009) 1973-tól dolgozott a Wuppertali Színház állandó koreográfusaként, a színházon belül alakult meg a Tanztheater, amely az évek során számos országban turnézott. Az 1975-ben készült Le Sacre du printemps, majd az 1977-ben Bartók zenéjére alkotott Kékszakáll koreográfusi útját meghatározó előadásaivá váltak. Munkásságát számos díjjal ismerték el.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.