Már rég nem játék az internet

Még a legaktívabb internetezők számára is inkább az életvitelhez, annak menedzseléséhez elengedhetetlen eszköz az internet, nem pedig játékszer, vagy élményforrás – derül ki a GfK Hungária tanulmányából, amely szerint százezrek élnek egyfajta függőségben a világhálótól.

Bodacz Péter
2011. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a viszonylag idősebb korosztály tagjai közül is egyre többen fedezik fel a világháló előnyeit, illetve azt, hogy az online ügyintézés által időt és pénzt takaríthatnak meg, egyszerűsíthetik életüket. Másfelől éppen ebben a korosztályban még mindig tapasztalható egyfajta félelem is az internetes tartalmaktól. Mint az a GfK Hungária lapunkkal közölt tanulmányából kiderül, főként a középkorúak gondolják úgy, hogy a világhálón megjelenő tartalmakat nagyobb szigorral kellene ellenőrizni, valamiféle struktúrába rendszerezni. Nem meglepően ugyanakkor továbbra is többnyire a fiatalok, tanuló státusúak körében gyakori a digitális eszközökhöz, a világhálóhoz való erős, érzelmi alapú kötődés.
A felmérés öt csoportot – megszállottakat, neten lógókat, kütyümániásokat, célzott tájékozódókat és bizalmatlanokat – nevesített. A megszállottak csoportjába körülbelül 230 ezren tartozhatnak. Erősen jellemző rájuk a digitális eszközök halmozása és azok felhasználói profiljának testre szabása, már csak presztízsből is. Az internetezés és a digitális kütyükkel való foglalatoskodás szinte teljesen kitölti szabadidejüket, társasági életüket is inkább ezeken keresztül élik. Számukra a legfontosabb kereskedelmi és marketingüzenet a mobilitás, a hordozhatóság, illetve az, hogy minden pillanatban online legyenek.
A neten lógók táborát 320 ezer fősre tagsálja a GfK felmérése. Ez a csoport jelentősen eltér az előbbitől abban a tekintetben, hogy az internetezésre használt eszköz iránt csekélyebb a kötődése. Tagjai számára fontos, hogy az interneten megjelenő tartalmakhoz hozzászóljanak, azokat szerkeszthessék. A célcsoport egyértelműen interaktív, és erre már az online ügyintézés megjelenése is utal. Jellemzően pályakezdő és 30–39 éves férfiak alkotják ezt a szegmenst, akik életüket az online lét segítségével teszik gördülékenyebbé.
A mintegy félmillió kütyümániás nem az internetezésben mint tevékenységben leli örömét, hanem az ehhez tartozó, lehetőség szerint mobil eszköz használatában. A szegmenst „materiális affinitás” jellemzi abban az értelemben, hogy a csoport tagjai számára kevésbé a virtuális világ jelenti a vonzerőt, mint inkább egy-egy új eszköz, funkció felfedezéséből, kitapasztalásából adódó sikerélmény.
A célzott tájékozódók a világhálón végzett tevékenységüket elsősorban racionális elemek vezérlik, körülbelül 750 ezer fő sorolható ide. Nem kötődnek a közösségi oldalakhoz, a web2-es tartalmakhoz, és csak igen gyenge „érzelmi szálakkal” kapcsolódnak a használt hardverekhez is.
Az 1,1 millió bizalmatlan ember visszafogottabb internetezési tevékenysége hátterében a világhálón terjedő vírusoktól való félelem és a személyes adatok megóvása fedezhető fel. A legkevésbé innovatív szegmens számára a legvonzóbb szolgáltatások a televíziózáshoz és a navigációhoz kötődnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.