Már a viszonylag idősebb korosztály tagjai közül is egyre többen fedezik fel a világháló előnyeit, illetve azt, hogy az online ügyintézés által időt és pénzt takaríthatnak meg, egyszerűsíthetik életüket. Másfelől éppen ebben a korosztályban még mindig tapasztalható egyfajta félelem is az internetes tartalmaktól. Mint az a GfK Hungária lapunkkal közölt tanulmányából kiderül, főként a középkorúak gondolják úgy, hogy a világhálón megjelenő tartalmakat nagyobb szigorral kellene ellenőrizni, valamiféle struktúrába rendszerezni. Nem meglepően ugyanakkor továbbra is többnyire a fiatalok, tanuló státusúak körében gyakori a digitális eszközökhöz, a világhálóhoz való erős, érzelmi alapú kötődés.
A felmérés öt csoportot – megszállottakat, neten lógókat, kütyümániásokat, célzott tájékozódókat és bizalmatlanokat – nevesített. A megszállottak csoportjába körülbelül 230 ezren tartozhatnak. Erősen jellemző rájuk a digitális eszközök halmozása és azok felhasználói profiljának testre szabása, már csak presztízsből is. Az internetezés és a digitális kütyükkel való foglalatoskodás szinte teljesen kitölti szabadidejüket, társasági életüket is inkább ezeken keresztül élik. Számukra a legfontosabb kereskedelmi és marketingüzenet a mobilitás, a hordozhatóság, illetve az, hogy minden pillanatban online legyenek.
A neten lógók táborát 320 ezer fősre tagsálja a GfK felmérése. Ez a csoport jelentősen eltér az előbbitől abban a tekintetben, hogy az internetezésre használt eszköz iránt csekélyebb a kötődése. Tagjai számára fontos, hogy az interneten megjelenő tartalmakhoz hozzászóljanak, azokat szerkeszthessék. A célcsoport egyértelműen interaktív, és erre már az online ügyintézés megjelenése is utal. Jellemzően pályakezdő és 30–39 éves férfiak alkotják ezt a szegmenst, akik életüket az online lét segítségével teszik gördülékenyebbé.
A mintegy félmillió kütyümániás nem az internetezésben mint tevékenységben leli örömét, hanem az ehhez tartozó, lehetőség szerint mobil eszköz használatában. A szegmenst „materiális affinitás” jellemzi abban az értelemben, hogy a csoport tagjai számára kevésbé a virtuális világ jelenti a vonzerőt, mint inkább egy-egy új eszköz, funkció felfedezéséből, kitapasztalásából adódó sikerélmény.
A célzott tájékozódók a világhálón végzett tevékenységüket elsősorban racionális elemek vezérlik, körülbelül 750 ezer fő sorolható ide. Nem kötődnek a közösségi oldalakhoz, a web2-es tartalmakhoz, és csak igen gyenge „érzelmi szálakkal” kapcsolódnak a használt hardverekhez is.
Az 1,1 millió bizalmatlan ember visszafogottabb internetezési tevékenysége hátterében a világhálón terjedő vírusoktól való félelem és a személyes adatok megóvása fedezhető fel. A legkevésbé innovatív szegmens számára a legvonzóbb szolgáltatások a televíziózáshoz és a navigációhoz kötődnek.
A tiszások túlnyomó többsége sem akar kétpárti parlamentet
