Ünnepel a Sikló

Kiállítás nyílik a Budapesti Városvédő Egyesületben a Budavári Sikló történetéről az építéstől az újjáépítéséig abból az alkalomból, hogy a második világháborúban megrongálódott siklót felújítva 25 éve, 1986 júniusában adták át.

MNO
2011. 06. 04. 11:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárlat felidézi a siklót megálmodó Széchenyi Ödön alakját, bemutatja az 1860-as években készült terveket és fényképeket, majd az 1986-os újjáépítés dokumentumait, terveit, fotóit. Látható lesz a járműről készült tömegmakett és az a bronz emlékérem is, amelyet 1986-ban az ünnepélyes átadáskor a főváros ajándékozott a résztvevőknek. Különlegességként a sikló avatási ünnepségén átvágott szalag egy darabját is kiállítják.

Az 1870-ben megnyitott Budavári Sikló Európa második ilyen létesítménye volt a maga idején. Gróf Széchenyi Ödön – Széchenyi István fia – kezdeményezte 1867-ben a franciaországi Lyonban látott példa nyomán, hogy a Várhegy lejtőjére gőzhajtással működtetett, kötélvontatású vasút épüljön. A jármű hetvenöt éven át hibátlanul működött, 1873-ban egy év alatt 1,5 millió utast szállított, 1943-ban a bevétele elérte a kétmillió forintot. Időközben a siklót többször is átalakították, de a gépészeti rész érintetlen maradt 1944 végéig, amikor az ostrom idején az év utolsó heteiben a felső állomást és a kocsit bombatalálat érte.

A még meglévő gépeket, berendezéseket 1948–49 folyamán elszállították, a pálya sínanyagát a romeltakarítási, vasgyűjtési mozgalom „hasznosította”. Hosszú évek civil aktivitásának köszönhetően 1980-ban a főváros megbízást adott a Metróber vállalatnak, hogy készítsen átfogó tanulmánytervet a sikló újraépítéséről. Ez lett az alapja a további helyreállításnak. A civil mozgalomból állami, illetve fővárosi program lett, és 1986. június 4-én, éppen 25 évvel ezelőtt átadták a siklót a forgalomnak.

Ma a két kocsi – Margit és Gellért – reggeltől estig szállítja az utasokat a 95 méternyi pályán. Az alsó és a felső állomás közötti szintkülönbség ötven méter. A két kocsi inga jelleggel van összekötve: miközben az egyik kocsi felfelé indul a másik lefelé megy. Kocsinként egyszerre 24 utast tud szállítani, a jelenlegi szerkezet másodpercenként 3 méteres sebességre lett kiépítve, ezt a tempót azonban 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették. A emléktábla avatását június 7-én 16 órakor a Clark Ádám téren tartják, a kiállítás pedig a Budapesti Városvédő Egyesület Kossuth Lajos utcai székházában tekinthető meg június 7. és július 27. között.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.