A keletnémet punk az örökkévalóságnak szól

Az egykori NDK underground ifjúsági kultúráját, azon belül is a punk-rock világát mutatja be az az archívum, amelyet a volt szocialista ország punk-rock színterének egyik úttörő alakja hozott létre Berlinben.

MNO
2011. 08. 08. 12:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Michael Boehlke, aki a Planlos frontembereként maga is a keletnémet underground kultúra szereplője volt, a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva felidézte, hogy a punkzenészi lét a szocialista uralom idején életének minden területét meghatározta. Punkzenészként lehetetlen volt munkát kapni vagy továbbtanulni, a vallatások, a börtön és a titkosrendőrség részéről rá nehezedő állandó nyomás, hogy besúgóvá váljon, a mindennapok része volt.

„A rendőrség mindennap kihallgatott” – mondja Boehlke, hozzátéve, hogy a börtön fenyegetése mindannyiuk felett ott lebegett. Egy házi készítésű póló miatt – amelyen az „Amikor az igazságosság igazságtalansággá válik, akkor az ellenállás kötelesség lesz” felirat volt olvasható – három év börtönnel fenyegették, egészen addig, amíg a barátnője bele nem egyezett, hogy besúgó lesz. Boehlke szerint azonban semmi lényeges információval nem szolgált a hatóságoknak. Míg azonban a Stasinak Boehlke együttesébe, a Planlosba nem sikerült beépülnie, addig egy másik jelentős keletnémet punkbanda, a Wutanfall két tagjáról is kiderült, hogy besúgók voltak.

Boelhke ötezer fotót, többórányi 8 milliméteres filmanyagot és eredeti kazettákon csaknem a teljes keletnémet punkzenei termést összegyűjtötte egy Berlin északkeleti negyedében, Pankowban található archívumban, hogy a szélesebb közönség is megismerhesse az NDK punk színterének történetét.

„Nem akarom, hogy valami nyugatnémet mondja meg nekem, milyen volt a punk Kelet-Németországban” – mondja Boehlke, aki a tépett ruhák és fekete bőrszerkó helyett ma már inkább az üzletemberekre jellemző öltözéket és rövid frizurát visel.

„Részesei voltunk annak a kultúrának, kutattuk a történetét, és van mit mondanunk róla” – szögezi le Boehlke, hozzátéve, hogy az egykori keletnémet valóságot gyakran hamis színben tüntetik fel a különböző médiumokban.

A punk az 1970-es évek végén, a nyokcvanas évek elején érte el az NDK-t, ahol az amerikai, a brit és más nyugat-európai trendeket követve elsősorban a nagyvárosokban, például Berlinben és Lipcsében bontakozott ki. „Berlinben mindannyian hallgattuk a nyugati rádióállomásokat, John Peel heti műsora a BBC-n hatalmas szerepet játszott abban, hogy felfedeztem a punkot” – mondja Boehlke.

Az első időkben nem volt hová menniük, így egész nap az utcán lógtak. Később azonban a keletnémet protestáns egyház, amely úgy érezte, hogy kötelessége a hátrányos megkülönböztetéstől szenvedő fiatalok oltalmazása, helyiségeket biztosított a punkoknak a zenéléshez. Az egyháznak azonban egy idő után komoly terhet jelentettek az egyre nagyobbá váló, gyakran több száz, akár ezer fiatalt is vonzó koncertek, amelyek a keletnémet titkosszolgálat, a Stasi figyelmét is felkeltették.

„Hatalmas volt a külső nyomás” – emlékszik vissza Boehlke, hozzátéve, hogy a Stasi kiemelten érdeklődött a punkzenekarok iránt, azt gondolva, hogy azokon keresztül eljuthatnak a fiatal felforgató csoportok vezetőihez.

„A mozgalomnak azonban nem voltak vezetői, hiszen leginkább anarchikus módon szerveződött” – mutat rá Boehlke, emlékeztetve arra, hogy a Stasinak soha nem sikerült felszámolni a punkszínteret, amelyről sok besúgó hamis információkkal „etette” őket. Voltak azonban sokan, akik valóban éveken át kémkedtek a barátaik után, és fel is adták őket az állambiztonsági szerveknek.

Boehlke ezeknek a történeteknek a többségét természetesen csak később ismerte meg, amikor 2005-ben egy utazó kiállítást állított össze az egykori NDK-s punkkultúráról. A Berlin mellett más keletnémet nagyvárosokba is ellátogató tárlathoz végzett kutatások során szembesült saját és társai múltjával.

Mint az a www.toomuchfuture.de honlapon olvasható, a kiállításhoz katalógus is készült, amely napok alatt elfogyott. Így 2007-ben kibővítve ismét megjelentették a kötetet, amelyben elsősorban a kelet-berlini és a lipcsei punkszcéna történetét ismerhetik meg az olvasók olyan szerzők tollából, akik maguk is közvetlen vagy közvetett kapcsolatban voltak a keletnémet punkszíntérrel. A gazdagon illusztrált katalógushoz az egykori NDK punkegyütteseket is összegyűjtötték egy csaknem száz zenekart – származási helyükkel és felállásukkal együtt – tartalmazó listában.

Michael Boehlke Carsten Fiebeler rendezővel együtt 2007-ben OstPunk! Too much Future címmel dokumentumfilmet is készített, amelyet a német mozikban is játszottak. A 90 perces film hat – Berlinben, Lipcsében és Drezdában élő – egykori punk életén keresztül ad betekintést a keletnémet punk világába, de bemutatja mai életüket is: hova jutottak karrierjükben, politikai nézeteikben és a punkhoz való viszonyukban.

A fal leomlása után Boehlke és sokan mások is kihasználták azokat a lehetőségeket, amelyek korábban elérhetetlenek voltak a punkok számára: továbbtanultak, munkát szereztek, és alkalmazkodtak az újraegyesített demokratikus Németország kínálta új realitásokhoz. A punk lét azonban nem múlik el nyomtalanul. „A punk leginkább egy attitűd” – mondja Boehlke, aki a mai napig nem veszítette el a hatóságokkal és az államhatalommal szembeni szkepticizmusát.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.