Műemlékké nyilvánították a vasútvonalat

Műemlékké nyilvánították a Veszprém–Bakonyszentlászló közötti bakonyi vasútvonalat – tájékoztatott Berki Zoltán térképész, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség ügyvivője kedden.

MNO
2011. 08. 30. 20:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasútvonal műemlékké nyilvánításáról a Magyar Közlöny augusztus 25-i számában megjelent Nefmi-rendeletben döntött Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter. A műemlékké nyilvánítást kezdeményező Berki Zoltán elmondta, hogy 2004 óta tartó „harcuk” zárult győzelemmel, ugyanis 2010-ig háromszor akarták bezárni a Győr–Veszprém közötti vasúti pályaszakaszt, megszüntetni „Magyarország egyik legszebb, ipartörténetileg és turisztikailag is felbecsülhetetlen értékű vasútvonalát”.

Berki Zoltán hangsúlyozta, hogy egy Európában is ritkaságnak számító hegyi vasúti szakaszról van szó. A Cuha-völgy 115 éves vasúti viaduktja és alagútja páratlan kulturális és ipartörténeti műemlék. Állomásépületet, bakterházat már nyilvánítottak Magyarországon is műemlékké, ám először fordult elő, hogy egy vasúti pályaszakasz legyen – 40 kilométeres hosszúságban – műemlék – mutatott rá az ügyvivő. Elmondta, hogy szerezni akarnak majd egy-két nyitott vasúti kocsit, hogy nyáron azzal utazhassanak a turisták a Bakony legszebb tájaira. Berki Zoltán szerint hiábavaló lett volna a kezdeményezése, ha nem áll mellé a kezdetektől fogva Kancsal Károly, Bakonyszentlászló jegyzője, a szövetség alelnöke, s nem mozgósítja Győrtől Veszprémig a városok és falvak „civil népét”.

Kancsal Károly elmondta: jóleső érzés tölti el, ám szomorú is, hogy egyáltalán harcolniuk kellett azért – ráadásul hét évig –, hogy egy patinás és értékes ipartörténeti ritkaság megmaradhasson. Elárulta: következő kezdeményezésük az lesz, hogy az állam adja ingyen az érintett önkormányzatok tulajdonába a vasút mentén lévő épületeket. 10-15 építményről van szó, állomásokról, bakterházakról, felvételi épületekről, amelyeket a települések hasznosítani tudnának, például turisztikai információs pontokként – tette hozzá.

A műemlékké nyilvánításnak különösen a jövőre nézve van nagy jelentősége, mert garanciát jelent a vasút jövőbeli működtetéséhez is – mondta Bödecs Barnabás, a Bakonyvasút Szövetség elnöke.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.