Több százan vettek részt tegnap Debrecen–Hármashegyalján azon a rendezvénysorozaton, amellyel a szervezők az utóbbi években ismét egyre népszerűbb Zsuzsi kisvasút fejlesztésének szükségességére kívánták felhívni a figyelmet. A Zsuzsi Erdei Vasút Baráti Társaság szerint a vasút túljutott a krízisen, ma már nem a megszüntetés, hanem a fejlesztés a cél.Az ország legrégibb kisvasútja az 1882-ben épült Zsuzsi erdei vasút. Fennállásának 119. évfordulóján – amely egyben a Kárpát-medencei kisvasutak napja is – tegnap a vasút jelenlegi végállomásán, Hármashegyalján 119 facsemetét ültettek el – mondta lapunknak Sándor Zoltán, a Zsuzsi Erdei Vasút Baráti Társaság elnöke.Debrecent, illetve a Hajdúságot a Nyírséggel összekötő 760 milliméteres vasúti pályán futó kisvasút 1950-re érte el teljes hosszát, amely ekkor 49,6 kilométer volt, Debrecenből Nyírbéltekig lehetett utazni. A kisvasutat 1974-ben egyharmadára csonkították – hangsúlyozta Sándor Zoltán. A 90-es évek közepére a vasút végveszélybe került, mert fel akarták számolni. Társadalmi összefogással azonban sikerült megmenteni, és ma már a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány támogatásával biztonságosan működtethető. Sándor Zoltán elmondta: a tervek szerint Nyírmártonfalváig már a közeljövőben meg akarják építeni a vasúti pályát. Távlati céljuk, hogy az eredeti nyomvonalon Nyírbéltekig ismét szállítsa az utasokat és a környék erdeiben kitermelt fát a kisvasút. Fontosságára tegnap futóversennyel is felhívták a figyelmet.Az Előzd meg a kisvasutat! rendezvénysorozaton korábban Budapesten a gyermekvasút, illetve az almamelléki kisvasút megszüntetése ellen demonstráltak a futók. Vasárnap Debrecenben tizenhét kilométert futottak, illetve kerékpároztak azok, akik csatlakoztak a mozgalomhoz – mondta lapunknak Új Zoltán, a futóversenyt szervező Zöld Gömb Sportklub képviselője. A mozgalom május 1-jén a Somogy megyei Mesztegnyőn folytatódik, ahol kilenc kilométeres futással demonstrálnak a résztvevők a kisvasutak mellett.

Átszakította a híd korlátját egy autó Nagyrákoson