Befecskendezők: nyomás!

Az Audi A6 külseje nem nélkülöz némi nagypolgári méltóságot. Ezzel ugyan némileg ellentétes hangulatot sugall, ha az autóba szupertakarékos dízelmotort építenek, hiszen az Audi-tulajdonosok nem spórolási kényszerükről ismertek, ám az 1.9 TDI nemcsak alacsony fogyasztással, hanem komoly menetteljesítményekkel is bír, vagyis a környezetbarát és olcsó üzem nem kíván kompromisszumokat az autóstól.

Hajdu Imre
2001. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1,9 TDI 85 kW telejesítmé-nyű erőforrás az Audi A6 azonos lökettérfogatú, de öt lóerővel gyengébb gázolajas alapmotorját váltotta le. A cserét természetesen nem a teljesítmény minimális növelése indokolta, hanem egy másik technológia, az új adagolófúvóka bevezetése.
A rendszer különlegessége, hogy egyedülállóan magas nyomással juttatja az üzemanyagot az égéstérbe – közel kétszer anynyival, mint a nyugdíjazott 1,9 TDI 81 kW injektora. A szolenoid szelepek által vezérelt hengerenkénti befecskendező maximális nyomása 2050 bar, ami nagyjából akkora, mintha egy középkategóriás autót helyeznénk a kisujjunk körmére. Ez az iszonyatos erő nemcsak az alacsony fordulatszámon jelentkező 285 Nm-es forgatónyomatékot teszi lehetővé, de – a pontosabban szabályozható adagolásnak köszönhetően – tovább csökkenti az Audi-dízelek eddig sem számottevő fogyasztását és károsanyag-kibocsátását is.
A világ egyik legmodernebb turbódízel motorját először 1999 nyarán izzították be a szakmai közönség előtt. A hűtött kipufogógáz-visszavezetéssel és dupla katalizátorral felszerelt 1,9 TDI 85 kW az A6-osban könnyedén teljesíti az EU III-as emissziós szabványt, átlagos fogyasztása pedig éppen csak meghaladja az öt és fél litert. Ha ehhez hozzávesszük a felső középkategóriás gépkocsi 70 lite- res üzemanyagtartályát, különösebb matematikai tehetség nélkül kiszámíthatjuk, hogy egyetlen tankolással kényelmesen elautózhatunk vele mondjuk a győri Audi-gyárból az ingolstadti négykarikás központig – és vissza! Attól sem kell tartani, hogy az alacsonyabb fogyasztás miatt ellustult volna az Audi: 11,6 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig még a kombi változat esetében is jóval meghaladja a 190 km/h-t. Ez nyilvánvalóan köszönhető az autó méretéhez képest alacsony önsúlynak (amihez az alumínium motorháztető is hozzájárul) és az egyedi küllemű karosszéria kedvező légellenállásának is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.