Valószínűleg sem titkot nem fedünk fel, sem becsületsértést nem követünk el azzal, ha megállapítjuk: a Daewoo nem kifejezetten eredeti designjával hódította meg a vásárlók szívét. A koncepció persze tökéletes: egy ismeretlen márka csak úgy képes betörni egy olyan erős piacra, mint az európai, ha pontosan beazonosítható márkák megfelelő minőségű, de legfőképpen baráti áron kínált utánzataival mutatkozik be. Ugyanezt a stratégiát követte a Seat is, és lám, hova jutottak!
A Daewoo óvatosan indított a Racerrel, amit csak a logó különböztetett meg az Opel Kadettől. Később lecsiszolták a sarkait – és lőn Nexia. A Lanos már új, önálló modell volt, bár egyértelmű, hogy a formatervezőknek nem az lebegett a szemük előtt, hogy az autót egyszer majd kiállítják a Guggenheim Múzeumban.
A piac persze jobbára a várakozásoknak megfelelően reagált a dömpingre, és a Daewoo hihetetlen sebességgel fészkelte be magát a vásárlók tudatába. A következő lépésre nagyjából további egy évet kell várnunk – akkorra időzítették a Kalos sorozatgyártását.
A hosszú felvezetés után talán már sejthető, hogy a Kalos – amely görögül annyit tesz: gyönyörű – végre valóban egy izgalmas darab. Az autó méretében a Matiz és a Lanos közé illeszkedik, nem lesz tehát könnyű dolga: olyan vetélytársakkal kell megküzdenie, mint az aggastyán kora ellenére még mindig sikeres Renault Twingo vagy a fiatal és ellenállhatatlan Toyota Yaris. Ezzel a koreai gyárban is tisztában lehettek, mert a Kalos fejlesztésébe szemmel láthatóan rengeteg energiát fektettek.
Az ötajtós kisautó markánsan egyedire sikeredett. Nagy vonalaiban persze könnyen felismerhető, hogy a manapság biztos receptnek számító variálható egyterű-koncepciót követi, sőt, aki nagyon szemfüles, más modellek formajegyeit is felfedezheti. A C oszlopot áttörő ablak például az előző Corsa-széria ívelt megoldására, az orr geometrikus kialakítása pedig a Mitsubishi Space Staréra emlékeztet. A jelentéktelen hasonlóságok azonban sokkal inkább róhatók fel a számítógépes tervezésnek, mint az ötlettelenségnek, és különben is: nem az számít, hogy miből, hanem hogy mint építettek. Az összhatás pedig megdöbbentő.
Ez elsősorban a matt fekete műanyag betéteknek köszönhető. A fényezést is védő burkolat a motorháztetőtől a lökhárító aljáig húzódik, és alapvetően meghatározza az autó agresszív, erőteljes megjelenését. Hasonló megoldással rajzoltak szemöldököt a kerekeknek, de a csomagtér ajtaján is visszatér a motívum.
Ez utóbbi kialakítása esztétikai szempontból csillagos ötöst érdemel: a legújabb divat szerint, magasan elhelyezett lámpák törése keskenyebbnek, így kecsesebbnek mutatja a fart, mint amilyen valójában, a vízszintes ködlámpák mellett elhelyezett függőleges kipufogók pedig hatásosan lezárják a hátsó traktust.
A formaterv mellett persze a funkcionalitásra is odafigyeltek. A felszereltségi szint a tervek szerint legalábbis megfelel majd a kategória legjobbjainak – sebességfüggő kormányszervó, elektromos ablakok, pollenfilterrel ellátott légkondicionáló, állítható magasságú vezetőülés és kormány, pohártartók elöl és hátul, fűtött külső tükrök (amelyekben a Mercedes vagy a Volvo S60 mintájára kiegészítő irányjelzők kaptak helyet), 12V-os csatlakozó a 200 literes csomagtérben és mindenfelé rekesz az apróságok számára. Egyedül a nagy sláger, az előre-hátra mozgatható hátsó üléssor hiányzik a kínálatból, de ezt akár még pótolhatják is a sorozatgyártás beindításáig.
A Kalost háromféle, az Euro–III emissziós szabványnak megfelelő motorral készülnek gyártani. A 71 lovas 1,2 literest csak a ferde hátúba, az 1,4 és 1,6 literes motorokat (80, illetve 105 LE) a még be sem mutatott négyajtósba is beszerelik majd. Opcionális a négyfokozatú adaptív automata váltó, a fékerő-szabályozós blokkolásgátló, valamint a kulcs nélküli ajtónyitó rendszer. A Kalos új fejezetet nyithat a Daewoo krónikájában. Ha nem éri utol a tanulmányautók rákfenéje, a sorozatgyártást megelőző design-egyszerűsítés, valamint ha a gyár sem változtat árpolitikáján, akkor borítékolható a siker.
Izraeli hadsereg: Megkezdődött a Gázaváros elleni hadművelet előkészítő szakasza
