Tér- és stílusváltás Koreában

Korea alaposan belehúzott: a Daewoo Kalosszal végképp lezárulni látszik az a korszak, amikor a félsziget autógyáraiban nem saját tervezésű járművek készültek, hanem más márkák licenc-gyártmányai.

Nagy Károly
2001. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valószínűleg sem titkot nem fedünk fel, sem becsületsértést nem követünk el azzal, ha megállapítjuk: a Daewoo nem kifejezetten eredeti designjával hódította meg a vásárlók szívét. A koncepció persze tökéletes: egy ismeretlen márka csak úgy képes betörni egy olyan erős piacra, mint az európai, ha pontosan beazonosítható márkák megfelelő minőségű, de legfőképpen baráti áron kínált utánzataival mutatkozik be. Ugyanezt a stratégiát követte a Seat is, és lám, hova jutottak!
A Daewoo óvatosan indított a Racerrel, amit csak a logó különböztetett meg az Opel Kadettől. Később lecsiszolták a sarkait – és lőn Nexia. A Lanos már új, önálló modell volt, bár egyértelmű, hogy a formatervezőknek nem az lebegett a szemük előtt, hogy az autót egyszer majd kiállítják a Guggenheim Múzeumban.
A piac persze jobbára a várakozásoknak megfelelően reagált a dömpingre, és a Daewoo hihetetlen sebességgel fészkelte be magát a vásárlók tudatába. A következő lépésre nagyjából további egy évet kell várnunk – akkorra időzítették a Kalos sorozatgyártását.
A hosszú felvezetés után talán már sejthető, hogy a Kalos – amely görögül annyit tesz: gyönyörű – végre valóban egy izgalmas darab. Az autó méretében a Matiz és a Lanos közé illeszkedik, nem lesz tehát könnyű dolga: olyan vetélytársakkal kell megküzdenie, mint az aggastyán kora ellenére még mindig sikeres Renault Twingo vagy a fiatal és ellenállhatatlan Toyota Yaris. Ezzel a koreai gyárban is tisztában lehettek, mert a Kalos fejlesztésébe szemmel láthatóan rengeteg energiát fektettek.

Az ötajtós kisautó markánsan egyedire sikeredett. Nagy vonalaiban persze könnyen felismerhető, hogy a manapság biztos receptnek számító variálható egyterű-koncepciót követi, sőt, aki nagyon szemfüles, más modellek formajegyeit is felfedezheti. A C oszlopot áttörő ablak például az előző Corsa-széria ívelt megoldására, az orr geometrikus kialakítása pedig a Mitsubishi Space Staréra emlékeztet. A jelentéktelen hasonlóságok azonban sokkal inkább róhatók fel a számítógépes tervezésnek, mint az ötlettelenségnek, és különben is: nem az számít, hogy miből, hanem hogy mint építettek. Az összhatás pedig megdöbbentő.
Ez elsősorban a matt fekete műanyag betéteknek köszönhető. A fényezést is védő burkolat a motorháztetőtől a lökhárító aljáig húzódik, és alapvetően meghatározza az autó agresszív, erőteljes megjelenését. Hasonló megoldással rajzoltak szemöldököt a kerekeknek, de a csomagtér ajtaján is visszatér a motívum.
Ez utóbbi kialakítása esztétikai szempontból csillagos ötöst érdemel: a legújabb divat szerint, magasan elhelyezett lámpák törése keskenyebbnek, így kecsesebbnek mutatja a fart, mint amilyen valójában, a vízszintes ködlámpák mellett elhelyezett függőleges kipufogók pedig hatásosan lezárják a hátsó traktust.
A formaterv mellett persze a funkcionalitásra is odafigyeltek. A felszereltségi szint a tervek szerint legalábbis megfelel majd a kategória legjobbjainak – sebességfüggő kormányszervó, elektromos ablakok, pollenfilterrel ellátott légkondicionáló, állítható magasságú vezetőülés és kormány, pohártartók elöl és hátul, fűtött külső tükrök (amelyekben a Mercedes vagy a Volvo S60 mintájára kiegészítő irányjelzők kaptak helyet), 12V-os csatlakozó a 200 literes csomagtérben és mindenfelé rekesz az apróságok számára. Egyedül a nagy sláger, az előre-hátra mozgatható hátsó üléssor hiányzik a kínálatból, de ezt akár még pótolhatják is a sorozatgyártás beindításáig.
A Kalost háromféle, az Euro–III emissziós szabványnak megfelelő motorral készülnek gyártani. A 71 lovas 1,2 literest csak a ferde hátúba, az 1,4 és 1,6 literes motorokat (80, illetve 105 LE) a még be sem mutatott négyajtósba is beszerelik majd. Opcionális a négyfokozatú adaptív automata váltó, a fékerő-szabályozós blokkolásgátló, valamint a kulcs nélküli ajtónyitó rendszer. A Kalos új fejezetet nyithat a Daewoo krónikájában. Ha nem éri utol a tanulmányautók rákfenéje, a sorozatgyártást megelőző design-egyszerűsítés, valamint ha a gyár sem változtat árpolitikáján, akkor borítékolható a siker.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.