Elhalasztotta a múlt heti ülését a választásokra való hivatkozással a kerületi képviselő-testület. Volt konkrét oka a döntésnek?
– A napirendekről döntő bizottság tagjai – pártállástól függetlenül – úgy ítélték meg, hogy a kampányzárás előtt huszonnégy órával nem célszerű testületi ülést tartani. A tervezett közel negyven napirendi pontot e héten tárgyaljuk meg, tehát minden témában még a határidő előtt, áprilisban döntést hozunk. Úgy tudom, hogy máshol is halasztottak el testületi ülést a választások miatt.
– Néhány hónapja a XI. kerületben is bevezették a fizetőparkolást. Hogyan fogadták ezt a városrész polgárai?
– Az itt élőket időben, mintegy másfél évvel ezelőtt tájékoztattuk a terveinkről, így senkit sem ért meglepetésként. A legnagyobb visszhangot azok a jogi problémák váltották ki, amelyek nem a kerület, hanem a főváros hatáskörébe tartoznak. A Fővárosi Közgyűlés rendelete ugyanis nem vesz figyelembe számos olyan igényt, amely az itt élők számára a legmegfelelőbb megoldást nyújtaná. A fizetőzónán belül élők természetesen ingyenesen parkolnak, és mindig találnak férőhelyet az autóiknak. A zónán kívül azonban egyre nagyobb a zsúfoltság, ezért már felmerült a zóna határainak kiterjesztése is. A jogi problémák rendezéséig azonban nem terjesztjük ki a fizetőövezetet. A kifogásainkat már eljuttattuk a fővároshoz, egy részüket már el is fogadták. A parkolási problémák megoldását csak egységesen tudom elképzelni. Lehetővé kell tenni, hogy a parkolókártyákat minden társulás órája elfogadja. Van néhány üzemeltetési probléma is. Kevés például a parkolóóra, az autósoknak túl sokat kell sétálniuk, hogy kifizethessék a várakozási díjat.
– Ön szerint szükséges a 4-es metró megépítése?
– Igen, természetesen, és általában szükséges a föld alatti közlekedés fejlesztése. A 4-es metró azt a célt szolgálja, hogy a dél-budai régiót összekösse a belvárossal, és könnyebbé tegye a közlekedést, ezért a kerület ezt a programot mindig támogatta. A konkrét beruházással kapcsolatban ugyanakkor két problémám is van, az egyik a nyomvonal kérdése, a másik pedig a végállomás helyszíne. A nyomvonal problémája összetettebb, hiszen a hőforrásokat, a Gellért-hegy esetleges csúszását is figyelembe kell venni. Ebben a városrészben elsősorban az átmenő forgalom okoz problémát, hiszen a XI. kerület köti össze a Dunántúlt a fővárossal. Ezért a metrónak az átmenő forgalom elvezetésében lehetne nagy szerepe, ehhez viszont elengedhetetlen a budafoki és budaörsi csatlakozás. Ritkán hangzik el viszont a legfőbb probléma a metróberuházással kapcsolatban: az építkezés legalább nyolc évig tart. Éppen ezért szükséges egy gyors megoldás: az 1-es villamos átvezetése Budára, a budafoki villamosközlekedés fejlesztése, a sínpályák felújítása, korszerűsítése. Amikor egy nyolc-tíz év alatt megvalósuló programot tervezünk, akkor nem a mai állapotokból kell kiindulni. Figyelembe kell venni azt is, hogy Budapest egyértelműen fejlődik majd a jövőben. Hallottam már olyan véleményt is, amely szerint az 1-es villamost azért nem kell Budára átvezetni, mert csökkenti a leendő metró kihasználási mutatóit. Csakhogy mire a metró megépül, addigra a kormányzat családpolitikájának jóvoltából többen leszünk, a gazdaság fellendülésével pedig egyre többen közlekednek majd autóval. A közlekedésfejlesztési tervek esetében tehát ezzel is számolni kell.
– Korábban felvetődött, hogy a lágymányosi egyetemváros miatt a Petőfi híd felé kellene elvezetni a metró nyomvonalát. Miként vélekedik erről?
– Ez az elképzelés már akkor is tetszett. Az egyetemi városrész és az Infopark megépülte miatt azonban ma még indokoltabb lenne, hiszen így a XI. kerület „belvárosi magja” is bekerülhetne a város vérkeringésébe.
– A főváros megkezdte a Bartók Béla út felújítását. Vajon célszerű volt szétbontani az út rekonstrukcióját és a metró megépítését?
– Amikor a metróépítés szóba került, még fővárosi képviselő voltam. Már akkor is az volt a véleményem, hogy a két beruházást nem szabad összekötni. A Thököly és a Kőbányai út mellett ugyanis a Bartók Béla út a legöregebb és legrosszabb minőségű út, és nem csak a macskakövek miatt: az alatta lévő vezetékek, csatornák állapota is borzasztó. Nagyon örülünk neki, hogy március végén hivatalosan megkezdődött az építkezés, bár az eseményen a kerület nem képviseltethette magát. Azóta viszont konkrét munkálat nem történt. Remélem, hogy a főpolgármester kődarabolása nemcsak választási kampányfogás volt.
– A felújítás idején két-két és fél hónapra lezárják az utat az autók elől. Hogyan viseli el ezt a kerület?
– Biztos, hogy hihetetlen torlódás, dugó lesz, ezért nagyon fontos, hogy minden határidőre elkészüljön. A várható káoszra fel kell készíteni az itt élőket, hogy tudják, mire számítsanak a nyári hónapokban. Abban viszont reménykedhetünk, hogy a rekonstrukció után a felújított Bartók Béla úton kellemes lesz a közlekedés.
– Mit tart a kerület legnagyobb eredményének?
– Nagyon sok mindent sikerült elérnünk. A nagyobb programok (lakásépítés, útépítés, családtámogatás) a Magyar Nemzet olvasói előtt is ismertek. A látvány önmagáért beszél. Büszkék lehetünk a játszótér-felújítási programunkra is. Létezik egy egyedi, máshol nem létező támogatás is: minden, a kerületünkben született csecsemő juttatást kap az önkormányzattól. Fontosnak tartom ugyanakkor azokat az apróságokat is, amelyek a kerületiek mindennapi életében játszanak szerepet. Ilyen például az iskolabusz, amellyel színházba, úszásoktatásra, kirándulásokra, moziba visszük az iskolás és óvodás gyerekeket. Ugyancsak kiemelt eredmény, hogy az önkormányzat csatlakozott egy nyugat-európai programhoz, amely az ügyfélbarát hivatal megvalósítását segíti elő. Ez azzal is jár, hogy a munkatársaink szakmai továbbtanulását is biztosítjuk, nemcsak az udvariasságot.
– Mi a városrész legnagyobb gondja?
– Az ország problémáihoz hasonlóan a közlekedés, illetve az egészségügy helyzete. A kórházak, a rendelők borzalmas állapotban vannak. Annak ellenére hiányos a felszereltség, hogy az elmúlt években több száz millió forintot költöttünk az orvosi hálózat támogatására.
– A XI. kerület tervezte, hogy átveszi az úgynevezett szakellátó intézményeket a fővárostól. Testületi döntés született már az ügyben?
– Egy szándéknyilatkozatot már elfogadtunk, most az egyeztetés zajlik a fővárossal, ugyanis a személyi és az anyagi kérdéseket mihamarabb meg kell oldani.
– Ősszel önkormányzati választások lesznek. Indul a polgármesteri székért?
– Megvan bennem a szándék a munka folytatására, de nem elsősorban a polgármesterség a célom. Sokkal fontosabbnak tartom, hogy az eltervezett programokat megvalósítsam. Ez természetesen Fideszen belüli egyeztetést is igényel, de sokkal fontosabb, hogy az itt élők támogatnak-e ebben. A munkatársaim a folytatásra biztatnak. Az önkormányzati választások azonban ősszel lesznek, addig dolgoznunk kell, ebben a kérdésben tehát később döntök majd.
Kitüntette az Oroszország oldalán harcoló katonákat Kim Dzsong Un
