Egyedülálló budai csecsemőtámogatás

Bár hivatalosan már megkezdődött a Bartók Béla út felújítása, konkrét munkálatokról még nem tud a XI. kerület polgármestere. Juhos Katalin lapunknak adott interjújában reményét fejezte ki, hogy a főpolgármester nem csupán választási fogásnak szánta az e célból megtartott rendezvényt, amelyen egyébként a városrész nem kapott szerepet. A fideszes polgármester fontosnak tartja a 4-es metró megépítését, ám szerinte a nyomvonalat és a végállomás helyszínét is tisztázni kell. Juhos Katalin az elért eredmények közül azokat az „apróságokat” emelte ki, amelyek a mindennapi életben okoztak pozitív változást.

Gidró Kriszta
2002. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhalasztotta a múlt heti ülését a választásokra való hivatkozással a kerületi képviselő-testület. Volt konkrét oka a döntésnek?
– A napirendekről döntő bizottság tagjai – pártállástól függetlenül – úgy ítélték meg, hogy a kampányzárás előtt huszonnégy órával nem célszerű testületi ülést tartani. A tervezett közel negyven napirendi pontot e héten tárgyaljuk meg, tehát minden témában még a határidő előtt, áprilisban döntést hozunk. Úgy tudom, hogy máshol is halasztottak el testületi ülést a választások miatt.
– Néhány hónapja a XI. kerületben is bevezették a fizetőparkolást. Hogyan fogadták ezt a városrész polgárai?
– Az itt élőket időben, mintegy másfél évvel ezelőtt tájékoztattuk a terveinkről, így senkit sem ért meglepetésként. A legnagyobb visszhangot azok a jogi problémák váltották ki, amelyek nem a kerület, hanem a főváros hatáskörébe tartoznak. A Fővárosi Közgyűlés rendelete ugyanis nem vesz figyelembe számos olyan igényt, amely az itt élők számára a legmegfelelőbb megoldást nyújtaná. A fizetőzónán belül élők természetesen ingyenesen parkolnak, és mindig találnak férőhelyet az autóiknak. A zónán kívül azonban egyre nagyobb a zsúfoltság, ezért már felmerült a zóna határainak kiterjesztése is. A jogi problémák rendezéséig azonban nem terjesztjük ki a fizetőövezetet. A kifogásainkat már eljuttattuk a fővároshoz, egy részüket már el is fogadták. A parkolási problémák megoldását csak egységesen tudom elképzelni. Lehetővé kell tenni, hogy a parkolókártyákat minden társulás órája elfogadja. Van néhány üzemeltetési probléma is. Kevés például a parkolóóra, az autósoknak túl sokat kell sétálniuk, hogy kifizethessék a várakozási díjat.
– Ön szerint szükséges a 4-es metró megépítése?
– Igen, természetesen, és általában szükséges a föld alatti közlekedés fejlesztése. A 4-es metró azt a célt szolgálja, hogy a dél-budai régiót összekösse a belvárossal, és könnyebbé tegye a közlekedést, ezért a kerület ezt a programot mindig támogatta. A konkrét beruházással kapcsolatban ugyanakkor két problémám is van, az egyik a nyomvonal kérdése, a másik pedig a végállomás helyszíne. A nyomvonal problémája összetettebb, hiszen a hőforrásokat, a Gellért-hegy esetleges csúszását is figyelembe kell venni. Ebben a városrészben elsősorban az átmenő forgalom okoz problémát, hiszen a XI. kerület köti össze a Dunántúlt a fővárossal. Ezért a metrónak az átmenő forgalom elvezetésében lehetne nagy szerepe, ehhez viszont elengedhetetlen a budafoki és budaörsi csatlakozás. Ritkán hangzik el viszont a legfőbb probléma a metróberuházással kapcsolatban: az építkezés legalább nyolc évig tart. Éppen ezért szükséges egy gyors megoldás: az 1-es villamos átvezetése Budára, a budafoki villamosközlekedés fejlesztése, a sínpályák felújítása, korszerűsítése. Amikor egy nyolc-tíz év alatt megvalósuló programot tervezünk, akkor nem a mai állapotokból kell kiindulni. Figyelembe kell venni azt is, hogy Budapest egyértelműen fejlődik majd a jövőben. Hallottam már olyan véleményt is, amely szerint az 1-es villamost azért nem kell Budára átvezetni, mert csökkenti a leendő metró kihasználási mutatóit. Csakhogy mire a metró megépül, addigra a kormányzat családpolitikájának jóvoltából többen leszünk, a gazdaság fellendülésével pedig egyre többen közlekednek majd autóval. A közlekedésfejlesztési tervek esetében tehát ezzel is számolni kell.
– Korábban felvetődött, hogy a lágymányosi egyetemváros miatt a Petőfi híd felé kellene elvezetni a metró nyomvonalát. Miként vélekedik erről?
– Ez az elképzelés már akkor is tetszett. Az egyetemi városrész és az Infopark megépülte miatt azonban ma még indokoltabb lenne, hiszen így a XI. kerület „belvárosi magja” is bekerülhetne a város vérkeringésébe.
– A főváros megkezdte a Bartók Béla út felújítását. Vajon célszerű volt szétbontani az út rekonstrukcióját és a metró megépítését?
– Amikor a metróépítés szóba került, még fővárosi képviselő voltam. Már akkor is az volt a véleményem, hogy a két beruházást nem szabad összekötni. A Thököly és a Kőbányai út mellett ugyanis a Bartók Béla út a legöregebb és legrosszabb minőségű út, és nem csak a macskakövek miatt: az alatta lévő vezetékek, csatornák állapota is borzasztó. Nagyon örülünk neki, hogy március végén hivatalosan megkezdődött az építkezés, bár az eseményen a kerület nem képviseltethette magát. Azóta viszont konkrét munkálat nem történt. Remélem, hogy a főpolgármester kődarabolása nemcsak választási kampányfogás volt.
– A felújítás idején két-két és fél hónapra lezárják az utat az autók elől. Hogyan viseli el ezt a kerület?
– Biztos, hogy hihetetlen torlódás, dugó lesz, ezért nagyon fontos, hogy minden határidőre elkészüljön. A várható káoszra fel kell készíteni az itt élőket, hogy tudják, mire számítsanak a nyári hónapokban. Abban viszont reménykedhetünk, hogy a rekonstrukció után a felújított Bartók Béla úton kellemes lesz a közlekedés.
– Mit tart a kerület legnagyobb eredményének?
– Nagyon sok mindent sikerült elérnünk. A nagyobb programok (lakásépítés, útépítés, családtámogatás) a Magyar Nemzet olvasói előtt is ismertek. A látvány önmagáért beszél. Büszkék lehetünk a játszótér-felújítási programunkra is. Létezik egy egyedi, máshol nem létező támogatás is: minden, a kerületünkben született csecsemő juttatást kap az önkormányzattól. Fontosnak tartom ugyanakkor azokat az apróságokat is, amelyek a kerületiek mindennapi életében játszanak szerepet. Ilyen például az iskolabusz, amellyel színházba, úszásoktatásra, kirándulásokra, moziba visszük az iskolás és óvodás gyerekeket. Ugyancsak kiemelt eredmény, hogy az önkormányzat csatlakozott egy nyugat-európai programhoz, amely az ügyfélbarát hivatal megvalósítását segíti elő. Ez azzal is jár, hogy a munkatársaink szakmai továbbtanulását is biztosítjuk, nemcsak az udvariasságot.
– Mi a városrész legnagyobb gondja?
– Az ország problémáihoz hasonlóan a közlekedés, illetve az egészségügy helyzete. A kórházak, a rendelők borzalmas állapotban vannak. Annak ellenére hiányos a felszereltség, hogy az elmúlt években több száz millió forintot költöttünk az orvosi hálózat támogatására.
– A XI. kerület tervezte, hogy átveszi az úgynevezett szakellátó intézményeket a fővárostól. Testületi döntés született már az ügyben?
– Egy szándéknyilatkozatot már elfogadtunk, most az egyeztetés zajlik a fővárossal, ugyanis a személyi és az anyagi kérdéseket mihamarabb meg kell oldani.
– Ősszel önkormányzati választások lesznek. Indul a polgármesteri székért?
– Megvan bennem a szándék a munka folytatására, de nem elsősorban a polgármesterség a célom. Sokkal fontosabbnak tartom, hogy az eltervezett programokat megvalósítsam. Ez természetesen Fideszen belüli egyeztetést is igényel, de sokkal fontosabb, hogy az itt élők támogatnak-e ebben. A munkatársaim a folytatásra biztatnak. Az önkormányzati választások azonban ősszel lesznek, addig dolgoznunk kell, ebben a kérdésben tehát később döntök majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.