Első negyedév: jó kezdés az új autók piacán

A 2002. év első három hónapjában 37 500 új gépkocsit adtak el a magyar autókereskedők, ami a múlt év azonos időszakához képest 17,9 százalékos növekedést jelent. A január–február–márciusi statisztika igazi érdekessége azonban nem ez, hanem hogy olyan márkák is produkáltak eladásokat, amelyek hivatalosan még nem is nyitották meg szalonjaikat.

Jávor József
2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahhoz, hogy jobban átlássuk, mennyit is jelent a magyar autókereskedelemben 37 500 jármű, érdemes megjegyezni, hogy a hazai újautó-piac legrosszabb időszakában (1995-ben) mindössze 68 ezer autót sikerült értékesíteni – vagyis egész évben mindössze kétszer annyit, mint most három hónap alatt.
Az idei esztendő első negyedének statisztikájában nem találunk komoly meglepetéseket. Mint azt már hosszú ideje megszoktuk, most is első helyen áll a Suzuki, csaknem kétszer annyi eladással, mint az őt követő Opel, amely 4949 autót értékesített. Az Opel eredménye nemcsak a második helyezés miatt látványos, hanem azért is, mert – bár új modellt jó ideje nem mutatott már be – egynegyedével növelte eladásait. Dános András PR-igazgató úgy véli, hogy ez leginkább a jó marketingnek köszönhető: a vevőket számos kedvező ajánlattal győzték meg, például a továbbra is kétmillió forintnál olcsóbb Astra Classic modellel vagy a félmilliós kedvezménnyel kínált Vectrával.
A képzeletbeli dobogó harmadik helyén a Renault áll; sikerük egyik alapköve továbbra is a rendkívül kedvező ár-érték viszonnyal kapható Thalia, amely ráadásul – kevéssel tavalyi bevezetése után – meg is újult. A Thalia népszerűsége is bizonyítja, hogy Magyarországon még mindig a jó áron kapható, de már családi autóként is használható járművek a leginkább kelendők.
A negyedik helyen 2727 eladással a Peugeot áll. A francia cég slágermodellje továbbra is a 206-os, de a tavaly bemutatott kompakt 307-es is sokat segített abban, hogy a Peugeot-nál a tavalyi első negyedévhez képest idén majdnem ötven százalékkal több autó fogyott el. A lista ötödik helyén álló Volkswagen ugyanakkor komoly visszaesést könyvelhetett el, hiszen ötszázzal kevesebb autót – egészen pontosan 2720 darabot – adtak el, mint tavaly ilyenkor.
Az ezer darab fölött értékesítő márkák mezőnyében a Daewoo produkálta a leglátványosabb (73,7 százalékos) növekedést. Beleznay Zsolt, a cég PR-igazgatója szerint ez főként annak tudható be, hogy a vásárlók újra bíznak a koreai vállalat stabilitásában. Tavaly ugyanis pénzügyi válságba került a Daewoo, ami miatt sokan attól féltek, hogy nemcsak az autógyártás, hanem az alkatrészellátás is akadozni fog. Időközben azonban az amerikai General Motors kihúzta a kátyúból a bajba került céget, s a vásárlók is megnyugodtak.
Az első negyedév statisztikája nem változott jelentősen; az igazi meglepetéseket inkább az eladási lista utolsó harmadában találjuk. A Jaguar értékesítési mutatója lendült idén a legnagyobbat, hiszen a tavalyi első negyedév három eladott autójához képest most húsz darabot értékesítettek. A cégnek persze ez nem volt óriási meglepetés, hiszen a tavaly bemutatott kölyökjaguártól, a kedvező árú X-type modelltől nagyon sokat várt a cég, és úgy tűnik, az angol gyár reményei most valóra is válnak. Annál inkább érdekes a smart nevű városi törpeautó által elért eredmény: március végéig tíz darabot adtak el belőle annak ellenére, hogy a márkakereskedés csak április 19-én nyitott.
Ugyancsak várat még magára a Lexus nevű japán luxusmárka szalonjának megnyitása is, ám a Toyotához tartozó cég mégis négy autót értékesített 2002 első negyedévében.

Személygk.- 2001. 2002. Piaci rész. Előző évhez
kategória I. n.év (db) I. n.év (db) %-ban képest (%)

mini 2 879 4 004 10,7 139,1
kisautó 15 243 15 919 42,5 104,4
alsóközép 8 619 12 243 32,6 142,0
egyterű 1 583 1 549 4,1 97,9
közép 2 153 2 562 6,8 119,0
egyterű 117 116 0,3 99,1
nagyautó 503 348 0,9 69,2
sport 89 42 0,1 47,2
premium 13 25 0,1 192,3
prem. t.járó 104 68 0,2 65,4
4x4 157 323 0,9 205,7
terepjáró 343 301 0,8 87,8
Forrás: MGE

2001. 2002. Előző
MÁRKA I. n.év I. n.év évhez
(db) (db) képest (%)

SUZUKI 7 685 8 907 115,9
OPEL 3 900 4 949 126,9
RENAULT 2 960 3 958 133,7
PEUGEOT 1 832 2 727 148,9
VOLKSWAGEN 3 215 2 720 84,6
SKODA 1 973 2 130 108,0
DAEWOO 1 115 1 937 173,7
CITROËN 1 420 1 739 122,5
FIAT 1 681 1 447 86,1
FORD 1 155 1 397 121,0
TOYOTA 990 1 310 132,3
SEAT 1 069 1 204 112,6
NISSAN 553 645 116,6
HONDA 327 401 122,6
VOLVO 263 338 128,5
HYUNDAI 101 214 211,9
MAZDA 133 188 141,4
ALFA ROMEO 226 182 80,5
MITSUBISHI 148 181 122,3
AUDI 274 179 65,3
MERCEDES 201 173 86,1
LADA 104 131 126,0
BMW 105 106 101,0
SAAB 105 81 77,1
ROVER 62 64 103,2
LAND-ROVER 51 39 76,5
CHRYSLER 22 33 150,0
KIA 68 32 47,1
JAGUAR 3 20 666,7
LANCIA 32 19 59,4
MINI – 18 –
SUBARU 13 14 107,7
SMART – 10 –
LEXUS – 4 –
PORSCHE 3 3 100,0
PROTON 14 – –
ÖSSZESEN 31 803 37 500 117,9
Forrás: MGE

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.