Magyarország egyik legszegényebb területe a dél-baranyai Ormánság. A déli határfolyónk, a Dráva múlt századbeli árterületén található országrész a trianoni határok kialakulása után végképp elszigetelt helyzetbe került. A Barcs és Drávaszabolcs közti folyószakasz hídjai – köztük egy jelentős vasúti híd is – eltűntek. Az Ormánság délvidéki központokhoz kötődő, hajdan virágzó gazdasága az elvágott, megszűnt utak, vasútvonalak, hidak híján reménytelen jövő elé nézett. A dollárhitel-szocializmus a téeszek révén még kínált némi munkalehetőséget a vidéken, ám a rendszerváltás óta gyakorlatilag vegetál a lakosság. A kilencvenes évek kezdetén voltak ugyan enervált próbálkozások némi bedolgozóipari munkahelyteremtésre, de egy idő után ezek vagy kudarcba fulladtak, vagy számuk olyan alacsony szintre esett vissza, hogy jelenlétük mára, az Ormánság egészének helyzetét tekintve, nem számottevő. Az MSZP–SZDSZ-kormány idején jottányit sem javult a helyzet, az Ormánság egy elfelejtett, segélykiáltásaival magára maradt területté vált.
Most úgy tűnik, megtört a jég. A térség országgyűlési képviselőjének, Kékkői Zoltánnak és az őt támogató térségi polgármestereknek sikerült megtalálniuk azt a vállalkozót, aki az ormánsági gázberuházás jelentős hányadát hajlandó mindaddig megelőlegezni, amíg a munkálatok fedezetének még hiányzó része együtt nem lesz. A Tenkesgáz-projekt az Orbán-kormány megalakulását követő évben, 1999-ben indult. Első és második üteme során Beremend–Siklós–Harkány térségében több mint ötven település lakossági és nagyüzemi gázellátása valósult meg. Ekkor 150 millió forintra rúgott a központi támogatás mértéke, míg az Ormánságot érintő harmadik ütemben eddig 139 millió forint állami pénz érkezett, a hiányzó forrásra az idei pályázati keretből van további esély. Az Ormánság gázellátását szolgáló beruházás egyébként közel 450 millióba kerül, amelyből az állami pénzen kívül százmillióval a térséget ellátó szolgáltató, a DDGáz, 32 millióval a megyei területfejlesztés is kiveszi a részét. A lakossági önerőtől további százmilliót remélnek, és ez az az összeg, amelyet a DDGázzal együttműködő kivitelező, az Arinext Kft. megelőlegez. Nagy Imre ügyvezető elmondta, hogy az Ormánság-gázvezeték a Szigetvár–Szentlőrinc–Pécs gerincből ágazik le. A Sellye– Vajszló irányába tartó acélvezeték nyomvonala, méretezése lehetőséget teremt arra, hogy a főágtól délre található valamennyi ormánsági település igény és lehetőség szerint rácsatlakozhasson. Sok kis falu várja ennek megvalósulását pályázati pénzekből. Sellye és Vajszló is megpróbál minél több pénzt előteremteni a Széchenyi-terv pályázatai révén.
A minap megérkeztek Sellye– Vajszló térségébe a munkagépek és a különféle méretű gázvezetékek. Az Ormánság számára létfontosságú Tenkesgáz-projekt harmadik ütemének első szakasza megkezdődött.
A 2-300 ezer forintért vásárolt gyönyörű, tornácos, vakolatdíszes ormánsági parasztházak tulajdonosai bizakodhatnak. Nincs messze az idő, amikor megéri felújítani ezeket a házakat, netán be is lehet majd költözni.
Ám az igazi nyertesek nem ők. Az igazi nyertesek azok, akik évtizedek óta itt élnek és küszködnek a fennmaradásért.
A csövekkel megrakott kamionok csak a kezdetet jelentik. A jövő kezdetét.
Orbán Viktor nem mindennapi esőről posztolt
