A teljesen új tervezésű Cayenne a bevált SUV-recept szerint készült: vedd a gyáron belül fellelhető legtökéletesebb alkatrészeket, és fejleszd őket a képzelet határain túl, szükség szerint tervezz vadonatúj gépészeti elemeket, majd az egészet csomagold be egy agresszív, de a márka arculatához illeszkedő karosszériába.
A Cayenne orra a klasszikus Carrera stíluselemeket hordozza, csak éppen a szokásosnál csaknem fél méterrel magasabban. A jellegzetes lámpák és a védjegynek is beillő, magas kerékdobok egyértelművé teszik az autó származását. A hoszszú, lapos motorház mögött azonban a Porschétól eddig ismeretlen karosszériaelemek: négy ajtó és meredek kombihátfal következnek. Éppen ezért hátulról csupán a modelljelzés szokásos tipográfiája alapján azonosítható a Cayenne hovatartozása.
A karakteres betűk már csak azért is fontosak, mert a megelőzött Mercedes ML-, BMW X5-, Range Rover- vagy Lexus RX300-tulajdonosoknak aligha lesz idejük elolvasni a szöveget: már a kisebbik, S típusjelzésű Cayenne végsebessége is meghaladja a 240 km/h-t. A tradicionális hathengeres boxert felváltó V8-as 340 lóerőt és 420 Newtonmétert présel ki 4,5 liter lökettérfogatból, míg 0-ról 100-ra 7,2 másodperc alatt katapultálja a 4782 mm hoszszú, két méter széles óriást.
Ha pedig az autópályán végigsöprő forgószelet hangrobbanás is követi, az nyilvánvalóan a csúcsmodell volt. A Cayenne Turbo kívülről alig megkülönböztethető kisebbik testvérétől, csupán méretesebb és más módon elhelyezett első légbeömlők, két hosszanti borda a motorháztetőn és megkettőzött kipufogók utalnak felsőbbrendűségére. Ez utóbbiak miatt négy milliméterrel hosszabb az S modellnél, ám 266 km/h-nál ezt aligha fogják méricskélni a megszégyenített kategóriatársak – a Porsche fittyet hány a legtöbb gyártó által önként bevezetett 250-es végsebesség-korlátozásra. A turbófeltöltés a nyolchengeres teljesítményét 450 lóerőre, forgatónyomatékát 620 Newtonméterre növeli, így a Cayenne Turbo álló helyzetből 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra.
Ezek az adatok életveszélyesnek tűnhetnek egy ilyen magas építésű, irdatlan méretű autónál, a Porsche azonban a futóművet is kezelésbe vette, végtére is egy zuffenhauseni telivértől megengedhetetlen lenne a bukdácsolás, imbolygás. Az alapjaiban rendkívül igényes szerkezetet a Porsche bevált összkerékhajtási rendszere és PSM menetstabilizáló elektronikája teszi megingathatatlanná, a valós terepjáró képességekről pedig differenciálzár és a hatfokozatú szekvenciális váltóművet kiegészítő terepváltó gondoskodik.
Minden idők leggyorsabb és legelőkelőbb SUV-ja ősszel kerül a kereskedésekbe. A vételár még ismeretlen, de most a várhatóan mellbevágó költségek teljes mértékben érdektelenek – a vásárlókat csak az fogja érdekelni, mennyit kell várniuk megrendelt álommasinájukra.
Zelenszkij megint mások pénzét költené
