Gólyalábú, kombihátú Carrera

Hosszas várakozás után megszületett a Porsche válasza a sportos haszonjárművekre. A sportmárka híveinek nem kellett csalódniuk: a Cayenne megjelenésében és motorteljesítményét tekintve egyaránt hű maradt a zuffenhauseni hagyományokhoz. Más kérdés, hogy ez aligha vigasztalja majd a konkurenciát.

Svékus Gergely
2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A teljesen új tervezésű Cayenne a bevált SUV-recept szerint készült: vedd a gyáron belül fellelhető legtökéletesebb alkatrészeket, és fejleszd őket a képzelet határain túl, szükség szerint tervezz vadonatúj gépészeti elemeket, majd az egészet csomagold be egy agresszív, de a márka arculatához illeszkedő karosszériába.
A Cayenne orra a klasszikus Carrera stíluselemeket hordozza, csak éppen a szokásosnál csaknem fél méterrel magasabban. A jellegzetes lámpák és a védjegynek is beillő, magas kerékdobok egyértelművé teszik az autó származását. A hoszszú, lapos motorház mögött azonban a Porschétól eddig ismeretlen karosszériaelemek: négy ajtó és meredek kombihátfal következnek. Éppen ezért hátulról csupán a modelljelzés szokásos tipográfiája alapján azonosítható a Cayenne hovatartozása.
A karakteres betűk már csak azért is fontosak, mert a megelőzött Mercedes ML-, BMW X5-, Range Rover- vagy Lexus RX300-tulajdonosoknak aligha lesz idejük elolvasni a szöveget: már a kisebbik, S típusjelzésű Cayenne végsebessége is meghaladja a 240 km/h-t. A tradicionális hathengeres boxert felváltó V8-as 340 lóerőt és 420 Newtonmétert présel ki 4,5 liter lökettérfogatból, míg 0-ról 100-ra 7,2 másodperc alatt katapultálja a 4782 mm hoszszú, két méter széles óriást.
Ha pedig az autópályán végigsöprő forgószelet hangrobbanás is követi, az nyilvánvalóan a csúcsmodell volt. A Cayenne Turbo kívülről alig megkülönböztethető kisebbik testvérétől, csupán méretesebb és más módon elhelyezett első légbeömlők, két hosszanti borda a motorháztetőn és megkettőzött kipufogók utalnak felsőbbrendűségére. Ez utóbbiak miatt négy milliméterrel hosszabb az S modellnél, ám 266 km/h-nál ezt aligha fogják méricskélni a megszégyenített kategóriatársak – a Porsche fittyet hány a legtöbb gyártó által önként bevezetett 250-es végsebesség-korlátozásra. A turbófeltöltés a nyolchengeres teljesítményét 450 lóerőre, forgatónyomatékát 620 Newtonméterre növeli, így a Cayenne Turbo álló helyzetből 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra.
Ezek az adatok életveszélyesnek tűnhetnek egy ilyen magas építésű, irdatlan méretű autónál, a Porsche azonban a futóművet is kezelésbe vette, végtére is egy zuffenhauseni telivértől megengedhetetlen lenne a bukdácsolás, imbolygás. Az alapjaiban rendkívül igényes szerkezetet a Porsche bevált összkerékhajtási rendszere és PSM menetstabilizáló elektronikája teszi megingathatatlanná, a valós terepjáró képességekről pedig differenciálzár és a hatfokozatú szekvenciális váltóművet kiegészítő terepváltó gondoskodik.
Minden idők leggyorsabb és legelőkelőbb SUV-ja ősszel kerül a kereskedésekbe. A vételár még ismeretlen, de most a várhatóan mellbevágó költségek teljes mértékben érdektelenek – a vásárlókat csak az fogja érdekelni, mennyit kell várniuk megrendelt álommasinájukra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.