Nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket Szalona László, a Budafok határában Auchan áruházat építő GRC Hungária Kft. képviselője, hogy szerintük furcsa ellentmondások találhatók a budatétényi Campona mellé tervezett hipermarket előzetes környezeti hatástanulmányában. Az egyik fejezetben 2500 látogatóval számolnak a tizenegyezer négyzetméter kereskedelmi hasznos területű áruházban, holott a kétszer akkora Campona bevásárlóközpontban tavaly átlagosan húszezer vendéget számoltak naponta. A 2500 vásárlónak 1625 parkolóhelyet építenek majd. Szalona László szerint ha a látogatók hetven százaléka érkezik gépkocsival, legalább tíz órát kell tölteniük naponta az áruházban, hogy kifizetődő és indokolt legyen ennek felépítése.
– A tanulmányban más érdekesség is olvasható: használati vízből huszonkét liternyi, beszállított áruból 72 kilogrammnyi jutna egy látogatóra, ha a napi 2500 vásárlóval számolunk – jegyezte meg a társaság vezetője.
– Mi azt feltételezzük, hogy a terület átminősítésére nem is azért volt szükség, mert építkezni szeretnének a tulajdonosok, hanem inkább értékesíteni kívánják az ingatlant – fűzte hozzá.
Szalona László úgy véli, hogy a közlekedési terhelés valós értékelését szeretnék meghiúsítani a látogatók számának alulbecslésével, mert a Tétényi út forgalmának további növelése megvalósíthatatlanná tenné a beruházást.
A Campona tanulmányában számos súlyos ellentmondás található Schnier Mária, a Levegő Munkacsoport szakértője szerint is, aki a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőségtől megkapja a Budapesten és az agglomerációban épülő összes bevásárlóközpont előzetes környezeti hatástanulmányát.
– Míg a látogatók számát a projektbemutató fejezetben átlagosan kétezerötszázra becsülik naponta, addig a tanulmány közlekedésről szóló részében már négyezerötszáz tervezett csúcsórai vásárlóval számolnak, de hasonló a helyzet az egyes szövegrészek forgalmi adataival is, amelyek nagyságrendekkel eltérnek egymástól – jelentette ki a környezetvédő.
Tájékoztatása szerint a bevezető szövegben azt állítják, hogy a helyi lakosság igényeinek kielégítésére kell megépíteni a hipermarketet, a forgalommegoszlás adataiban viszont az szerepel, hogy a XXII. kerületből csak a vásárlók harminc százalékára számítanak az új áruházban. A szakember nem érti azt sem, hogy minek 1650 parkolóhely, amikor a kétszer nagyobb Campona is csak 1700 parkolóhellyel rendelkezik. Szerinte a teherautók forgalma is jóval nagyobb lesz a tanulmányban tervezettnél.
– Ez egy konkurens cég magánvéleménye, amely szerintem tudatos félreértelmezése a tanulmány adatainak – szögezte le Balla Erna, a Campona ügyvezető igazgatója, aki elismerte, hogy naponta 2500 vásárló megjelenésére számítanak az új hipermarketben, de ez az óránkénti átlagot jelenti. Ennek a többszöröse is igaz lehet a csúcsidőben. Az ügyvezető állítja, hogy csak az előírásoknak megfelelő mértékben bővítik a parkolóhelyeket a környéken.
Balla Erna szerint a személygépkocsi-forgalom legfeljebb a kerületen kívülről érkezők számával növekedhet, mert a helyiek egyébként is a Camponába járnak bevásárolni, így a Nagytétényi utat nem sújtja majd komolyabb forgalomnövekedés.

Többé nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak