Multik harca a dél-budai területekért

Az elkövetkezendő esztendőkben minden eddiginél élesebb küzdelem várható a bevásárlóközpontokat építő multinacionális cégek között a megmaradt fővárosi és Budapest környéki területekért. A beruházók befektetési harcát jól példázza, hogy a napokban éles kritikával illette a Budafok határában Auchan áruház építését tervező GRC Hungária Kft. képviselője a budatétényi Campona melletti nagyáruház előzetes környezeti hatástanulmányát. A dokumentumban számos ellentmondást véltek felfedezni a környezetvédők is. A Campona ügyvezetője szerint tudatosan magyarázzák félre a tanulmány adatait.

2002. 04. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket Szalona László, a Budafok határában Auchan áruházat építő GRC Hungária Kft. képviselője, hogy szerintük furcsa ellentmondások találhatók a budatétényi Campona mellé tervezett hipermarket előzetes környezeti hatástanulmányában. Az egyik fejezetben 2500 látogatóval számolnak a tizenegyezer négyzetméter kereskedelmi hasznos területű áruházban, holott a kétszer akkora Campona bevásárlóközpontban tavaly átlagosan húszezer vendéget számoltak naponta. A 2500 vásárlónak 1625 parkolóhelyet építenek majd. Szalona László szerint ha a látogatók hetven százaléka érkezik gépkocsival, legalább tíz órát kell tölteniük naponta az áruházban, hogy kifizetődő és indokolt legyen ennek felépítése.
– A tanulmányban más érdekesség is olvasható: használati vízből huszonkét liternyi, beszállított áruból 72 kilogrammnyi jutna egy látogatóra, ha a napi 2500 vásárlóval számolunk – jegyezte meg a társaság vezetője.
– Mi azt feltételezzük, hogy a terület átminősítésére nem is azért volt szükség, mert építkezni szeretnének a tulajdonosok, hanem inkább értékesíteni kívánják az ingatlant – fűzte hozzá.
Szalona László úgy véli, hogy a közlekedési terhelés valós értékelését szeretnék meghiúsítani a látogatók számának alulbecslésével, mert a Tétényi út forgalmának további növelése megvalósíthatatlanná tenné a beruházást.
A Campona tanulmányában számos súlyos ellentmondás található Schnier Mária, a Levegő Munkacsoport szakértője szerint is, aki a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőségtől megkapja a Budapesten és az agglomerációban épülő összes bevásárlóközpont előzetes környezeti hatástanulmányát.
– Míg a látogatók számát a projektbemutató fejezetben átlagosan kétezerötszázra becsülik naponta, addig a tanulmány közlekedésről szóló részében már négyezerötszáz tervezett csúcsórai vásárlóval számolnak, de hasonló a helyzet az egyes szövegrészek forgalmi adataival is, amelyek nagyságrendekkel eltérnek egymástól – jelentette ki a környezetvédő.
Tájékoztatása szerint a bevezető szövegben azt állítják, hogy a helyi lakosság igényeinek kielégítésére kell megépíteni a hipermarketet, a forgalommegoszlás adataiban viszont az szerepel, hogy a XXII. kerületből csak a vásárlók harminc százalékára számítanak az új áruházban. A szakember nem érti azt sem, hogy minek 1650 parkolóhely, amikor a kétszer nagyobb Campona is csak 1700 parkolóhellyel rendelkezik. Szerinte a teherautók forgalma is jóval nagyobb lesz a tanulmányban tervezettnél.
– Ez egy konkurens cég magánvéleménye, amely szerintem tudatos félreértelmezése a tanulmány adatainak – szögezte le Balla Erna, a Campona ügyvezető igazgatója, aki elismerte, hogy naponta 2500 vásárló megjelenésére számítanak az új hipermarketben, de ez az óránkénti átlagot jelenti. Ennek a többszöröse is igaz lehet a csúcsidőben. Az ügyvezető állítja, hogy csak az előírásoknak megfelelő mértékben bővítik a parkolóhelyeket a környéken.
Balla Erna szerint a személygépkocsi-forgalom legfeljebb a kerületen kívülről érkezők számával növekedhet, mert a helyiek egyébként is a Camponába járnak bevásárolni, így a Nagytétényi utat nem sújtja majd komolyabb forgalomnövekedés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.