Ötcsillagos álomkupé a Mercedes-Benztől

Bevett szokás, hogy az autók egy-egy modellváltás során levedlett karosszériájuk helyett valamivel bővebbre szabott acélbőrt kapnak. A Mercedes CLK azonban mintha átugrott volna néhány evolúciós fázist: méretében, stílusában és felszereltségében hatalmasat lépett előre, és immár közelebb áll a márka E osztályos limuzinjához, mint az alapját elvileg képező C Klasséhoz.

Hajdu Imre
2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stuttgart 1997 nyarán mutatta be a Mercedes C osztály alapjaira épített CLK kupét. A kétajtós modell népszerűsége még a gyár szakembereit is meglepte. Az azóta eltelt időszakban nem kevesebb mint 230 ezer autót adtak el, Nyugat-Európában a CLK páratlan, 35 százalékos piaci részesedésre tett szert saját kategóriájában.
Ezt a diadalmenetet hivatott folytatni a már megjelenésében is érettebb utód. Kívül-belül teljesen átalakult az autó: megőrizte elődje sportos karakterét, ám annak robusztus formáját jóval elegánsabb, légies vonalak váltották fel. Különösen szembeötlő a C oszlop metamorfózisa, amely immár hosszan, kecsesen simul a hátsó traktusba. Az egész karosszéria számottevően megnyúlt, 4,6 méteres hosszával félúton áll a C és E osztályos limuzin között. Nőtt a hátsó, de csökkent az első túlnyúlás, ami klasszikus arányokkal ruházza fel a kupét, a két és fél centiméterrel nagyobb tengelytávnak pedig elsősorban a hátsó ülésen utazók örülhetnek, hiszen a korábbi, jelképes három milliméternél kerek négy centiméterrel több hely jut térdüknek (ami, tegyük hozzá, még mindig nem teszi családi autóvá a CLK-t). Az új arculat járulékos előnye, hogy nagyobb homlokfelülete ellenére jelentős mértékben csökkent az autó légellenállása.
Nyilván ez utóbbi is hozzájárul ahhoz, hogy a hét tagból álló motorpaletta átlagosan hat százalékkal kevesebb üzemanyagot igényel elődeinél. A kínálat alján egy új generációs, kétliteres kompresszoros benzinmotor található 163 lóerővel. Ezt a négyhengerest mostantól akár közvetlen benzinbefecskendezéssel is szállítják. A CGI jelzésű motor teljesítménye 170 lóerőre duzzadt, ennél jelentősebb eredmény azonban, hogy a közvetlen befecskendezés révén hihetetlenül kisimult a nyomatékgörbe, a fogyasztás pedig nem kevesebb mint tizenhat százalékkal csökkent.
Szintén 170 lóerőt produkál két, a CLK-ban most bemutatkozó régi ismerős: a 2,6 literes V6-os, valamint az öthengeres 270 CDI turbódízel. Ugyancsak új a kínálatban az S osztályból átemelt, 306 lóerős, ötliteres V8-as. A 3,2 literes V6-os (218 LE) módosítások nélkül vészelte át a modellváltást, míg a csúcsmodell 55 AMG teljesítménye 367 lóerőre emelkedett. A három legnagyobb motort kizárólag ötfokozatú automata váltóművel szállítják, míg a kisebb aggregátok alaphelyzetben hatgangos manuális nyomatékváltón keresztül hajtják a kerekeket. Különleges csemege e kézi váltómű automatizált változata, a Sequentronic, amely akár a vezető beavatkozása nélkül, önállóan is képes kapcsolni.
A leköszönő CLK felszereltsége eleve hiánytalan volt, az utód azonban ezen is túl tudott tenni. Összesen 2800 euró értékű berendezéssel egészítették ki az alapáras kínálatot. A teljesség igénye nélkül: ezentúl automatikusan bekapcsoló fényszóró és ablaktörlő, négy irányban állítható bőr kormánykerék, automata légkondicionáló, az utas súlyát érzékelő légzsákvezérlő rendszer vagy elülső függönylégzsák nélkül egyetlen autó sem hagyhatja el a stuttgarti gyárat. Az új CLK németországi forgalmazása májusban indul, hazai megjelenéséről egyelőre nincsenek hivatalos információk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.