Egy vállalat által ma a fejlesztésre szánt átlagos havi összeg megfelel egy cégeknek szánt DSL-kapcsolat havidíjának. Ugyanakkor a DSL, valamint a bérelt vonal mint hozzáférési forma elterjedtsége folyamatosan nő, egyre több vállalat ismeri fel az ebben rejlő költségkímélő lehetőségeket.
A vállalati internethasználatot ma elsősorban az ügyfélkapcsolatok fejlesztése, az üzleti folyamatok optimalizálása és dokumentálása, továbbá az információk elérése motiválja. Jelenleg hozzávetőleg a vállalatok hatvannyolc százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel. Vállalatméret szerinti bontásban megfigyelhető, hogy míg a nagyvállalatok szinte mindegyike (kilencvenhat százalék) használja a netet, addig a középvállalatok hetvenhat százaléka és a kisvállalatok hatvanhat százaléka csatlakozik a hálóra — derült ki a TNS Modus által végzett kutatásból.
A honlapok elhelyezését tekintve a legnagyobb kereslet (ötvenhat százalék) a megosztott szerverhasználat (azaz az internetszolgáltatónál levő szerveren elhelyezett honlap) iránt mutatkozik. A weboldallal rendelkező vállalatok huszonegy százalékának van telephelyén saját webszervere, míg szerverhosting szolgáltatással csak a válaszadók kilenc százaléka élt. Mind a weboldallal jelenleg is rendelkezők, mind a honlap kialakítását tervezők körében az általános céginformációk, valamint a termékekről, szolgáltatásokról szóló alapvető információk a legnépszerűbb szolgáltatások.
Az internetre történő csatlakozáskor azonban a vállalat olyan új veszélyekkel szembesül, amilyenekkel eddig nem kellett számolnia. Az internet és az internet alapú alkalmazások elterjedése miatt a vállalati folyamatok egyre jelentősebb része zajlik internetes platformon, így a vállalatok fokozottabban szembesülnek az interneten keresztüli támadások veszélyeivel is. Az informatika fejlődésével a vállalati rendszerek, valamint az adatok nemcsak a jogos felhasználók számára válnak egyre értékesebbé, hanem a konkurencia, a hackerek és más illegális behatolók részére is. Természetesen vannak olyan intézmények, amelyeknél az adatvédelem hagyományosan nagy hangsúlyt kap már most is — ilyenek a kormányzati, a nemzetbiztonsági és katonai szervek, a pénzügyi szervezetek — de ezeknél a védekezés elsősorban azon alapszik, hogy rendszereik nem kapcsolódnak nyilvánosan elérhető hálózatokhoz. A GKI Gazdaságkutató Rt. nemrégiben közzétette a hazai vállalatok internethasználati szokásairól készített felmérését, amely a hazai vállalatok biztonsági megoldásainak fejlettségét is vizsgálta. A felmérés szerint a vírusellenőrzés a megkérdezett cégek hetven százalékánál rendszeres, tizenhat százalékuk működtet csupán tűzfalprogramot, ami a honlappal rendelkezőknek még mindig alig több mint egyharmada. A titkosítás pedig csak a cégek tíz százalékánál rendszeresen alkalmazott biztonsági megoldás.
A felmérés rámutat, hogy az internethez kapcsolódóan a hazai vállalkozásoknak csak nyolc százaléka rendelkezik írott biztonsági szabályokkal, s a cégek negyede tervezi biztonsági szabályok lefektetését a közeljövőben. Ez is bizonyítja, hogy sok hazai vállalat informatikai fejlettsége egyelőre alacsony szintű, de a jövőben sokuknál várhatóak olyan fejlesztések, amelyeknél az adatok biztonsága is központi kérdéssé válhat, hiszen a hálózaton keresztül működtetendő folyamatok és tevékenységek kritikusak az adott vállalat üzleti stratégiája szempontjából.
Marcelo HeMa a vállalatok hat százaléka folytat elektronikus üzleti tevékenységet. Ezen cégek közel fele (negyvenöt százalék) a tevékenység jellemzésére a beszerzést említi, míg a válaszadók egyharmada céginformációkat tesz közzé. A cégek közel kétharmada internet alapú hálózaton keresztül folytat üzleti tevékenységet. Az e?kereskedelemmel foglalkozó cégek leginkább a banki átutalás (hatvanhárom százalék) és a készpénzes utánvétes fizetés (ötvenhat százalék) módozatait kínálják vásárlóiknak.
Minden tizedik vállalat tervezi a jövőben az elektronikus üzleti tevékenység beindítását, avagy a meglévő e-business felfuttatását, ezen vállalatok hatvanhét százaléka internet alapú hálózaton tervezi az elektronikus értékesítést. Az elektronikus üzleti tevékenység beindítását vagy bővítését megcélzó vállalatok a céginformációk közzétételét tervezik a legnagyobb arányban. Az elektronikus kereskedelem jelenlegi szereplőitől némileg eltérően, a piacra lépők körében a beszerzés kisebb hangsúlyt kap. Mind terméket (harminc százalék), mind szolgáltatást (harminchét százalék) hasonló arányban kívánnak értékesíteni, a vegyes profilú értékesítési tevékenység létrehozását a válaszadók ugyancsak egyharmada tervezi. Leginkább hardver- és szoftvertermékeket kívánnak a jövőben az elektronikus piacon kínálni.
A külső kapcsolódási pontok, a biztonsági tényezők figyelembevétele, valamint a tartalommal történő megtöltés után a „házon belüli” technika ugyanolyan fontos, hiszen a megtakarítások nagysága itt is tíz—ötven százalékos lehet. Az IP-telefónia is a vállalaton belüli kommunikációt könnyíti meg, adat- és beszédkommunikáció formájában egyaránt.
NETÉPÍTŐ
A cégek, intézmények kommunikációjuk és üzleti folyamataik egyre jelentősebb részét folytatják az interneten. Ugyanakkor felmérések igazolják, hogy a hazai kis- és középvállalatok többsége ma még nem látja, hogyan használhatná ki az internet előnyeit, s legtöbbjük nem rendelkezik az internetes megoldásokat üzemeltető szakembergárdával sem. A kis- és közepes vállalatok közül azonban egyre többen ismerik fel az internet fontosságát s az internetben azt az eszközt, amely nagyban hozzájárulhat hatékonyságnövelési és költségmegtakarítási törekvéseikhez. Most négy vezető vállalat, az Axelero Internet, a Cisco Systems, a Matáv és a Matávcom dolgozott ki egy olyan konstrukciót, amelynek keretében a kisebb cégek számára kínálnak elérhető áron megbízható internetes megoldásokat.
Az Axelero Internet, a Cisco Systems Magyarország, valamint a Matáv és Matávcom eddig csak nagyvállalatok számára elérhető internetes szolgáltatáscsomagot kínál kis- és középvállalatok számára, amelyeknek szűkösebb anyagi kerete és a humán erőforrás hiánya ezek elérését eddig megnehezíthette. A négy vállalat termékeivel és szolgáltatásaival egy gyors és hatékony kommunikációs hálózat megbízható infrastrukturális alapjainak megteremtéséhez kíván hozzájárulni. A Netépítő négy csomagjából — akárcsak egy építőjáték elemeiből — a cégek és intézmények testre szabott megoldásokat alakíthatnak ki internetinfrastruktúrájuk kiépítéséhez. A Netépítő termék- és szolgáltatáscsomagjai magukban foglalják az internet-hozzáférési szolgáltatásokat és biztonsági megoldásokat, továbbá felügyelt helyi hálózati szolgáltatásokat és felügyelt IP-telefónia-rendszert kínálnak.
A Netépítő elemeit az együttműködő cégek „kulcsrakészen” szállítják. A költségkímélő üzemeltetést állandó online ügyfélszolgálat biztosítja, amely távolról folyamatosan figyelemmel követi a rendszerek működését, így az esetleges hibák hamarabb felismerhetők és elháríthatók, minthogy azt a felhasználó észlelné. A Netépítő csomag kompatibilis elemekből összeállítható, testre szabott internetes szolgáltatásokat tartalmaz. A kínált termékek és szolgáltatások egymásra épülnek, ugyanakkor önállóan is megrendelhetők. A Netépítő termék- és szolgáltatási csomagjait finanszírozási konstrukcióval együtt kínálják, így a beruházás költségei tervezhetők és jól ütemezhetők a kis- és középvállalatok számára is. A Netépítő további újdonsága a kampány külön e célra fejlesztett weboldala (www.netepito.hu), amely nemcsak tájékoztatással szolgál az érdeklődőknek, hanem egy kalkulátor segítségével információt is ad a várható költségekről.
Halálos tűz pusztított egy fóti ház pincéjében
