Egy ilyen botrányos, súlyos törvénytelenségekkel tarkított kárpátaljai választás után mire számíthat a közeljövőben a KMKSZ, az Ukrajnában élő magyar közösség?
– Az ukrán államigazgatásban, politikában nagyon komoly erők vannak, amelyek rossz szemmel nézik azt, ha önálló nemzeti érdek-képviseleti szervezetek működnek. A KMKSZ az elmúlt időszakban többszörösen is igazolta, hogy önálló szervezetként tevékenykedik, vagyis a kárpátaljai magyarság érdekein kívül más tényezők alapvetően nem befolyásolják működését. Úgy tűnik, azok az erők, amelyek egy önálló, karakteres magyar érdek-képviseleti szervezetet negatívan értékelnek, elég erősek ahhoz, hogy megszervezzék az általuk szükségesnek tartott akciókat. Ezek vezettek a KMKSZ mandátumának elvesztéséhez. Ez az akciósorozat nem titokban, hanem gyakorlatilag a magyarországi közvélemény szeme előtt játszódott le. Jól látszik, mennyire következetesen voltak ezek a lépések megtervezve. Átszabták a választói körzetet, ígéretük ellenére egyetlen hirdetőplakát erejéig sem fordították le a magyar szavazólapokat, úgy szervezték meg a választások menetét, hogy tömegjelenetek legyenek, hogy az emberek kapkodva töltsék ki a szavazólapokat, még egy Kovács Miklóst tüntettek fel a szavazólapon, megengedték, hogy a monarchiabeli főispán hatalmával rendelkező járási vezető teljes mértékben felhasználhassa befolyását a választási küzdelemben. Mindezek a tényezők sem voltak elegendők azonban ahhoz, hogy ha erkölcsileg nem is, de jogilag győzelmet arassanak. Ehhez még az is kellett, hogy négy körzetben érvénytelenítsék a szavazást, éppen ott, ahol én nyertem meg a választást. Ezt a körzeti bizottság által hozott döntést meg kellett szervezni, mégpedig úgy, hogy azt a központi bizottság és Ukrajna Legfelsőbb Bírósága is jóváhagyja. Nagyon komoly erők mozdultak meg tehát, és igen céltudatosan. Ez semmi jót nem ígér a jövőre nézve, mivel egyértelműen és mindenki számára világossá tette, mennyire komoly lehetőségei, erőforrásai vannak Ukrajnában azoknak, akik a teljes értékű nemzeti identitást nem hajlandók elfogadni. Ennek az identitásnak ugyanis része az önálló politikai érdekartikuláció. Ezek az erők csak az asszimilációban képesek gondolkodni, csak abban, hogy a nemzetiségi jelleg a népművészet szintjéig mehessen el.
– Mit jelent valójában egy képviselői hely a kijevi parlamentben? Mennyit vesztett a KMKSZ azzal, hogy elvették tőle a parlamenti képviselet jogát?
– A parlamenti képviselői hely jogilag nem jelent túl sokat, hiszen négyszázötven honatya tevékenykedik a kijevi parlamentben. A választások nyomán hat párt osztozik a mandátumokon. Ilyen viszonyok között egyértelmű, hogy egy törvény vagy határozat keresztülvitelekor egyetlen ember nem jelent túl sokat. Ez a mandátum azonban kulcsfontosságú volt, mivel presztízsjelentőséggel bírt. Demonstrálta a kárpátaljai magyar közösség erejét arra, hogy egy képviselőt az ukrán parlamentbe küldjön, az elszántságát, hogy saját, önálló politikai képviselettel rendelkezzék. Nos, ettől fosztották most meg a kárpátaljai magyarságot jogi értelemben. Mi azonban azt mondjuk, e cél megvalósításához annyira durva és átlátszó módszereket kellett alkalmazni, hogy a KMKSZ erkölcsi jogosultsága a kárpátaljai magyarság képviseletére nem sérült meg.
– Az elkövetkező négy évben Gajdos István lesz az egyetlen magyar Ukrajna törvényhozásában. Megpróbál-e a KMKSZ valamilyen együttműködést kialakítani Gajdossal?
– Mi a kárpátaljai magyarság érdekeiből és ügyeiből indulunk ki. A mi feladatunk az, hogy ezekben az ügyekben állást foglaljunk, illetve együttműködjünk mindazokkal, akik e kérdésekben egyetértenek velünk. Vállaljuk ugyanakkor a konfliktusokat mindazokkal, akik ezekben az ügyekben nem magyar érdekekből indulnak ki.
– A magyarországi választások eredményeként távozik hivatalából az Orbán-kabinet. Hogyan értékeli az utóbbi négy év határon túli magyarokkal kapcsolatos kormányzati politikáját?
– Az Orbán-kormány magyarságpolitikája kétségtelenül felfelé mutató ívet rajzolt ki, amelynek a csúcspontja a státustörvény elfogadása és végrehajtása volt. Külön öröm, hogy a kedvezménytörvényt végül majdnem konszenzussal sikerült elfogadni a magyar Országgyűlésben. Szomorú ugyanakkor, hogy ez az egyetértés a végrehajtással kapcsolatban megbomlott. A KMKSZ-nek sikerült megfelelő együttműködést kialakítania a magyar kormányzattal. Ennek eredményeként az általunk felvetett és képviselt ügyek elintézhetősége az elmúlt négy évben folyamatosan növekedett. A KMKSZ és a mindenkori kormányzat közötti kapcsolatot nem úgy kell elképzelni, hogy mennyire szeretjük vagy nem szeretjük egymást. Abból kell kiindulni, hogy a kárpátaljai magyarságnak van egy sor ügye, amelyet Magyarországon képviselni kell. Minden egyes ügy esetében meg lehet nézni, hogy ez a képviselet milyen hatékonyságú az adott politikai konstellációban. E tekintetben a négy év mérlege alapvetően pozitív.
– Mit vár az új, Medgyessy Péter által vezetett magyar kormánytól?
– Azt várom, hogy az előbbiekben felvázolt dinamika ne törjön meg. Szeretnénk, ha a státustörvény végrehajtása folytatódnék, a határon túli magyarok megkapnák a magyarigazolványokat, e dokumentumok birtokában pedig élvezhetnék azokat a kedvezményeket, amelyeket a törvény tartalmaz. Szeretnénk, ha Magyarország anyagi lehetőségeinek bővülésével párhuzamosan bővítené a szomszédos országokban élő magyarokról szóló törvény által biztosított kedvezmények körét. Szeretnénk, hogy Magyarország továbbra is a diplomácia eszköztárát maximálisan felhasználva lépjen fel a kárpátaljai magyarság mellett, amennyiben erre szükség van. Remélem, sikerül továbbvinni a legfontosabb terveket a támogatási rendszert illetően.
Robbie Keane: Ha ez nem motiváció nekünk, akkor nem tudom, hogy mi
