Évente kétszáznegyvenmilliárd forintnyi kárt okoznak a Magyarországon áthaladó kamionok. A nagyméretű járművek nemcsak az utakat rombolják, de jelentős mennyiségű szennyező anyagot is hátrahagynak. A kamionok zöme mindennek ellenére semmilyen úthasználati díjat nem fizet. A mentességet egy nemzetközi egyezmény alapján az uniós tagállamok, valamint hazánk is élvezi.
– Az utakban történt károk, balesetek, s végső soron a környezetszennyezés költségeit is a hazai adófizetőnek kell megfizetnie a külföldi áruszállítók helyett– állította Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, aki szerint az útdíj elengedése az egyezményben szereplő más országok számára sem túl korrekt. – A kamionok alig néhány százaléka fizet az áthaladásért. Ez az összeg ma három forint tonnakilométerenként. Egy kamionnál ez körülbelül negyvenezer forint. Az összeg bár nem túl magas, mégis a néhány évvel ezelőtti tarifa szintjén áll – hangsúlyozta az elnök, aki szerint a kamionoktól a szennyező anyag kibocsátása és a megtett út arányában lehetne díjat kérni.
A Levegő Munkacsoport véleménye szerint a megoldást végső soron az áru vasúti szállítása jelentené. A Ro-La, másnéven a „gördülő országút” – amikor a kamionokat vasúti kocsikon szállítják – ma még csak áthidaló megoldásként működik. Ez a fajta áruszállítás díjköteles, ám ezzel gyorsabban, a környezetet alig szenynyezve és az úthálózatot is megóva lehetne megszervezni a Magyarországon átmenő teherautó-forgalmat.
OLVASOM!!!!!!!!! „Hetven éve nem tudok semmit a családomról, azt se tudom, hova vannak eltemetve a szüleim”
