Az édeskert keserű emléke

Móser Zoltán
2002. 05. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ó, mely szépen ékesítéd Ádámot, / Az te színed-képed ám kitetszék ott, / Az emberben gyönyörködél akkor ott, / Néki adád édes paradicsomot.
Keveset lőn Ádám az édeskertbe, / Mert az kígyó megcsalá elméjébe, / Azért esék szegény ördög kezébe…
Nagy csudálatosságom vagyon arra, / Hogy a kígyó felmásza almafára, / Az Úr Krisztust feszíték keresztfára, / Ezenképpen Ádám helyére állna.


Az idézet az 1560-as években Bornemisza Péter szerezte ének egyik részlete, amely címe szerint Énekecske, gyermekek rengetésére. Ez a részlet jutott először eszembe az itt látható ábrázolás kapcsán, amely a tatai múzeum egyik becses darabja. A csákvári kastélykertből hozták be 1945 után, ahová a vértesszentkereszti romok közül került.
A Csák nemzetség által építtetett, a Vértes hegységben álló Szent Kereszt bencés monostor létezéséről híradást először egy 1146-ban írott oklevélben találunk. „A monostort nem sokkal korábban alapíthatta Csák nembeli Ugrin comes, a nemzetség Kisfaludy ágának őse nemzetségének birtokközpontjában – olvasható Marosi Ernő ismertetésében. – A XII. századi kolostorépületet nem ismerjük, a templom a kerengő északi oldalához csatlakozó, utóbb két mellékkápolnával bővített, eredetileg egyhajós, egyenes záródású szentéllyel kialakított épület lehetett. Újabb, nagyszabású, rendkívüli gazdagsággal díszített késői román templom építésére valószínűleg a XIII. század első harmadában került sor. A második templom, amely háromhajós, bazilikális elrendezésű hosszházból, kereszthajóból, szentélynégyzetből és egyedülálló felépítésű, oldalsó fülkékkel ellátott apszisból állott, rokon mindenekelőtt a bizonyosan 1234 előtt épült ócsai premontrei prépostsági, valamint az aracsi bencés templommal.”
Az itt látható, fél méternél magasabb, lizénaalátétes háromnegyed oszlopfő a falpillér része volt. „A fejezet teste lefelé fordított csonka kúp, amelyet az egész darabon végigfutó tagozatok díszítenek. A fejezet alsó részén két hasonló pálcatag nyaktagot határol, amelyen baloldalt megkezdett, de be nem fejezett, lapos levélornamentika kezdeménye látható. Ez a fejezetnek elhelyezés utáni megmunkálását bizonyítja, és kérdésessé teszi, milyen mértékig befejezett. A nyaktagot határoló felső pálcát a belőle jobbra kinövő, sommásan mintázott, összefonódó indák ágként értelmezik. A nyaktagból elöl hasonlóan alakított paradicsomi fa nő ki, mely fölé a sárkány alakú kígyó magasodik. Az ősszülők tömzsi alakjait elementáris erejű plaszticitás jellemzi. Erősen töredékes fejük óriási, brutálisan mintázott. A fától balra álló, kezével szemérmét elfedő akt testformái igen sommásak, a jobbra álló, kezeit mellén keresztező ruhás figura ruháját sematikus, párhuzamos redőzet tagolja.”
A paradicsom tiltott fájáról és gyümölcséről mindenki tud, s így ismert a tiltott fa gyümölcsének leszakítása, megkóstolása. A Biblia az eredendő, az ősbűn magyarázatát innen származtatja. A paradicsomi elbeszélés szerint Isten a világot és benne az embert jónak teremtette, de az emberek vétkezni kezdtek, és elrontották Isten jó művét. Az úgynevezett papi kódex az embert teszi felelőssé a bűn megszületéséért és következményeiért. Mivel mindannyian Évák és Ádámok vagyunk, mindannyian emlékszünk a kiűzetésre, s így arra is, hogy mi történt azután. E lappangó régi emlék lehet az oka, hogy úgy nézünk fel erre a rusztikus domborműre, mint olyan képre, amelyhez kinek szoros, kinek tág, de valamilyen kötődésünk mégiscsak van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.