Szombaton a Millenáris Parkban ünnepelte tizedik születésnapját és tartotta tisztújító közgyűlését az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete (AME). Az AME 1992-ben alakult és a kezdetekkor 32 intézményt magában foglaló egyesületnek ma már 156 tagja van. A fenntartó tagok több mint 400 oktatási intézményt működtetnek: óvodákat, általános iskolákat, gyógypedagógiai intézményeket, szakiskolákat, szakmunkásképzőket, középiskolákat és főiskolákat. Ezekben az intézményekben 120 ezer diák tanul; ez a Magyarországon tanulók öt százaléka.
Magyar Bálint leendő oktatási miniszter a tanácskozáson tartott beszédében elmondta, hogy az alapítványi és magán-, valamint egyházi iskolákban tanítók és dolgozók is megkapják az 50 százalékos béremelést. Horn György, az egyesület elnöke lapunknak nyilatkozva kiemelte, hogy az egyesületben jelentős arányban vannak képviselve a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó intézmények, ugyanakkor sajnálatosnak tartja azt a közfelfogásban elterjedt vélekedést, amely a magániskolákat az elitiskolákkal azonosítja.
*
Az eddigi pályázati programokról tartotta első konferenciáját a Nemzeti Kollégiumi Közalapítvány (NKKA) a hét végén. Az NKKA által az MTI-hez eljuttatott közlemény szerint a tanácskozás célja az volt, hogy a köz- és felsőoktatási kollégiumok, valamint a közalapítvány kuratóriuma felmérje, hol finomítható a pályázati rendszer, miként javítható a „sokszor még igen kevés tapasztalattal bíró” kollégiumok pályázási gyakorlata. A közlemény szerint a pályázati forrásokkal mód nyílt az intézmények infrastrukturális feltételeinek és eszközellátottságának javítására. Így megkezdődhetett annak az elmaradottságnak a felszámolása, amely a több évtizede hiányzó fejlesztések miatt kialakult. A kollégiumok fejlesztése nemcsak azért torpant meg, mert az iskolák a felsőoktatási intézmények mögött háttérbe szorultak, hanem azért is, mert az önkormányzati fenntartók elsősorban a saját településük, és nem a máshonnan bejáró diákok ellátását tekintik saját ügyüknek.
Robbie Keane: Ha ez nem motiváció nekünk, akkor nem tudom, hogy mi
