Első a profit

Csákó Attila
2002. 05. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan tiltakozik az internetes társadalom, amiért a Matáv július elsejével megszünteti az eddig változatlan feltételekkel kínált átalánydíjas konstrukcióit: a Mindenkinek csomagot és a 150 forintos kedvezményt. A társaság egyik igazgatója azt hangsúlyozta, hogy minden esetben betartják a szerződésben vállaltakat, ezért nem számítanak perekre. Kár, hogy nem gondoltak azokra, akik az akciók meghirdetéskor nem egy népes jogászcsapattal mennek szerződést kötni, hanem hisznek az óriásvállalat ajánlatában, ígéretében. Ők most mehetnek… Júliusig még az internetre.
A jövőben a Matáv inkább az internetszolgáltatóknak kínál olyan megoldásokat, amelyek – állítólag – lehetővé teszik, hogy azok saját ügyfeleik számára megfelelő csomagokat alakíthassanak ki. Az átalánydíjas konstrukciók megszüntetésével – a bevételmegosztás miatt – lehetővé válik, hogy az internetszolgáltatók nagyobb bevételt érjenek el. Utóbbiak örömébe azonban üröm is vegyül, hiszen kérdéses, mennyire torpan meg az internet otthoni elterjedése, a hálón töltött percek és a piac bővülése.
Egyébként a „mindenki” kategóriába tartozik egy ismerősöm, aki a Matáv-akció meghirdetése után azért vett – részletre – számítógépet, hogy régi álmát megvalósítsa, s szabadon, elérhető áron kalandozhasson a világhálón. Őt sem érdekli a sok számjegyű nyereséget termelő Matáv problémája, az, hogy a kedvezmények miatt jelentős veszteséget szenved el a cég. Ugyanis ezzel kapcsolatban számos kérdés vetődik fel. Milyen elemzések előzték meg az emberek „behülyítését”? Az akciók meghirdetése előtt végeztek-e számításokat? Ha igen, hol a felelős, aki összevissza számolt? Ha nem készült, miért nem? Netán úgyis mindegy, a fogyasztó azt „eszi”, amit kap?
Emlékezhetünk rá, hogy korábban, a kedvezmények bevezetésekor a vállalat azzal indokolta döntését: szükség van az internetes társadalom kialakulásának támogatása. A szót tett követte, s még 1999-ben bevezették a 150 forintos kedvezményt, két éve pedig a Mindenkinek csomagot. Az akciók sikeresek voltak: az utóbbira közel 40 ezren fizettek elő. Aztán nem telt el egy év sem, amikor a profitorientált cég számolgatni kezdett, s már tavaly nyáron – fű alatt – kísérletet tett arra, hogy megszüntesse a kedvezményeket. A „szociálisan és minden tekintetben érzéketlen” Orbán-kormány ezt is megakadályozta. A kabinet jól vizsgázott, hiszen az emberek érdeke előbbrevaló, mint a multinacionális tőke szempontjai, a részényesek profitja. Éppúgy jól vizsgázott, ahogy például a Danone-ügyben, vagy a gázárak és a földkérdés esetében. Nos, ennek a korszaknak rövidesen vége.
Elgondolkodtató, miért most, a választások után jelentették be a kedvezmények megvonását. Netán azért, mert a szocialista–liberális kormány részéről úgysem számíthatnak ellenállásra, közbenjárásra a kisemberek érdekében? A gazdasági élet széles spektrumán egyre inkább körvonalazódik, hogy a nagytőke és a Medgyessy-kormány egymásra talál: számukra a profit az első, a szó a második.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.