A Microsoft Magyarország tanácsadó csoportjának (Microsoft Consulting Services, MCS) vezetése mellett harminc bankfiók és tíz további telephely már átállt az új rendszerre a próbaüzemelési projekt során, a hátralévő több mint négyszáz fiók átállítása március 11-én kezdődött el. A végleges rendszerben közel ötezer PC munkaállomás és több mint négyszázötven fiókkiszolgáló fog Windows 2000 operációs rendszert futtatni egyéb Microsoft-alkalmazásokkal.
„A projekt megvalósításával az OTP nyílt ipari szabványtechnológiát vezetett be a fiókhálózatban. A platformváltással a különböző üzletági alkalmazások egységes felhasználói felületen történő integrálási folyamata ezáltal lehetővé vált. Az ügyféladat-kezelés hatékonyabb megvalósítása és a rendelkezésre állási mutatók javítása az ügyfélkiszolgálás minőségének további javulását eredményezte. Mindezek kiegészülve a Microsoft által garantált színvonalú rendszertámogatással az ügyfél-elégedettség növekedésén keresztül a bank eredményes működésére is pozitív hatást gyakorol. A fejlesztések keretében a Microsoft Consulting Serviceszel megvalósult együttműködés jól szolgálja a bank céljainak elérését” — mondta Pap Gyula, az OTP Bank Rt. IT- és logisztikai divíziójának igazgatója.
Az OTP az elmúlt évben úgy döntött, hogy teljesen új bankfiók-rendszert vezet be (SUBA: Standard Universal Banking Application), melynek eredményeként univerzális ügyintézői felhasználói felület létesül a bank back office rendszereivel, ezáltal tovább nő a bankfiókok dolgozóinak termelékenysége és munkahatékonysága. Több mint négyszázötven bankfiókban telepítik az új alkalmazást, melyet közel ötezer asztali számítógépen használnak majd.
A bank a Microsoft Windows 2000 operációs rendszert választotta az új alkalmazás platformjául. Minden ügyfélszámítógépen Windows 2000 és a Microsoft Office XP fog futni, az egyes fiókokat egy-egy Windows 2000 Server szolgálja ki.
A projekt legnagyobb kihívása egy olyan infrastruktúra megtervezése és kiépítése volt, amely központilag, korlátozott számú kezelőszemélyzettel üzemeltethető és felügyelhető. Az egyik legfontosabb felügyeleti funkció a távoli felügyelet volt, azaz annak lehetősége, hogy át lehessen venni megtekintésre a felhasználó előtt látható képernyőt annak érdekében, hogy a központi segítségnyújtó részleg telefonos támogatást biztosíthasson. Úgyszintén követelmény volt a bankoktól elvárt magas szintű biztonsági és felhasználókezelési megoldások kiépítése Az OTP a Microsoft Consulting Services (MCS) segítségét kérte az új infrastruktúra megtervezéséhez és egy olyan bevezetési módszertan kidolgozásához, amely a számítógépek nagy számát figyelembe véve is zavartalan átállást és a későbbiekben hatékony és biztonságos üzemeltetést tesz lehetővé.
Az MCS szakemberei egy, a Microsoft Active Directory központi címtárszolgáltatáson alapuló architektúrát javasoltak, amelyben a Microsoft Operations Manager és a Microsoft Systems Management Server alkalmazás szolgál az új környezet elemeinek (szerverek és munkaállomások) felügyeletére.
Az Active Directory, a Microsoft piacvezető nagyvállalati címtárszolgáltatása központi részét alkotja a Windows 2000 operációs rendszernek. Feladata, hogy lehetővé tegye a felhasználói adatok, munkaállomások, kiszolgálók, hálózati eszközök, szolgáltatások, illetve alkalmazások egyetlen központi helyről való felügyeletét. Egységes infrastruktúrát biztosít a hálózati erőforrások és szolgáltatások adatainak központi tárolására, leírására, keresésére, elérésére, felügyeletére, a rajtuk tárolt adatok biztonságának garantálására.
A Microsoft Operations Manager 2000 az alkalmazásszerverek működésének valós idejű monitorozását teszi lehetővé az eseménynaplók és teljesítménymutatók konszolidált kezelésével. A MOM 2000 lehetővé teszi, hogy a rendszergazdák egyetlen központi rendszerből kövessék figyelemmel a hálózati és alkalmazásszervereket, illetve hogy figyelmeztetéseket kapjanak előre meghatározott események bekövetkezésekor.
A Systems Management Server a munkaállomások rendszerfelügyeletét ellátó részletes hardver- és szoftverleltár, szoftverdisztribúciós és a távoli hibaelhárításra szolgáló eszközöket biztosít. A központban dolgozó rendszergazdák pontos és részletes központi jelentések birtokába jutnak a több telephelyből álló elosztott rendszerekről is, illetve az ilyen elosztott, földrajzilag nagy kiterjedésű rendszerek munkaállomásait is központilag frissíthetik, konfigurálhatják, és végezhetnek hibaelhárítást.
Az OTP a hardverinfrastruktúrát is teljesen megújította: új gépekre cserélte le az összes asztali ügyfélszámítógépet és a bankfiókok kiszolgálóit is. A bevezetési terv végrehajtásával párhuzamosan az OTP és a Microsoft szakértői elkészítették az új ügyfélgépek és kiszolgálók tömeges telepítésére használandó referenciapéldányokat. Ennek eredményeképpen a gyártók úgy szállították, illetve szállítják le a hardvereszközöket, hogy elő volt telepítve rájuk a megfelelő referenciapéldány.
Az OTP több mint harminc bankfiókot és tíz további telephelyet (például oktatóirodákat) állított át az új rendszerre a próbaüzemelési projekt során (amely körülbelül akkora volt, mint egy közepes méretű magyar bank teljes projektje). A sikeres tesztek után a teljes fiókhálózat átállítása március 11-én indult el, és a tervek szerint 2002 júniusára minden bankfiókban befejeződik a bevezetés. Ez lesz a számok tekintetében legnagyobb telepítés nemcsak Magyarországon, hanem alighanem Közép- és Kelet-Európában is.
Fontos üzenetet küldött a magyaroknak Marco Rubio a nemzeti ünnep alkalmából
