Az IT-szakemberek körében vitatottnak mondható annak megítélése, hogy magas szintű védelmet csak információbiztonságra szakosodott külső cég nyújthat, illetve a márkás eszközök magasabb szintű védelmet biztosítanak, mint a no-name termékek — derül ki a BellResearch „IT-biztonság iránti attitűd és biztonságtechnikai megoldások” című, most publikált, megvásárolható tanulmányából.
Az elmúlt két évben a cégek közel húsz százalékát érte valamilyen közvetlen anyagi kár információbiztonsági problémák miatt, azonban az IT-vezetők megítélése szerint az informatikai adatbiztonságot mind a cég vezetése, mind az üzleti partnerek csak közepes prioritású feladatként kezelik. A BellResearch telefonos felmérése során megkérdezett több mint négyszáz — száz főnél nagyobb és legalább húsz PC-vel rendelkező — céget képviselő informatikai szakemberek ötfokú skálán jellemzően három és négy közötti pontszámokat adtak az IT-biztonság általuk megítélt fontosságára saját cégüknél. Az IT-biztonság iránti elkötelezettség a cégmérettel egyenes arányban növekszik: az ötszáz főnél többet foglalkoztató vállalatok kimutathatóan fontosabbnak ítélték meg a kérdést mind a vállalatvezetés, mind az üzleti partnerek szempontjából.
A BellResearch tanulmánya alapján egyértelműen kimutatható az a tendencia, hogy a vállalatoknál új, egyre kiforrottabb biztonsági megoldások jelennek meg (4,01), és a cégeknél általában felértékelődik az információbiztonság (3,99). Ezzel szemben vitatottnak mondható annak megítélése, hogy magas szintű védelmet csak információbiztonságra szakosodott külső cég nyújthat (3,28), illetve a márkás eszközök magasabb szintű védelmet biztosítanak, mint a no-name termékek (3,04). Külső szakértőkre az ötszáz főnél többet foglalkozató vállalatok szorulnak legkevésbé (3,12-es részátlag, szemben a 3,28-as főátlaggal), amelynek oka a BellResearch elemzői szerint elsősorban abban keresendő, hogy a nagyobb cégeknél házon belül nagyobb arányban foglalkoztatnak információbiztonságra szakosodott munkatársakat: harminchat százalékuk alkalmaz saját IT-biztonsági szakembereket, míg a 100—249 fős vállalatok huszonkét százalékáról, illetve a 250—499 fős cégek huszonhét százalékáról mondható el ugyanez.
A biztonsági kérdések világszintű felértékelődése ellenére mindeddig nem született olyan elemzés Magyarországon, amely a hazai cégek felkészültségét, információbiztonsági tudatosságát, a vállalatvezetés hozzáállását és értékrendjét vizsgálta volna, nem is szólva a biztonsági termékek és szolgáltatások iránti igény számszerűsítéséről. Ezt a hiányt pótolja a BellResearch megvásárolható tanulmánya, amely a vállalatok informatikai biztonság iránti attitűdjén, megoldásaik fejlettségén, külső tanácsadói szolgáltatások iránti igényén és IT-biztonsági megoldásokba való beruházási hajlandóságukon keresztül bemutatja a keresleti piac érettségét és fejlődési potenciálját — kvantitatív, statisztikailag megbízható adatokra alapozva.
A kutatás célcsoportját a száz fő feletti, legalább húsz PC-vel és internet-hozzáféréssel rendelkező közép- és nagyvállalatok alkották. A minta nagysága 414 vállalat volt, ezen belül százkilencvenhat 100—249 fős, száztizenegy 250—499 fős és százöt 500 fő feletti vállalatot kérdeztek meg úgy, hogy a cégek reprezentálják a célcsoportot tevékenység és regionális ágazat szerint. Az adatgyűjtés telefonos interjú módszerével a BellResearch call centerében történt, az interjúk 2001. október 29. és november 16. között készültek el, a telefonos interjúk átlagos hossza körülbelül húsz perc volt. Az interjúalanyok a cégeken belül az informatikai (biztonságtechnikai) kérdésekben döntéshozatali jog-, illetve szerepkörrel rendelkező vállalati vezetők voltak.
A BellResearch az első — és jelenleg egyetlen — olyan hazai piackutató és tanácsadó cég, amelyet a telekommunikáció, az informatika és az internetgazdaság vezető vállalatainak szüntelenül megújuló marketinginformációs igényei hívtak életre, ugyanakkor független és pártatlan elemzőként nincs elkötelezve a gazdaság egyetlen piaci résztvevője iránt sem. A BellResearch magyar szakmai befektetők tulajdonában, piackutató szakembereket egyesítő menedzsment kezében van.
Eldőlni látszik a Real Madrid sztárjának sorsa? Xabi Alonso tette sokatmondó
