Felértékelődőben az információbiztonság

Az elmúlt két évben minden ötödik céget közvetlen anyagi kár ért információbiztonsági problémák miatt, ennek ellenére az informatikai adatbiztonságot a vállalatvezetők csak közepes fontosságú kérdésként kezelik.

–
2002. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az IT-szakemberek körében vitatottnak mondható annak megítélése, hogy magas szintű védelmet csak információbiztonságra szakosodott külső cég nyújthat, illetve a márkás eszközök magasabb szintű védelmet biztosítanak, mint a no-name termékek — derül ki a BellResearch „IT-biztonság iránti attitűd és biztonságtechnikai megoldások” című, most publikált, megvásárolható tanulmányából.
Az elmúlt két évben a cégek közel húsz százalékát érte valamilyen közvetlen anyagi kár információbiztonsági problémák miatt, azonban az IT-vezetők megítélése szerint az informatikai adatbiztonságot mind a cég vezetése, mind az üzleti partnerek csak közepes prioritású feladatként kezelik. A BellResearch telefonos felmérése során megkérdezett több mint négyszáz — száz főnél nagyobb és legalább húsz PC-vel rendelkező — céget képviselő informatikai szakemberek ötfokú skálán jellemzően három és négy közötti pontszámokat adtak az IT-biztonság általuk megítélt fontosságára saját cégüknél. Az IT-biztonság iránti elkötelezettség a cégmérettel egyenes arányban növekszik: az ötszáz főnél többet foglalkoztató vállalatok kimutathatóan fontosabbnak ítélték meg a kérdést mind a vállalatvezetés, mind az üzleti partnerek szempontjából.
A BellResearch tanulmánya alapján egyértelműen kimutatható az a tendencia, hogy a vállalatoknál új, egyre kiforrottabb biztonsági megoldások jelennek meg (4,01), és a cégeknél általában felértékelődik az információbiztonság (3,99). Ezzel szemben vitatottnak mondható annak megítélése, hogy magas szintű védelmet csak információbiztonságra szakosodott külső cég nyújthat (3,28), illetve a márkás eszközök magasabb szintű védelmet biztosítanak, mint a no-name termékek (3,04). Külső szakértőkre az ötszáz főnél többet foglalkozató vállalatok szorulnak legkevésbé (3,12-es részátlag, szemben a 3,28-as főátlaggal), amelynek oka a BellResearch elemzői szerint elsősorban abban keresendő, hogy a nagyobb cégeknél házon belül nagyobb arányban foglalkoztatnak információbiztonságra szakosodott munkatársakat: harminchat százalékuk alkalmaz saját IT-biztonsági szakembereket, míg a 100—249 fős vállalatok huszonkét százalékáról, illetve a 250—499 fős cégek huszonhét százalékáról mondható el ugyanez.

A biztonsági kérdések világszintű felértékelődése ellenére mindeddig nem született olyan elemzés Magyarországon, amely a hazai cégek felkészültségét, információbiztonsági tudatosságát, a vállalatvezetés hozzáállását és értékrendjét vizsgálta volna, nem is szólva a biztonsági termékek és szolgáltatások iránti igény számszerűsítéséről. Ezt a hiányt pótolja a BellResearch megvásárolható tanulmánya, amely a vállalatok informatikai biztonság iránti attitűdjén, megoldásaik fejlettségén, külső tanácsadói szolgáltatások iránti igényén és IT-biztonsági megoldásokba való beruházási hajlandóságukon keresztül bemutatja a keresleti piac érettségét és fejlődési potenciálját — kvantitatív, statisztikailag megbízható adatokra alapozva.
A kutatás célcsoportját a száz fő feletti, legalább húsz PC-vel és internet-hozzáféréssel rendelkező közép- és nagyvállalatok alkották. A minta nagysága 414 vállalat volt, ezen belül százkilencvenhat 100—249 fős, száztizenegy 250—499 fős és százöt 500 fő feletti vállalatot kérdeztek meg úgy, hogy a cégek reprezentálják a célcsoportot tevékenység és regionális ágazat szerint. Az adatgyűjtés telefonos interjú módszerével a BellResearch call centerében történt, az interjúk 2001. október 29. és november 16. között készültek el, a telefonos interjúk átlagos hossza körülbelül húsz perc volt. Az interjúalanyok a cégeken belül az informatikai (biztonságtechnikai) kérdésekben döntéshozatali jog-, illetve szerepkörrel rendelkező vállalati vezetők voltak.
A BellResearch az első — és jelenleg egyetlen — olyan hazai piackutató és tanácsadó cég, amelyet a telekommunikáció, az informatika és az internetgazdaság vezető vállalatainak szüntelenül megújuló marketinginformációs igényei hívtak életre, ugyanakkor független és pártatlan elemzőként nincs elkötelezve a gazdaság egyetlen piaci résztvevője iránt sem. A BellResearch magyar szakmai befektetők tulajdonában, piackutató szakembereket egyesítő menedzsment kezében van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.