Gőték, teknősök a vasúti bázis alatt

Forradalmasította a német nagyvárosok közötti tömegközlekedést az első nagy sebességű vasútvonal, amelyet Würzburg és Hannover között építettek meg. Az Inter City Express (ICE) vonatokkal együtt létrehozták a világ legmodernebb vasúti karbantartó bázisait, amelyeknek a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is eleget kellett tenniük. A létesítmények egyik alkotójával, környezetvédelmi és építészmérnökkel, Borbély J. Györggyel Budapesten beszélgettünk.

Putsay Gábor
2002. 05. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdetben a bajor fővárost, Münchent és az északi kikötőt, Hamburgot kötötték össze a 250-280 kilométeres sebességű ICE-vonatok. Hamburg részéről alapvető követelmény volt, hogy a Német Vasút (DB) eredeti állapotában őrizze meg a környék növény- és állatvilágát. Sikerült környezetvédelmi szempontból ideális műszaki létesítményt megalkotni, azon a területen, amit a DB megvásárolt, ép maradt a természet: sértetlen az eredeti növénykultúra, az állatvilág, gőték, szalamandrák, teknősbékák a sűrű vonatközlekedés ellenére ugyanolyan számban találhatók, mint tíz évvel ezelőtt – mondja Borbély J. György.
Az építkezés megkezdése előtt a honos növényeket ideiglenesen kiemelték, majd visszahelyezték. Hosszasan tanulmányozták a kivitelezők által megbízott szakemberek az ott élő állatvilágot. A karbantartó bázis körül, illetve a műhelyek alatt a kisállatok számára külön útvonalakat alakítottak ki, ahol az élőlények zavartalanul közlekedhetnek, nem veszélyezteti őket sem a vonatok, sem a szerelvényeket ellátó automatizált gépláncok mozgása.
Az ICE-vonat nyolc nagyvárost érintve, hat óra alatt teszi meg a München–Hamburg közötti nyolcszáz kilométeres utat. A szerelvény alig negyedórát tölt a végállomáson, ezt követően indul a mosóba. A 220 méter hosszú létesítmény a bázison belül külön műszaki csemegének számít, hiszen az első alkalommal felhasznált vizet ötször képes a rendszer visszaforgatni. Egy 14 kocsiból álló, 412 méter hosszú szerelvény tisztításához 20-22 köbméter vizet használnának fel – ez egy kisebb város napi vízszükséglete –, és ez a mennyiség még öt vonat mosásához elegendő – ismerteti Borbély J. György.
A bázist a legszigorúbb környezetvédelmi normák szerint kellett megalkotni, hiszen a teleptől 100 méterre lakóházak állnak. A vonatok éjjel-nappal mozognak, ennek ellenére sikerült elérni, hogy a terület közvetlen közelében 45 decibelnél nagyobb zaj nem hallatszik.
A hamburgi bázis már az első hónapokban olyan nagy sikert aratott szakmai berkekben, hogy rövid időn belül egy ahhoz hasonlót hoztak létre Münchenben, Berlinben, majd Frankfurtban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.