M0-s autópálya: kezdés ősszel

Legkorábban ősszel kezdődhet meg az M0-s autópálya keleti szektorának építése az M5-ös autópálya és a 4. számú főút között. Az engedélyezési tervek elkészültéig és az építési engedély megszerzéséig legkevesebb négy hónap szükséges – értesült lapunk.

Putsay Gábor
2002. 05. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Együtt épül majd a 13 kilométer hosszú, 2 x 2 sávos autópálya az M5-ös és a 4-es főút között, illetve az a 4-es főúti 12 kilométeres tehermentesítő út, ami Vecsést és Üllőt kerüli el. A beruházás időtartama várhatóan két év lesz. Mivel az új infrastruktúra sűrűn lakott települések között épül, az előkészítés és maga a beruházás is lényegesen több időt vesz igénybe mint egy átlagos autópálya esetében. Információink szerint a sztráda nyomvonalán nagyon sok közművet, gáz- és villanyvezetéket is ki kell váltani, tekintettel a főváros közelségére, és a régészeti munkák is elhúzódnak. Az M0-s meglévő szakaszai – egy kilométert figyelembe véve – eddig is lényegesen több pénzért épültek mint a fővárost és a vidéki településeket összekötő gyorsforgalmi utak, és ez a keleti szakasz esetén sem lesz másképp. A 12 kilométeres szakaszon négy nagy csomópont és több helyen az autópályával párhuzamos szervizút, illetőleg a sztrádát a településekkel összekötő út épül. Jelentősek lesznek a környezetvédelmi beruházások, ugyanis egyes szakaszokon hosszú zajvédő falakat, erdősávokat kell létesíteni. Az árakat csak a részletes tervek elkészülte után lehet meghatározni, figyelembe véve a körgyűrű eddigi szakaszait. Annyi bizonyos, hogy az építési költségek kilométerenként jóval meghaladják a síkvidéki autópályákét.
A sztrádaszakaszra megkapta a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a környezetvédelmi engedélyt. Amint ez a határozat jogerős lesz, két hónap alatt elkészülnek a részletes engedélyezési tervek. Ezt követi a közigazgatási szemle és engedélyezés, majd az építési engedélyek jóváhagyása után elkészülnek a kiviteli tervek, és megindulnak a tárgyalások az útépítő cégekkel. Mivel ezek az eljárások együttvéve legkevesebb négy hónapot vesznek igénybe, októberben–novemberben kezdődhet a munka a nyomvonalon. Az előkészítő munkák közül a gázvezetékek kiváltása már folyamatban van.
A következő ütemben épül meg a 23 kilométer hosszú sztráda a 4-es főút és a már meglévő északi szakasz között, illetve az a 12 kilométer hosszú autópálya, amely átkötőszakaszként teremt közvetlen kapcsolatot az M3-as és az M0-s között. A legnagyobb vita a Csömör-térségi nyomvonallal kapcsolatban alakult ki a közelmúltban: végül az önkormányzatok és az illetékes szakhatóságok az A nyomvonalat fogadták el, ami Árpádföld és Csömör között halad, ám ezt a civil szervezetek megfellebezték. Az M0-s északkeleti szakaszát illetően jelenleg még a környezetvédelmi engedéllyel sem rendelkezik az NA Rt., ennek kiadása önkormányzati és szakhatósági döntésekre vár.
Az M0-s már üzemelő szakaszát az M1–M5 autópályák között 2 x 3 sávos autópályává kell alakítani. A tavalyi kormánydöntés szerint a beruházást legkésőbb 2003 végéig meg kell kezdeni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.