Vitanapot és teljes körű tájékoztatót tartott tegnap a Fővárosi Pedagógiai Intézet (FPI) és a Magyar Mozgókép és Médiaoktatási Egyesület. A háromrészes regionális konferenciasorozat záró akkordjaként Győr és Nyíregyháza után Budapesten a médiaoktatásról és bevezetéséről hallgathattak meg előadásokat a meghívott pedagógusok, szülők, diákok, valamint az oktatás gyakorlatában szerepet vállaló médiumok képviselői.
Kozák Zsuzsanna, az FPI médiakultúra vezető szaktanácsadója beszámolt arról, hogy 2003-tól a középiskolákban, 2004-től pedig az általános iskolákban is kötelezően bevezetik a mozgókép- és médiaoktatást. A pedagógusoknak továbbképzéseket, valamint taneszköz-bemutatókat és szakmai fórumokat szerveznek.
A tantárgy oktatásának elsődleges célja, hogy a tanulók felkészültséget szerezzenek a médiaszövegekkel kapcsolatban az önálló és kritikus attitűd kialakítására, és nyitott szemlélettel használják a hagyományos és új médiumokat. Ehhez azonban alapszintű mozgóképnyelvi és művelődéstörténeti tájékozottságra, a naiv fogyasztói szemlélet bizonyos fokú átértékelésére van szükség. Az ez irányú képességek a nyolcadikos korosztálynál az élményekkel telített helyzetekben, művek és műsorok feldolgozásával, önálló és csoportosan végezhető, kreatív gyakorlatok sorozatában fejleszthetők, hogy a gyerekek nézőként meg tudják különböztetni a hírt a kommentártól, a szerzői művet a műfaji alkotástól, felismerjék az audiovizuális művek, műsorok megformálásában megjelenő tulajdonosi vagy politikai szempontokat – emelte ki Kozák Zsuzsanna.
– A médiafogyasztás mellékhatásai miatt is fontos, hogy befogadását felkészült szakemberek tanítsák a gyerekeknek. A média szocializál, informál, élményforrást jelent és még szakmát is adhat, ugyanakkor függőséget okozhat, manipulálhat, uniformalizálhat – olvasható az FPI által a konferenciára kiadott összefoglaló anyagban.
Halálos tűz pusztított egy fóti ház pincéjében
