Befejeződött a napokban annak a csaknem tizennyolcezer tonna klórbenzol tartalmú veszélyes hulladéknak az elszállítása, amelyet a baranyai Garé közelében tároltak – adta tudtul a Dél-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség közleményben. A hordókba csomagolt anyagok többségét külföldi égetőművekben semmisítették meg.
Mint emlékezetes, a lerakó felszámolását folyamatos viták övezték. A munkával megbízott GP Konzorcium ugyanis nem tudta az általa vállalt első határidőre elvégezni a feladatot, ennek ellenére a Gazdasági Minisztérium ismét ezzel a céggel kötött szerződést. Az újabb határidőre a társaság az eredetileg kalkulált mennyiségű veszélyes anyagot ugyan már valóban elvitette, ekkor azonban kiderült, hogy a földbe süllyedve újabb, mintegy hétszáz tonnányi veszélyes anyagot tartalmazó hordók is rejtőznek. A kitermeléssel a konzorciumot bízták meg, így a cég összesen több mint kétmilliárd forintos állami megrendeléshez jutott a telep felszámolása során. A hordók eltüntetése után továbbra is megoldatlan a telep szennyezett talajának ártalmatlanítása. Becslések szerint több tízezer tonna földet kell elszállítani és megsemmisíteni. A környezetvédelmi hatóság tájékoztatása szerint a föld megsemmisítésére vonatkozó tervek már készülnek, azonban a művelet tényleges elkezdéséhez kormánydöntésre van szükség.
***
Vis maior helyzet volt Garéban? Eredetileg 2000 végéig kellett volna ártalmatlanítani a Baranya megyei Garé határában tárolt 14 ezer tonna veszélyes hulladékot, a kivitelező GP Konzorcium azonban nem tudta tartani a határidőt. A társaság vezetői vis maior helyzettel magyarázták az elmaradást; korábban érvényes szerződésük volt egy németországi égetővel a garéi hulladék ártalmatlanítására, az ottani hatóság azonban – a keletkező füstgáz magas sósavtartalmára hivatkozva – visszavonta az engedélyt. A cég problémáit tetézte, hogy a tárolóedényeket kezdetben Győrben ártalmatlanították.
Budapesten rendezik az ukrán-orosz csúcstalálkozót? Szijjártó Péter válaszol – kövesse velünk élőben
