Mobil munkakörnyezet

A Fujitsu Services felmérése alapján a vállalatoknak javítaniuk kell mobil hozzáféréssel (laptop, PDA, mobiltelefon) rendelkező munkatársaik támogatásán annak érdekében, hogy az alkalmazottak teljes mértékben élvezhessék a mobil iroda nyújtotta előnyöket.

–
2002. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fujitsu Services szerint jelenleg minden öt, mobil eszközt használó alkalmazottból négy nem részesül olyan mértékű technikai támogatásban, mint desktopos hozzáférésű kollégáik.
Válaszul a felmérés eredményére, a Fujitsu Services kifejlesztett egy tíz pontból álló javaslattervet, hogy ezzel is segítse az informatikai osztályokat „mobil munkatársaik” támogatásában (lásd az alábbiakban).
Ezenkívül a Fujitsu Services úgy véli, hogy sok vállalat nem úgy tekinti a mobil környezetet — mint a meglévő IT-infrastruktúra kiterjesztését —, ami negatív hatással lehet az üzleti teljesítményre és hatékonyságra. Ez a következtetés egybevág a Gartner elemzésével, melynek előrejelzése szerint 2002-re azon vállalatok dolgozóinak teljesítménye, melyek nem határozzák meg pontosan mobil felhasználóik szükségleteit, legalább húsz százalékkal csökkenni fog.
A Fujitsu Services elemzése szerint a mobil munkakörnyezet és a mobil eszközök használatával egy trend kialakulása kezdődött meg. Például a kutatás kimutatta, hogy a vezetők kétharmada rugalmas időbeosztással dolgozik — otthon, az irodán kívül tartózkodik vagy éppen ügyfeleket látogat — havonta több mint öt napot. A vállalatok kilencvenkét százaléka ajánl fel dolgozóinak laptopot, egyharmaduk smartkártyás vagy WAP-telefonnal látja el dolgozóit, és minden öt cégből egy PDA-t is kínál dolgozóinak.
Az eredményt a Gartner is igazolja, hiszen azt állítják, 2003-ra a fehérgallérosok harmincöt százaléka az üzleti világban három vagy annál több mobil készüléket fog használni.
A trend, úgy tűnik, folytatódik — az IDC nemrégiben közzétette, hogy a mobil hozzáféréssel rendelkező munkatársak száma Európában 2000-ben 6,2 millióról 2005-re több mint 20,1 millióra emelkedik.
TÍZ TIPP A MOBIL JÖVŐHÖZ
1. Fogadja el a tényeket!

A mobil munkakörnyezet kialakulása tény, és ennek eredményeként szinte minden szervezeten belül alkalmaznak mobil eszközöket, akár tudja ezt, akár nem. A legtöbb PDA-t magánszemélyek, és nem cégek vásárolják. A beruházás viszont üzleti céllal történik: naptárelőjegyzés és kontaktlista-nyilvántartás, valamint elektronikus levelezés céljából.
2. Végezzen kutatást!
Amennyiben elfogadja a fentieket, ideje kialakítania egy tervet. Mérje fel, kik használnak mobil eszközöket, milyen típusokat használnak, hol és mire használják őket, és így milyen támogatásra van szükség. Vonja be alkalmazottait a folyamatba, mivel ez megmutatja, hogy becsüli őket, és megérti szükségleteiket a változó munkahelyi környezetben. A holnap már túl késő ahhoz, hogy elkezdjen foglalkozni a mobil eszközök támogatásával.
3. Nézze a teljes képet!
Vannak egyedülálló vonások a mobil eszközök használatában és támogatásában, azonban ez nem ok arra, hogy elkülönítve kezelje őket a teljes IT-infrastruktúrától. Ha mégis így tesz, hosszú távú problémákkal szembesül a mobil munkakörnyezet IT-stratégiába ágyazásakor. A mobil hozzáféréssel rendelkezők támogatását a teljes IT-infrastruktúra részének kell tekinteni, és nem egy addicionális tényezőnek. Ezért ha döntés születik, hogy milyen eszközöket használnak, és azokat hogyan támogatják, azt ugyanúgy kell megvalósítani, mint a hagyományos desktopos felülettel rendelkezők esetében.
4. Forduljon megértéssel a mobil munkaerő felé!
A mobil hozzáféréssel rendelkező ugyanolyan szintű támogatással kell rendelkezzen, mint íróasztalhoz kötött munkatársa, még ha egy kicsit több gondolkodást igényel is a megvalósítás. Az alapvető szolgáltatások magukba kell foglalják a helpdeskelérést, az eszközgazdálkodást, a beszerzést és a hardvertámogatást. A mobil munkaerő könnyen elidegenítve érezheti magát a pezsgő irodai élettől, és nem szabad, hogy az IT-stratégia megerősítse ezt az érzést.
5. Az adatok sebezhetők.
A mobil világ egyik veszélye az, hogy könnyű a hagyományos törvénykezésen és házon belüli IT-támogatáson kívül esni. Az adatok sebezhetőek, és a biztonság elsődleges kell legyen. A mobil eszközök elveszíthetők vagy el is lophatják őket. Mi történik az ellopott készülékeken található adatokkal? Mi történik, ha valaki elkezdi használni a készüléket, és eléri a vállalati hálózatot? Ezzel a veszéllyel számolni kell. Oldja meg a kérdést egyszerűen, hatékonyan, és egyúttal biztosítsa, hogy az adatokat a megfelelő technológiák támogatják, valamint hogy a vírustámadások veszélye minimális legyen. A megoldásnak nem kell költségesnek és időigényesnek lennie, ugyanakkor ez gyakran lehet egy automatizált folyamat. Adjon ki előírásokat a mobil eszközök használóinak, melyek leírják, hogyan védjék meg magukat és a vállalatot a biztonsági előírások megsértőitől és a hackerektől.
6. Egy megoldás nem megoldás.
A mobilstratégia megvalósításában az egyik probléma a túlzott leegyszerűsítés lehet. A különböző eszközök térhódításával elkerülhetetlen, hogy ami működik néhány felhasználóra, nem fogja kielégíteni más cégek igényeit. Például egy irodai alkalmazott Palm vagy iPAQ géppel dolgozik a helyi mobilhálózaton keresztül, míg egy otthon dolgozó munkaerő sokkal valószínűbb, hogy laptopot használ ISDN-vonalon keresztül. A legegyszerűbb megoldás: kérdezni és odafigyelni.
7. Tervezzen bölcsen!
Az első problémák egyike, melyekkel egy cég szembetalálhatja magát az, hogyan budgetelje a mobil támogatást. A támogatás költségileg jelentően eltérhet, és ami drága, de feltétlenül szükséges egy cég számára, felesleges költséget jelenthet egy másiknak. Vegye alaposan és őszintén szemügyre, mire van szüksége cégének, és biztosítsa, hogy a cég tudja, a támogatás mibe kerül és miért. A Gartner előrejelzése szerint 2005-re a PDA-k és mobil készülékek a vállalat egy felhasználókészülékre eső TCO-költségét tíz százalékkal fogja megnövelni.
8. Jó beszélni róla.
A mobil IT-stratégia kialakítása megvalósításánál legyen biztos a felől, hogy érti az előnyöket, és megfelelően kommunikálja azokat. Gyakori hiba azt feltételezni, hogy minden embert megérint az új technológia; sokak ellenállnak a változásoknak. A vezetők harminc százaléka egy minapi Fujitsu Services felmérés szerint azt nyilatkozta, hogy jelenleg nem szeretnének PDA-t használni, mert nem látják tisztán az előnyöket, amiket egy ilyen készülék jelenthet.
9. Oktatás, oktatás, oktatás.
A támogatási stratégia működésében a fő szerep az oktatásé. A kezdeti kutatás feltételezi, hogy tipikusan a szoftverapplikációk mindössze tíz százalékát használják megfelelően. A képzett munkaerő hatékony munkaerő, mely képes maximálni a mobil eszközökbe való befektetést és támogatást, és egyúttal kevésbé valószínű, hogy problémáival a támogatásért felelős személyeket terheli. Bármely IT-tréningre költött öszszeg a jövőben többszörösen megtérül.
10. Okosan válassza meg partnereit!
Mobil eszköz beszállítója, mobil stratégiája megvalósítója vagy folyamatos rendszertámogatója kiválasztásánál okosan döntsön. Egy megfelelő támogatási stratégia megvalósítása tagadhatatlanul komplex feladat a változatok száma miatt. Nehéz idők járnak, a költségkeretek csökkennek, és alapvetően fontos, hogy pénzéért valódi szakértelmet kapjon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.