A Fujitsu Services szerint jelenleg minden öt, mobil eszközt használó alkalmazottból négy nem részesül olyan mértékű technikai támogatásban, mint desktopos hozzáférésű kollégáik.
Válaszul a felmérés eredményére, a Fujitsu Services kifejlesztett egy tíz pontból álló javaslattervet, hogy ezzel is segítse az informatikai osztályokat „mobil munkatársaik” támogatásában (lásd az alábbiakban).
Ezenkívül a Fujitsu Services úgy véli, hogy sok vállalat nem úgy tekinti a mobil környezetet — mint a meglévő IT-infrastruktúra kiterjesztését —, ami negatív hatással lehet az üzleti teljesítményre és hatékonyságra. Ez a következtetés egybevág a Gartner elemzésével, melynek előrejelzése szerint 2002-re azon vállalatok dolgozóinak teljesítménye, melyek nem határozzák meg pontosan mobil felhasználóik szükségleteit, legalább húsz százalékkal csökkenni fog.
A Fujitsu Services elemzése szerint a mobil munkakörnyezet és a mobil eszközök használatával egy trend kialakulása kezdődött meg. Például a kutatás kimutatta, hogy a vezetők kétharmada rugalmas időbeosztással dolgozik — otthon, az irodán kívül tartózkodik vagy éppen ügyfeleket látogat — havonta több mint öt napot. A vállalatok kilencvenkét százaléka ajánl fel dolgozóinak laptopot, egyharmaduk smartkártyás vagy WAP-telefonnal látja el dolgozóit, és minden öt cégből egy PDA-t is kínál dolgozóinak.
Az eredményt a Gartner is igazolja, hiszen azt állítják, 2003-ra a fehérgallérosok harmincöt százaléka az üzleti világban három vagy annál több mobil készüléket fog használni.
A trend, úgy tűnik, folytatódik — az IDC nemrégiben közzétette, hogy a mobil hozzáféréssel rendelkező munkatársak száma Európában 2000-ben 6,2 millióról 2005-re több mint 20,1 millióra emelkedik.
TÍZ TIPP A MOBIL JÖVŐHÖZ
1. Fogadja el a tényeket!
A mobil munkakörnyezet kialakulása tény, és ennek eredményeként szinte minden szervezeten belül alkalmaznak mobil eszközöket, akár tudja ezt, akár nem. A legtöbb PDA-t magánszemélyek, és nem cégek vásárolják. A beruházás viszont üzleti céllal történik: naptárelőjegyzés és kontaktlista-nyilvántartás, valamint elektronikus levelezés céljából.
2. Végezzen kutatást!
Amennyiben elfogadja a fentieket, ideje kialakítania egy tervet. Mérje fel, kik használnak mobil eszközöket, milyen típusokat használnak, hol és mire használják őket, és így milyen támogatásra van szükség. Vonja be alkalmazottait a folyamatba, mivel ez megmutatja, hogy becsüli őket, és megérti szükségleteiket a változó munkahelyi környezetben. A holnap már túl késő ahhoz, hogy elkezdjen foglalkozni a mobil eszközök támogatásával.
3. Nézze a teljes képet!
Vannak egyedülálló vonások a mobil eszközök használatában és támogatásában, azonban ez nem ok arra, hogy elkülönítve kezelje őket a teljes IT-infrastruktúrától. Ha mégis így tesz, hosszú távú problémákkal szembesül a mobil munkakörnyezet IT-stratégiába ágyazásakor. A mobil hozzáféréssel rendelkezők támogatását a teljes IT-infrastruktúra részének kell tekinteni, és nem egy addicionális tényezőnek. Ezért ha döntés születik, hogy milyen eszközöket használnak, és azokat hogyan támogatják, azt ugyanúgy kell megvalósítani, mint a hagyományos desktopos felülettel rendelkezők esetében.
4. Forduljon megértéssel a mobil munkaerő felé!
A mobil hozzáféréssel rendelkező ugyanolyan szintű támogatással kell rendelkezzen, mint íróasztalhoz kötött munkatársa, még ha egy kicsit több gondolkodást igényel is a megvalósítás. Az alapvető szolgáltatások magukba kell foglalják a helpdeskelérést, az eszközgazdálkodást, a beszerzést és a hardvertámogatást. A mobil munkaerő könnyen elidegenítve érezheti magát a pezsgő irodai élettől, és nem szabad, hogy az IT-stratégia megerősítse ezt az érzést.
5. Az adatok sebezhetők.
A mobil világ egyik veszélye az, hogy könnyű a hagyományos törvénykezésen és házon belüli IT-támogatáson kívül esni. Az adatok sebezhetőek, és a biztonság elsődleges kell legyen. A mobil eszközök elveszíthetők vagy el is lophatják őket. Mi történik az ellopott készülékeken található adatokkal? Mi történik, ha valaki elkezdi használni a készüléket, és eléri a vállalati hálózatot? Ezzel a veszéllyel számolni kell. Oldja meg a kérdést egyszerűen, hatékonyan, és egyúttal biztosítsa, hogy az adatokat a megfelelő technológiák támogatják, valamint hogy a vírustámadások veszélye minimális legyen. A megoldásnak nem kell költségesnek és időigényesnek lennie, ugyanakkor ez gyakran lehet egy automatizált folyamat. Adjon ki előírásokat a mobil eszközök használóinak, melyek leírják, hogyan védjék meg magukat és a vállalatot a biztonsági előírások megsértőitől és a hackerektől.
6. Egy megoldás nem megoldás.
A mobilstratégia megvalósításában az egyik probléma a túlzott leegyszerűsítés lehet. A különböző eszközök térhódításával elkerülhetetlen, hogy ami működik néhány felhasználóra, nem fogja kielégíteni más cégek igényeit. Például egy irodai alkalmazott Palm vagy iPAQ géppel dolgozik a helyi mobilhálózaton keresztül, míg egy otthon dolgozó munkaerő sokkal valószínűbb, hogy laptopot használ ISDN-vonalon keresztül. A legegyszerűbb megoldás: kérdezni és odafigyelni.
7. Tervezzen bölcsen!
Az első problémák egyike, melyekkel egy cég szembetalálhatja magát az, hogyan budgetelje a mobil támogatást. A támogatás költségileg jelentően eltérhet, és ami drága, de feltétlenül szükséges egy cég számára, felesleges költséget jelenthet egy másiknak. Vegye alaposan és őszintén szemügyre, mire van szüksége cégének, és biztosítsa, hogy a cég tudja, a támogatás mibe kerül és miért. A Gartner előrejelzése szerint 2005-re a PDA-k és mobil készülékek a vállalat egy felhasználókészülékre eső TCO-költségét tíz százalékkal fogja megnövelni.
8. Jó beszélni róla.
A mobil IT-stratégia kialakítása megvalósításánál legyen biztos a felől, hogy érti az előnyöket, és megfelelően kommunikálja azokat. Gyakori hiba azt feltételezni, hogy minden embert megérint az új technológia; sokak ellenállnak a változásoknak. A vezetők harminc százaléka egy minapi Fujitsu Services felmérés szerint azt nyilatkozta, hogy jelenleg nem szeretnének PDA-t használni, mert nem látják tisztán az előnyöket, amiket egy ilyen készülék jelenthet.
9. Oktatás, oktatás, oktatás.
A támogatási stratégia működésében a fő szerep az oktatásé. A kezdeti kutatás feltételezi, hogy tipikusan a szoftverapplikációk mindössze tíz százalékát használják megfelelően. A képzett munkaerő hatékony munkaerő, mely képes maximálni a mobil eszközökbe való befektetést és támogatást, és egyúttal kevésbé valószínű, hogy problémáival a támogatásért felelős személyeket terheli. Bármely IT-tréningre költött öszszeg a jövőben többszörösen megtérül.
10. Okosan válassza meg partnereit!
Mobil eszköz beszállítója, mobil stratégiája megvalósítója vagy folyamatos rendszertámogatója kiválasztásánál okosan döntsön. Egy megfelelő támogatási stratégia megvalósítása tagadhatatlanul komplex feladat a változatok száma miatt. Nehéz idők járnak, a költségkeretek csökkennek, és alapvetően fontos, hogy pénzéért valódi szakértelmet kapjon.
Fontos üzenetet küldött a magyaroknak Marco Rubio a nemzeti ünnep alkalmából
