Az észak-atlanti szövetségben többször kritizálták a Gripenek beszerzését, ám a brüsszeli vezetés végül nem emelt érdemi kifogást, azzal a feltétellel, hogy gépek átesnek a NATO-kompatibilitást biztosító átalakításokon. A szövetség legutóbbi jelzése is ezt érinti. E szerint a szükséges szerteágazó elektronikai módosítások mellett elengedhetetlennek tartják a levegőben történő utántöltéshez szükséges fogadócső felszerelését. Enélkül ugyanis a magyar Gripenek biztosan nem vehetnek részt a szövetség békefenntartó műveleteiben, s valószínű, hosszú távon vissza kellene vonni a szövetségnek tett vadászgép-felajánlásokat is. „A Gripenek a tankolócső nélkül nem érnek sokkal többet a szövetség számára, mint a jelenleg kizárólag légvédelmi feladatra, magyar légtérben alkalmazható MiG–29-esek” – nyilatkozta lapunknak egy olaszországi NATO-tisztviselő.
Bár a magyar–svéd szerződés technikai részleteit a mai napig nem hozták nyilvánosságra, annyi kiszivárgott, abban nem szerepel az utántöltő fogadócső felszerelése, amit név nélkül nyilatkozó honvédelmi minisztériumi források költségtényezőkkel magyaráznak. Úgy tudjuk: a svéd légierőben szolgáló 14 gépről hiányzik a berendezés, viszont a gyártó már kipróbált egy prototípust.
*
Mádl Ferenc köztársasági elnök tegnap tábornoki kinevezéseket adott át. Száraz György dandártábornokot, a HM nemzetközi együttműködési főosztályának vezetőjét vezérőrnaggyá, Tömböl László ezredest, a légierő parancsnokság törzsfőnökét, parancsnokhelyettest dandártábornokká nevezte ki az államfő.
Öngyilkosságot követett el egy parlamenti képviselő Finnországban
