Zöldet kapott a takarékos orosz sínbusz

Putsay Gábor
2002. 05. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan két héten belül megérkezik hazánkba az orosz államadósság fejében megrendelt kétrészes motorvonat első példánya: a pénzügyi elszámolás feltételrendszeréről tegnap jött létre megállapodás a Magyar Államkincstár, az ÁPV Rt., és a MÁV Rt. között – értesült a Magyar Nemzet. A prototípus mellett idén még négy, 2003-ban további 15, 2004 júniusáig pedig 20 jármű érkezik az országba. Ezt megelőzően a MÁV illetékes szakemberei látogatást tettek az oroszországi gyárban, és alkalmasnak találták a prototípust a szállításra. Mint ismeretes, a kormány 2001 júliusában határozott arról, hogy százmillió dollár értékben az orosz államadósság fejében vásárolhat sínbuszokat a MÁV. A cég a Metrovagonmas gyárral kötött szerződést a vonatok szállítására.
A járművek műszaki paraméterei teljes egészében megfelelnek a Nemzetközi Vasútegylet előírásainak, a főbb elemeit például a dízelmotort, a hajtóművet vagy a légkondicionáló berendezést Németországból rendelték meg. A magyar cégek is több részegységet szállítanak minden egyes vonathoz: a fékrendszert, a kerékpárokat, valamint a tengelyhajtóművet. A kétrészes motorvonaton 147 személy foglalhat helyet, a szerelvényt mozgássérültek is használhatják. A tervek szerint a 40 járművet Budapest–Esztergom, Hatvan– Salgótarján, Miskolc–Ózd és Celldömölk–Tapolca között állítják forgalomba. A közlekedési tárca és a MÁV elsősorban azért döntött a motorvonatok beszerzése mellett, mert a vasúttársaság nem villamosított vonalain hiányoznak a korszerű, gazdaságosan üzemeltethető járművek. A MÁV előzetes számításai szerint a hagyományos dízelvontatású szerelvényekhez képest 120 ezer kilométer éves futásteljesítményt figyelembe véve a sínbuszok harmadannyi üzemanyagot használnak fel. A mozdony vontatta szerelvényre számított összes költség évente 72 millió forint, a kétrészes motorvonaté pedig 22 millió. A MÁV beruházása nyolc év alatt térül meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.