Békés tüntetők jelentek meg a Gondrand Invest Kft. raktárbázisának Rákospalotai határúti bejárata előtt tegnap reggel. A környék lakói a Pálya XVI. Környezetvédelmi Egyesület meghívására érkeztek a területre, hogy felhívják a hatóságok és az önkormányzat figyelmét a térségben közlekedő tehergépjárművek által okozott károkra és környezetszennyezésre.
Mint arról korábban beszámoltunk, a XV. és a XVI. kerület határán megépült raktárbázis ellen a lakók már többször tiltakoztak, mert szerintük a Rákospalotai határút forgalma eddig is súlyos levegő- és zajszennyezést okozott. A környéken élők állítják, hogy néhány ház is megrongálódott az állandó rázkódástól.
A célok eléréséhez Felkai Péterné, a helyieket képviselő ügyvéd két társasház 306 lakásának tulajdonosa és a kertvárosi polgárok nevében kezdeményezett próbapert az önkormányzat és a Gondrand Invest Kft. ellen. Azóta a Gondrand Invest Kft. ideiglenes használatbavételi és forgalomba helyezési engedélyt kapott a Rákospalotai határút vonatkozó szakaszára. A Környezetvédelmi Felügyelőség forgalomtechnikai és környezetvédelmi vizsgálatot is kért a Gondrand Kft.-től a raktárbázis működésével kapcsolatban.
A Pálya XVI. Környezetvédelmi Egyesület most utcai demonstrációkkal követeli, hogy tereljék át a Gondrand raktárbázisának forgalmát a Késmárk utcára, és ne engedélyezzenek nagykereskedelmi, illetve ipari beruházásokat a lakóhelyük közvetlen közelében. A tüntetők a Rákospalotai határútról a Baross utcán és a Pálya utcán keresztül vonultak végig, kérve a sétaútvonalon és annak szomszédságában lévő kétsávos utcákon a lakosság életkörülményeit rontó nehézgépjármű-forgalom korlátozását.
Schiffler István, a tüntetést szervező egyesület elnökségi tagja kijelentette: az akciókat addig folytatják, amíg azoknak nem lesz eredményük.
Tájékoztatása szerint a raktárbázis és a tervezett beruházások mellett a környéken élőket az is veszélyezteti, hogy a főváros kétszer két sávossá kívánja alakítani a Rákospalotai határutat, mert a hosszú távú rendezési terv szerint itt épül ki az M0-s körgyűrű lehajtója.
Az egyesület képviselője úgy véli, hogy ennek az útépítésnek is inkább az ipari övezetben kellene megvalósulnia, és minden más útszakaszon korlátozni kell a nehézgépjárművek forgalmát.
Hajdu László XV. kerületi polgármester korábban közölte: a helyi önkormányzat jogszerűen járt el, amikor kiadta az építési engedélyt, amely ellen a közigazgatási hivatal és a környezetvédelmi felügyelőség sem emelt kifogást.
– Tudomásunk szerint a Gondrand tárgyalásokat folytat a szolgalmi út kialakításáról az iparterületen lévő telkek tulajdonosaival, és ezzel a gondok megoldódhatnak – mondta el lapunknak Ambrus János (MSZP) alpolgármester, aki állította, hogy más beruházók nem építkeznek az ipari zónában.
– Sajnos az önkormányzatot nem tekintik ügyfélnek ebben az ügyben, mert csak egy közút érintkezik a területtel – jelentette ki Szabó Lajos Mátyás, a XVI. kerület szocialista polgármestere, aki szintén részt vett a demonstráción. A kerület vezetője elmondta: a képviselő-testület döntése értelmében kezdeményezi majd a fővárosnál, hogy egy utat alakítsanak ki az ipartelepen keresztül, és az M0-s levezetője is oda kerüljön. A polgármestertől megtudtuk azt is, hogy az önkormányzat fellebbezett a Gondrand ideiglenes használatbavételi engedélye ellen, de ezt a bíróság másodfokon elutasította. Hozzátette: a fővárosal tárgyalásokat folytatnak, hogy a Rákóczi útról is tiltsák ki a tehergépjármű-forgalmat, így talán arra kényszeríthetik a kamionokat, hogy északról közelítsék meg a raktárbázist.
– Amennyiben a főváros a forgalom további korlátozása mellett dönt, mi betartjuk majd a szabályokat, ahogyan eddig is tettük – szögezte le Alaksza Mária, a Gondrand Invest Kft. ügyvezetője, aki szerint eddig is szabályosan közlekedtek a nekik szállító járművek, hiszen a célforgalmú teherautók használhatják a Késmárk utcai lehajtótól a Rákospalotai határúton a Pálya utcáig tartó útvonalat. Az ügyvezető megjegyezte: a kamionok azért sem közelíthetik meg a Késmárk utca felől az ipartelepen keresztül a létesítményüket, mert ott magántelkek vannak, és az útépítéshez a tulajdonosok engedélyére van szükség.

Menczer: A teljes magyar dollármédia cinkos, támogatnak egy hazaárulót – videó