Épülő Duna-híd és új autópályák

Egy évvel az átadási határidő előtt a Ganz Acélszerkezet– Vegyépszer alkotta Magyar Hídépítő Konzorcium elhelyezte a Szekszárdi Duna-híd második acélszerkezetű hídelemét a meder felett. Téves információnak, egyben tudatos csúsztatásnak nevezte Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese a Népszabadság azon állítását, hogy már bontják az M3-as új szakaszát. A Magyar Fejlesztési Bank Rt. tegnapi közgyűlése menesztette a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. igazgatóságát és a felügyelőbizottságot.

Putsay Gábor
2002. 06. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túl vannak a beruházás felén a hídépítők Szekszárd térségében: a Duna Bács-Kiskun megyei partján elkészült a mederhíd vázszerkezete, jelenleg a vasbetonpálya-lemezt szerelik. Ütemterv szerint haladnak a munkák a Tolna megyei oldalon is. A meder felett két elemet a hídpillérekre helyeztek, a hiányzó három acélszerkezet pedig hamarosan elkészül a Ganz Rt. csepeli telepén. A tervek szerint még két, egyenként 120 méter hosszú hídelemet augusztus–szeptemberben, illetve október–novemberben, a középső és egyben az utolsót pedig decemberben emelik a helyére – nyilatkozta lapunknak az épülő hídnál Szántó János, a Ganz Híd- és Acélszerkezet-gyártó Rt. vezérigazgatója. A dunai átkelő 920 méter hosszú lesz, 9,36 milliárd forintba kerül. Ez a híd, illetve az épülő M9-es autóút teremt összeköttetést 2003. június 30-tól a 6-os számú és az 51-es számú főút, egyben két országrész között. Az egyenként 200 méter hosszú ártéri hidak és az 520 méteres mederhídon már az év végén megkezdik a szigetelési munkákat, illetve a pályalemezek aszfaltozását, jövőre kerül sor a kiegészítőelemek, így a korlátok, szegélytartók, lámpák felszerelésére. Az átkelő megnyitását követően a gépjárművek kétszer egy sávos utat vehetnek igénybe, a forgalom jelentős növekedése esetén egy ugyanilyen acél-vasbeton szerkezetű híd kerül a jelenlegi mellé.
Jól haladnak a beruházók az
M9-es autóút építésével. A Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) a 6-os és 51-es számú főutak között – mint ismeretes – 19,5 kilométer hosszú autóút építésére kapott megbízást az NA Rt.-től, a létesítményt a szekszárdi híddal egy időben, 2003. június 30-ig kell átadni. Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese lapunkat arról tájékoztatta, hogy a Bács megyei oldalon befejezték a földmunkákat, a kivitelezők hamarosan hozzákezdenek a pályaszerkezet építéséhez, illetve az aszfaltozáshoz. A 14,5 kilométeres Tolna megyei szakaszon nehezebb a dolguk a kivitelezőknek, ugyanis a nyomvonal nagy része a Gemenci körzetben halad, ahol a gyenge altalaj miatt tekintélyes mennyiségű stabilizációs munkát kellett elvégezni. Ezen a szakaszon kilenc hidat építettek meg, júliusig még 110 ezer köbméter földmunka van hátra, ezt követően kezdődhet a pályaszerkezet építése. Az M9-es költsége 12,99 milliárd forint.
Farkas László tájékoztatása szerint az átépítés alatt álló M7-es sztráda bal pályáján június 24-én egy, június 30-án pedig újabb három szakaszt nyitnak meg a forgalom előtt. Az épülő M3-as autópályán az utómunkák folynak Füzesabonytól a Tiszáig, a kivitelezők a szalagkorlátokat építik, a humu-szolási munkákat végzik el, illetve a kopóréteget helyezik el, ahol erre még nem került sor. A Tisza folyó és Polgár között is a terveknek megfelelően haladnak a munkák – erősítette meg Farkas László. Emőd és Miskolc között az M3-son idén a földmunka lesz soron, júliusban azonban egy öt kilométeres szakaszon a pályaszerkezet építését is elkezdik.
Nem felel meg a valóságnak a Népszabadság azon állítása, hogy bontják az M3-as új szakaszát. Farkas László szerint a cikk azt sugallja, hogy az M3-ason 1100 méteren az eddig elvégzett munkát újból kell kezdeni, és ez jelentős többletköltségekkel jár. A vezérigazgató-helyettes elmondta: az említett szakaszon az árvizek és a sok csapadék miatt a felépített töltés 20–40 centiméteren beázott, ezért a kivitelező saját hatáskörben arról döntött, hogy kicseréli a beépített anyagot. Hangsúlyozta: az autópálya-építések során ez nem egyedi eset, ilyen munkákkal minden projektnél számolnak, a MAK költségei ezzel nem emelkedtek, ezt a munkát az alvállalkozó elvégezte. Hozzátette: az M3-as épülő szakaszán egy kilométer autópálya nem 1,3 milliárdba kerül, hanem 1,09 milliárd forintba.

Vezércsere az NA Rt.-nél. A Magyar Fejlesztési Bank Rt. tegnapi közgyűlése döntést hozott a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. igazgatósági és a felügyelőbizottsági tagjainak menesztéséről. Ezt követően megalakult az NA Rt. új igazgatósága és felügyelőbizottsága. Információink szerint igazgatósági tagnak választották Tombor Sándort, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkárát, Lex Zoltánt, a Magyar Fejlesztési Bank Rt. munkatársát, Bodnár Zoltánt, a CIB Bank Rt. volt vezérigazgató-helyettesét, az NA Rt. vezérigazgatói poszt várományosát és László Zoltánt. A felügyelőbizottságban – értesüléseink szerint – helyet kapott Ungár Klára SZDSZ-es és Nikolits István MSZP-s politikus is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.