Salzburgban nagyarányú biztonsági intézkedések közepette kezdődött meg tegnap a per a Kitzsteinhorn-csúcsra vezető gleccservasúton 2000. november 11-én 155 ember életét kioltó tűzvész ügyében.
A 16 vádlott közül 13 ellen tűzvész gondatlan okozása, három ellen pedig a köz gondatlan veszélyeztetése miatt emeltek vádat. Az illetők a gleccservasutat üzemeltető cég vezetői, a szerencsétlenül járt vasút korábbi felújításában részt vevő cégek munkatársai, valamint a közlekedési minisztérium engedélyezésért felelős tisztségviselői. A vádlottak mindannyian ártatlannak vallották magukat.
A csaknem 25 ezer oldalas vizsgálati anyagból egyértelműnek látszik, hogy a pusztító tűzvészt egy, a vonatba nem való fűtőtest, a hidraulika csövei és egy egész sor biztonsági hiányosság katasztrofális egybeesése okozta. A túlmelegedett fűtőtesttől kigyulladt a csövekből szivárgó olaj, majd a borítás, s ezt az alagútban érvényesülő kéményhatás, továbbá a szerelvény felépítményében alkalmazott számos műanyag pillanatok alatt lángtengerré változtatta, miközben az utastérben nem voltak tűzoltó készülékek, a fülkéket nem választották el éghetetlen anyagokkal, a szerelvény ablakait egyáltalán nem, ajtait pedig csak kívülről lehetett kinyitni.
A vádirat 120 oldalt tesz ki, és a bíróság egyelőre 34 tárgyalási napot tűzött ki. Az áldozatok hozzátartozói eddig 4,4 millió eurót kaptak a gleccservasút felelősségbiztosítása alapján gyorssegély, nyugdíj és tartásdíj jogcímeken. Ausztriában újdonság, hogy a biztosító az elszenvedett lelki kínokért kártérítést ajánlott fel.
Otthon start: drága kerületben sem lehetetlen lakást venni
