Egyszerre százötvenkét személyautó fér be a parkolóházba, amely csaknem egymilliárd forintba került. Az Európában már jól bevált, svéd rendszer alapján készült el az épület, ami azt is jelenti, hogy a gépkocsivezetőnek nem kell felmennie a járművel valamelyik szintre, mert az autót liften mozgatja a személyzet – tudatta lapunkkal az Ybl-díjas Novák István, a városi önkormányzat főépítésze. Arról is tájékoztatott, hogy a beruházás költségét a befizetett parkolási díjakból gazdálkodták ki.
A szegedi belváros védett – az 1879-es nagy tiszai árvíz után a városmag szinte egy időben épült –, és a közterületen kevés személyautó fér el. Közel a határ, ami csábító a gépkocsitolvajoknak, az eltulajdonított autóknak szinte az egész Balkán jó piac, ezért nagy az igény az éjszakai biztonságos parkolásra is. Ám volt egy harmadik indok is, amely arra ösztönözte a helyi önkormányzatot, hogy anyagi áldozatot is hozzon az autósokért. A parkolóház közelében, vele átellenben húsz méterre áll a két évtizede lezárt Régi Hungária szálloda, az ország egyik legpatinásabb hotelje. Ahhoz, hogy felújítását folytathassák, elengedhetetlenül szükséges a parkolóház. Egy korábbi terv alapján föld alatti gépkocsitárolót szerettek volna kialakítani, ám a magas talajvíz és a nagy költségek miatt ez szinte kivitelezhetetlennek bizonyult. Az új objektumtól remélik azt is, hogy hamarosan rendeződik a régi Hungária sorsa, találnak olyan befektetőt, aki érdemesnek tartja a rehabilitáció befejezését.
Novák István megítélése szerint a parkolóház egyik fő erénye, hogy stílusával illeszkedik a belvárosi százéves eklektikus épületegyütteshez, a palotás házakhoz. A legmodernebb, csúszózsalus technikával épült objektum nem „lóg ki” a környezetéből, kívülről nem látszik, hogy valójában betontömb, mert a tervező, Takács Máté az épület külsejét a belvárosi házakhoz hasonlóan alakította ki. Egyszerűbbé vált a dolga azáltal, hogy a parkoló alsó szintjén étterem, az I–IV. emeleten panzió, az utolsó szinten pedig negyvenméteres terasszal panorámapresszó működik.
A másik fontos szempont, hogy az új parkolóház olyan helyre épült, amely városképi jelentőségű, mert tömbje lezárja a fősétányt. Már elkezdődött a második parkolóház tervezése is, amely nagyobb lesz az elsőnél. Az egyetemi negyedben alakítják ki, és kiszolgálja majd az információs központot is.
Meghalt Leco Zsolt kárpátaljai katona
