Nem csak elnevezésében idézi az ikerpár az évtizedek alatt legendává nőtt áruszállítót: a gyár ígérete szerint a kompakt járművek ugyanazt a funkcionalitást, megbízhatóságot és biztonságot kínálják, mint a tavaly az év haszonjárművének megválasztott Transit.
A vadonatúj, kifejezetten a Connect-család részére kifejlesztett padlólemezre épülő, a kategória legnagyobb hasmagasságát kínáló gépkocsik felépítménytől, motortól és kiviteltől függően 625–900 kg hasznos terhet vihetnek magukkal, a padlóban és az oldalfalon kialakított horgonypontok segítségével biztonságosan rögzíthető az akár két euro-raklapnyi szállítmány. A kétszemélyes Transit Connect rendelhető részleges vagy teljes válaszfallal, és természetesen a konkurenseknél megismert, a vezetőülés mellé behajtható drótháló is szerepel a kínálatban. A raktér alaphelyzetben 2,8–3,67 köbméteres, amit az ötletes, néhány mozdulattal a padló síkjába hajtogatható utasülés lefektetésével további 610–690 literrel bővíthetünk. A Tourneo kivitelben széria az utas- oldali tolóajtó; ilyen a teherszállító változathoz is kérhető, akár mindkét oldalra, üvegezett vagy paneles kivitelben.
A futóművet felkészítették a komoly tömeg cipelésére, ugyanakkor szem előtt tartották a könnyed és biztonságos vezethetőséget is. Elöl a Focusén alapuló, gáztöltésű csillapítókkal és csavarrugókkal kombinált MacPherson felfüggesztést, hátul kettős laprugókat alkalmaztak, a felütéssel fenyegető útegyenetlenségeket pedig mikrocellás poliuretán bakok szűrik ki, megkímélve a futóművet. A németországi menetpróbán valóban kiemelkedően stabilnak bizonyultak a járművek, és az elöl hűtött tárcsa, hátul dob kombinációjú, opcionális kipörgés- és blokkolásgátlóval felszerelt fékrendszer is kiváló lassulást produkált.
A Ford három, 1,8 literes motorral kínálja a Connecteket. A legkisebb, 75 lóerős TDdi turbódízel kizárólag a Transit Connecthez rendelhető. Ugyanezen a blokkon alapul, de jóval elevenebb a 90 lóerőre izmosított TDCi, amely 220 Nm nyomatékával már az autópályán is megállja a helyét, miközben városi forgalomban alig kell a Ford etalon-váltójának pontosan megvezetett karjához nyúlni. A paletta harmadik tagja a 115 lovas Duratec benzinmotor, amelyet a gyár a szelepek és szelepfészkek módosításával LPG vagy földgáz üzemmódra felkészítve is kínál. A tiszta üzemű négyhengeresek szervizintervalluma kedvezően hosszú: a két, bámulatosan kulturált és halk dízel 25, a benzinmotor 20 ezer kilométerenként igényel átvizsgálást. A jármű mechanikája egyébként is elnyűhetetlen: a hajtáslánc várható élettartama 240 000 km – másfélszer annyi, mint a konkurenseké –, ám a megerősített acélpanelekből álló karosszéria kétszer ennyit is kibír.
Magyarországra várhatóan 2003 első negyedévében érkeznek meg a törökországi Koaceliben gyártott Transit és Tourneo Connectek hosszú tengelytávú változatai; a rövidebb verziókra további fél-egy évet kell várni.
Szén-monoxid keletkezett egy csepeli házban
