Első kapcsolatfelvétel a Ford újdonságával

A Ford idén nyáron mutatta be új kishaszonjármű-családját, a Connectet. A kétféle tengelytávval készülő Transit Connect modellek Európa talán legzsúfoltabb teherpiaci szegmenséből készülnek jelentős szeletet kihasítani, míg a Tourneo Connectet a sokoldalú, hatalmas csomagterű francia és olasz kombi-furgonok ellen küldi harcba a gyár. A rövid próbaút alapján az újoncok kemény ellenfélnek ígérkeznek.

Jávor József
2002. 08. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csak elnevezésében idézi az ikerpár az évtizedek alatt legendává nőtt áruszállítót: a gyár ígérete szerint a kompakt járművek ugyanazt a funkcionalitást, megbízhatóságot és biztonságot kínálják, mint a tavaly az év haszonjárművének megválasztott Transit.
A vadonatúj, kifejezetten a Connect-család részére kifejlesztett padlólemezre épülő, a kategória legnagyobb hasmagasságát kínáló gépkocsik felépítménytől, motortól és kiviteltől függően 625–900 kg hasznos terhet vihetnek magukkal, a padlóban és az oldalfalon kialakított horgonypontok segítségével biztonságosan rögzíthető az akár két euro-raklapnyi szállítmány. A kétszemélyes Transit Connect rendelhető részleges vagy teljes válaszfallal, és természetesen a konkurenseknél megismert, a vezetőülés mellé behajtható drótháló is szerepel a kínálatban. A raktér alaphelyzetben 2,8–3,67 köbméteres, amit az ötletes, néhány mozdulattal a padló síkjába hajtogatható utasülés lefektetésével további 610–690 literrel bővíthetünk. A Tourneo kivitelben széria az utas- oldali tolóajtó; ilyen a teherszállító változathoz is kérhető, akár mindkét oldalra, üvegezett vagy paneles kivitelben.
A futóművet felkészítették a komoly tömeg cipelésére, ugyanakkor szem előtt tartották a könnyed és biztonságos vezethetőséget is. Elöl a Focusén alapuló, gáztöltésű csillapítókkal és csavarrugókkal kombinált MacPherson felfüggesztést, hátul kettős laprugókat alkalmaztak, a felütéssel fenyegető útegyenetlenségeket pedig mikrocellás poliuretán bakok szűrik ki, megkímélve a futóművet. A németországi menetpróbán valóban kiemelkedően stabilnak bizonyultak a járművek, és az elöl hűtött tárcsa, hátul dob kombinációjú, opcionális kipörgés- és blokkolásgátlóval felszerelt fékrendszer is kiváló lassulást produkált.
A Ford három, 1,8 literes motorral kínálja a Connecteket. A legkisebb, 75 lóerős TDdi turbódízel kizárólag a Transit Connecthez rendelhető. Ugyanezen a blokkon alapul, de jóval elevenebb a 90 lóerőre izmosított TDCi, amely 220 Nm nyomatékával már az autópályán is megállja a helyét, miközben városi forgalomban alig kell a Ford etalon-váltójának pontosan megvezetett karjához nyúlni. A paletta harmadik tagja a 115 lovas Duratec benzinmotor, amelyet a gyár a szelepek és szelepfészkek módosításával LPG vagy földgáz üzemmódra felkészítve is kínál. A tiszta üzemű négyhengeresek szervizintervalluma kedvezően hosszú: a két, bámulatosan kulturált és halk dízel 25, a benzinmotor 20 ezer kilométerenként igényel átvizsgálást. A jármű mechanikája egyébként is elnyűhetetlen: a hajtáslánc várható élettartama 240 000 km – másfélszer annyi, mint a konkurenseké –, ám a megerősített acélpanelekből álló karosszéria kétszer ennyit is kibír.
Magyarországra várhatóan 2003 első negyedévében érkeznek meg a törökországi Koaceliben gyártott Transit és Tourneo Connectek hosszú tengelytávú változatai; a rövidebb verziókra további fél-egy évet kell várni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.