Megrepedt a szerelvény egyik kereke a 186 oldalas vádirat szerint, ez okozta a német vasutak legnagyobb balesetét. A vádlottaknak azt róják föl, hogy nem vizsgálták meg elég alaposan az akkor újdonságnak számító kereket, amelyet a Thyssen-Krupp gyártott.
A német vasutak és a vádlottak védői azonban szakvéleményekre hivatkoznak: ezek szerintük azt bizonyítják, hogy a mérnököket nem terheli felelősség. A kerék gyártójának képviselője, Frank Kahle tudatta: a konstrukció megfelelt és mai is megfelel a technika aktuális fejlettségének. A cég vezetése sajnálatát fejezte ki a vasúti szerencsétlenség áldozatainak, de felelősséget nem vállaltak, s keddi nyilatkozatuk szerint meg vannak győződve arról, hogy megvádolt munkatársukat felmentik.
Reiner Geulen, az egyik ügyvéd azonban azt mondta, erről szó sem lehet. Értesülése szerint ugyanis az eltörött kerék már százezer kilométert futott hibásan, amit szabad szemmel is észre lehetett volna venni, ezért vitathatatlan a mérnökök felelőssége.
1998. június 3-án 200 kilométeres óránkénti sebességgel robogott az expresszvonat Münchenből Hamburgba, amikor az alsó-szászországi Eschede közelében az elülső kocsik valamelyikén eltörött egy kerékabroncs. A kocsi kisiklott, lerántotta a sínekről a szerelvényt, s a kocsik egymásra torlódtak.
Megfigyelők azzal számolnak, hogy a per első fokon csak jövőre ér véget, s a vádlottak öttől tíz évig tartó börtönbüntetést kaphatnak, ha bebizonyosodik bűnösségük.
A miniszter büszke a honvédek teljesítményére.
