Támogatás a teherfuvarozóknak

A közúti teherfuvarozás támogatása helyett a vasút fejlesztését javasolja a Levegő Munkacsoport. A kormány nemrégiben az Európai Bizottsághoz fordult, hogy útburkolat-megerősítési programjából járuljon hozzá a nehéz tehergépjárművek közlekedéséhez szükséges magyarországi beruházásokhoz.

Török László
2002. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összesen háromszázmilliárd forintot emésztene fel a Magyarországon áthaladó nemzetközi főközlekedési útvonalak átalakítása, hogy azokat az Európai Unió normáinak megfelelően a 11,5 tonnás nehézgépjárművek is használhassák. A kormányzat ezért nemrégiben támogatást kért az Európai Bizottságtól az útburkolat-megerősítési programhoz. A beruházások költsége ugyanis olyan magas, hogy azt nem lehet kizárólag a nehézjárművek üzemeltetőire hárítani. Ellenkezőleg vélekedik Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Szerinte ugyanis a jelenleg megengedett tíztonnás tengelyterheléshez képest ötven százalékkal emelkedne az utak igénybevétele, amennyiben azokat a 11,5 tonnás járművek is használhatnák.
Lukács hozzátette, ha figyelembe vesszük az EU egyik alapelvét, a „szennyező fizet” elvet, úgy nyilvánvalóvá válik, hogy az útburkolat-megerősítési munkák költségeit a beruházást igénylőknek kell megfizetniük. Ugyanis a nagy tengelyterhelésű kocsik számára alkalmas utakra a közlekedők néhány ezrelékének van szüksége. – Az, hogy a közlekedők elenyésző kisebbségének költségeit az egész társadalom viselje, sérti a társadalmi igazságosság elveit – fogalmazott az elnök.
Tompos Attila, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főmérnöke szerint az útburkolat-megerősítési programra maga az EU adott átmeneti mentességet, de anyagilag és szakmailag is támogatja a programot. A főmérnök kijelentette: ha a fuvarozók szűk csoportja fizetné az útburkolat megerősítésének költségeit, megemelnék díjaikat.
A munkacsoport elnöke közölte azt is: az előcsatlakozási alapot létrehozó rendelet megállapítja, hogy a támogatásoknak a fenntartható mobilitást – amely nem veszélyezteti a lakosság egészségét és az ökoszisztémát – kell elősegíteniük. A közúti teherfuvarozás lehetőségének további szélesítése azonban ellentétes a fenntartható mobilitással. A környezetvédelem, de a költségek vonatkozásában is sokkal előnyösebb lenne a vasúti közlekedés javítása, amit az EU is szorgalmaz. Lukács szerint a vasút térvesztésének egyik fő oka az, hogy a kamionforgalom mértéktelen állami támogatásban részesül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.