Autópálya-építés: csak szóban

Ellentétes nyilatkozatok kerülnek napvilágra, miután egyre nyilvánvalóbb, hogy csak kampánycélt szolgált és megalapozatlan volt a nyolcszáz kilométernyi autópálya Medgyessy Péter által bejelentett megépítése ebben a ciklusban.

Putsay Gábor
2002. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) megalakulása után egy az egyben átvette az Orbán-kormány által készített autópálya-fejlesztési koncepciót, amely legfontosabb célként az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópályák országhatárig való meghosszabbítását, az M0-s körgyűrű keleti szakaszának befejezését, a 4-es, a 6-os, a 8-as főutak gyorsforgalmi úttá fejlesztését, valamint a Budapestet elkerülő M4–M8-as autóút megépítését határozta meg.
Ebben az esetben 2006 végére nyolcszáz kilométer hosszú gyorsforgalmi utat vehetnének igénybe az autósok. Az előző kormány idején 2000-től kétszáz kilométernyi gyorsforgalmi út építése, illetve továbbfejlesztése kezdődött meg, ennek eredményeképpen novemberben százötven kilométer hoszszú sztrádát nyitnak meg a forgalom előtt.
*
Medgyessy Péter miniszterelnök nyolcszáz kilométer hosszú új autópályát, illetve autóutat ígért az országnak 2006-ig, ami biztos, hogy nem valósul meg. Többek között ezt támasztják alá a GKM által készített és a Pénzügyminisztériumban (PM) véleményezett anyagok is.
A választásokat követően Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter már csak évi ötven-hatvan kilométer új autópálya megépítését tartotta reálisnak. Ezt az elképzelését a miniszter arra alapozta, hogy európai uniós források révén évi harmincmilliárd forinthoz jutunk, a másik harmincmilliárd lesz a hazai hányad, de Csillag a hitelfelvételt sem tartotta elképzelhetetlennek. Az EU-s forrás azonban egyelőre több szempontból kiesik, ugyanis az ISPA-alapokból vasútfejlesztésre, illetve a főútvonalak útburkolatának megerősítésére kapunk pénzt. Ha mégis autópálya-fejlesztésre szavazna meg támogatást az EU, ahhoz 2005-ben jutnánk hozzá.
A GKM legutóbb három tanulmányt készített a PM számára a 2006-ig elkészülő gyorsforgalmi utakról. Az első változat az Orbán-kormány által is szorgalmazott négyszáz kilométer hosszú sztráda megépítését tartalmazza, egy másik szerint viszont 2006-ig összesen csak hatvan kilométer gyorsforgalmi út létesítésére nyílna lehetőség. A PM ez utóbbit tartja gazdaságilag indokoltnak, ami egyben azt is jelentené, hogy 2003-ban szünetelne az autópálya-fejlesztés.
Csillag István a napokban arról nyilatkozott, hogy évi száz kilométer autópálya épülhet 2003–2006 között, ezzel a gyorsforgalmi utak hosz-sza Magyarországon 2006-ra elérné a nyolcszáz kilométert. Minderre a miniszter szerint abban az esetben lenne lehetőség, ha együtt használnák fel a költségvetési forrásokat, az EU-s pénzeket, illetve a hiteleket.
A Magyar Fejlesztési Bank Rt. vezetése szerint 180 milliárd forintra lenne szükség 2003 végéig az autópálya-program finanszírozására, ám a jövő évi kezdéskor 120-130 milliárd forinttal kellene rendelkeznie a beruházó Nemzeti Autópálya Rt.-nek ahhoz, hogy megköthessék a szerződéseket, ezért a társaság mihamarabbi tőkeemelésére lenne szükség. Lapunk információi szerint vita alakult ki az MFB vezetése és Csillag István között a tekintetben, hogy kötvényeket bocsássanak ki, vagy hiteleket használjanak fel az autópálya-építésekhez. Csillag a kötvénykibocsátást tartja reálisnak, az MFB tartja magát ahhoz, hogy a folyamatos finanszírozáshoz konzorcionális hitelhez kellene jutni – a hitelkeretet a beruházásokkal arányban lehetne ugyanis lehívni.
***
Novemberben sztrádanyitás. Végéhez közeledik az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti szakaszának építése, illetve az M7-es felújítása Érd és Zamárdi között. A Magyar Autópályaépítő Konzorcium november elejére tervezi az új útszakaszok, illetve az M3-as Tisza-hídjának megnyitását. A 2000-ben, illetve a 2001-ben kezdődött beruházások révén 2x2 sávos, magas műszaki színvonalú gyorsforgalmi utakkal bővül a hazai közlekedési infrastruktúra. (P. U. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.