Egy hónappal előbb adják át a sztrádákat

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által meghirdetett közbeszerzési pályázat feltételeiből egyértelműen kiderül, hogy a Vegyépszer Rt. nem pályázhat a 2003. március 1-jétől kezdődő gyorsforgalmi útépítő projektekre – közölte tegnap Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese. A Magyar Autópályaépítő Konzorcium (MAK) egy hónappal a hivatalos határidő előtt, november elején adja át az M3-as és az M30-as autópálya legújabb szakaszait, ahol a készültségi szint jelenleg 95 százalékos. A magyar fővállalkozókat azzal az indokkal zárták ki a közelmúltban meghirdetett új projektekből, hogy még nem adtak át kétszer két sávos autópályát, ennek ellenére az M70-est autóútként kell megépítenie a leendő kivitelezőnek.

Putsay Gábor
2002. 09. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi években gazdaságilag megerősödött fővállalkozóvá érett magyar tulajdonú útépítő cégek, többek között a jelenleg piacvezető Vegyépszer Rt. azért nem kaphatnak újabb megrendelést, mert az NA az előminősítési eljárás feltételéül szabta: nem nyújthat be olyan cég pályázatot, amely az elmúlt öt év során ne adott volna át legalább 10 kilométer hosszú kétszer két sávos autópályát. Mint ismeretes, a 90-es években a magyar tulajdonú cégek fővállalkozóként kiszorultak erről a piacról, a MAK-ot alkotó Vegyépszer- és Betonút Rt. kapott először ilyen szinten megrendelést: az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti szakaszának építése 2000 júliusában kezdődött, az átadási határidőt – mivel 66 kilométer hosszú autópályát, egy folyami hidat és két kiegészítő főutat kell egyben megépíteni – 2002. november 30-ban határozták meg. Jelenleg a MAK 95 százalékban teljesítette a projektet, mint az a tegnapi szakmai bemutatón is kiderült, 30 kilométer hosszú autópálya teljesen kész, a hiányzó szakaszokon még a kopóréteg építése, illetve az utómunkálatok vannak hátra. Huszonkét hónap leforgása alatt ilyen nagyságrendű munkát – háromszintű minőség-ellenőrző rendszer mellett – még a legnagyobb tőkével rendelkező multinacionális vállalatok sem végeztek Magyarországon. Ezt azonban nem vette figyelembe a pályázatokat elkészítő NA Rt., mint ahogy azt sem, hogy ugyanez a konzorcium áprilisban egy teljesen új építésű autóutat adott át Balatonaliga és Zamárdi között.
Vitatható az NA eljárása abból a szempontból is, hogy a napokban meghirdetett közbeszerzési pályázatban a négy különálló projektet – M3: Polgár–Görbeháza, M7: Becsehely–Letenye, Balatonszárszó–Ordacsehi, M70: Letenye–
Tornyiszentmiklós – három egységként tüntették fel. Az M7-es Becsehely–Letenye, valamint az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós közötti szakaszokat egy projektként kezelik, ugyanazok a kizáró feltételek érvényesek, holott az M70-es nem autópályaként, hanem autóútként épül. Így tehát önmagában az M70-esre – ha tudatosan nem egyesítették volna a két szakaszt– nem lenne érvényes az említett 10 kilométer hosszú kétszer két sávos hosszú autópálya átadásának feltétele. Magyarországon jelenleg 6-8 cég képes autóutat, illetve autópályát építeni, ezzel a trükkel azonban elérték, hogy összesen két cég kaphat fővállalkozóként megbízást az M70-esre is, mintkettő külföldi tulajdonban van.
Farkas László a pályázatokról úgy nyilatkozott, hogy tudomásul veszik az NA Rt. döntését. Hozzátette azonban, hogy november elejétől a konzorcium átadja az M3-as és M30-as legújabb szakaszait, amit már nem lehet figyelmen kívül hagyni a közbeszerzési pályázatokon. Ezzel a referenciával reményeik szerint nemcsak hazánkban, hanem Európa más államaiban is útépítő megrendelésekhez juthatnak, igaz, hogy a nagy multinacionális vállalatok lényegesen komolyabb pénzügyi háttérrel rendelkeznek. A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta: az elmúlt évek alatt bizonyossá vált, hogy a Vegyépszer is, mint minden magyar cég, jó minőségben képes autópályát építeni, mindezt valamennyi mérnöki és hatósági vizsgálat alátámasztotta. Emellett a vállalat olyan eszközparkkal rendelkezik, amit eddig még nem vonultattak fel hazai útépítéseken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.