Az utóbbi években gazdaságilag megerősödött fővállalkozóvá érett magyar tulajdonú útépítő cégek, többek között a jelenleg piacvezető Vegyépszer Rt. azért nem kaphatnak újabb megrendelést, mert az NA az előminősítési eljárás feltételéül szabta: nem nyújthat be olyan cég pályázatot, amely az elmúlt öt év során ne adott volna át legalább 10 kilométer hosszú kétszer két sávos autópályát. Mint ismeretes, a 90-es években a magyar tulajdonú cégek fővállalkozóként kiszorultak erről a piacról, a MAK-ot alkotó Vegyépszer- és Betonút Rt. kapott először ilyen szinten megrendelést: az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti szakaszának építése 2000 júliusában kezdődött, az átadási határidőt – mivel 66 kilométer hosszú autópályát, egy folyami hidat és két kiegészítő főutat kell egyben megépíteni – 2002. november 30-ban határozták meg. Jelenleg a MAK 95 százalékban teljesítette a projektet, mint az a tegnapi szakmai bemutatón is kiderült, 30 kilométer hosszú autópálya teljesen kész, a hiányzó szakaszokon még a kopóréteg építése, illetve az utómunkálatok vannak hátra. Huszonkét hónap leforgása alatt ilyen nagyságrendű munkát – háromszintű minőség-ellenőrző rendszer mellett – még a legnagyobb tőkével rendelkező multinacionális vállalatok sem végeztek Magyarországon. Ezt azonban nem vette figyelembe a pályázatokat elkészítő NA Rt., mint ahogy azt sem, hogy ugyanez a konzorcium áprilisban egy teljesen új építésű autóutat adott át Balatonaliga és Zamárdi között.
Vitatható az NA eljárása abból a szempontból is, hogy a napokban meghirdetett közbeszerzési pályázatban a négy különálló projektet – M3: Polgár–Görbeháza, M7: Becsehely–Letenye, Balatonszárszó–Ordacsehi, M70: Letenye–
Tornyiszentmiklós – három egységként tüntették fel. Az M7-es Becsehely–Letenye, valamint az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós közötti szakaszokat egy projektként kezelik, ugyanazok a kizáró feltételek érvényesek, holott az M70-es nem autópályaként, hanem autóútként épül. Így tehát önmagában az M70-esre – ha tudatosan nem egyesítették volna a két szakaszt– nem lenne érvényes az említett 10 kilométer hosszú kétszer két sávos hosszú autópálya átadásának feltétele. Magyarországon jelenleg 6-8 cég képes autóutat, illetve autópályát építeni, ezzel a trükkel azonban elérték, hogy összesen két cég kaphat fővállalkozóként megbízást az M70-esre is, mintkettő külföldi tulajdonban van.
Farkas László a pályázatokról úgy nyilatkozott, hogy tudomásul veszik az NA Rt. döntését. Hozzátette azonban, hogy november elejétől a konzorcium átadja az M3-as és M30-as legújabb szakaszait, amit már nem lehet figyelmen kívül hagyni a közbeszerzési pályázatokon. Ezzel a referenciával reményeik szerint nemcsak hazánkban, hanem Európa más államaiban is útépítő megrendelésekhez juthatnak, igaz, hogy a nagy multinacionális vállalatok lényegesen komolyabb pénzügyi háttérrel rendelkeznek. A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta: az elmúlt évek alatt bizonyossá vált, hogy a Vegyépszer is, mint minden magyar cég, jó minőségben képes autópályát építeni, mindezt valamennyi mérnöki és hatósági vizsgálat alátámasztotta. Emellett a vállalat olyan eszközparkkal rendelkezik, amit eddig még nem vonultattak fel hazai útépítéseken.
Trump: Nem sikerült megegyeznünk
